Poochy & Yoshi's Woolly World (3DS)
80 100 1

Review Poochy & Yoshi's Woolly World (3DS)

De Wii U wordt niet meer geproduceerd door Nintendo. Dat is jammer, zeker omdat de Wii U voldoende leuke, authentieke spellen in zijn portfolio heeft. Bij het huidige aanbod zal het nu echter blijven. Eén van die typische spellen waar Nintendo om bekend staat, is ‘Yoshi’s Woolly World’. Yoshi’s Woolly World was namelijk een plezierige exclusieve Wii U titel in 2015. Met zijn relatief lage moeilijkheidsgraad en originele, zachte uiterlijk, was het een ideaal spel om met z’n tweeën op de bank te spelen. Moeilijk was het spel dus niet, maar er viel voldoende uitdaging en voldoening te vinden in de vele geheimen die de wollige werelden verborgen trachtten te houden in de vorm van wolletjes (nieuwe Yoshi’s!), bloemetjes, stempels, kralen en hartjes. Twee jaar later kunnen nu ook 3DS bezitters aan de slag met dit aan elkaar gebreide avontuur, al krijgen de wollige Yoshi’s wat hulp in ‘Poochy & Yoshi’s Woolly World’ (PYWW).

Handgemaakt
Net zoals het origineel valt PYWW direct op door zijn stijl: de gehele belevenis doet het namelijk lijken alsof je een van wol en stof gebreid spel speelt. Dit levert een knusse en ambachtelijk gemaakte sfeer op, zeker omdat Nintendo alles tot in de puntjes heeft doorgevoerd. Van de menu’s tot aan de manier waarop het element “wol” terug komt in de gameplay. Uitstekende draadjes geven namelijk tips over een geheime muur, terwijl sommige muren kunnen worden ingedrukt, waarbij de stof gevouwen wordt. Hoofdrolspeler Yoshi kan na het vinden van vijf wolletjes in een level een nieuw uiterlijk aannemen, die verschillen van aandoenlijk tot grappig. De mogelijkheid tot het zelf ontwerpen van skins voor zowel Yoshi als Poochy maakt de mogelijkheden schier eindeloos. De totale aankleding is van een zeer hoge kwaliteit en geeft je continu het gevoel dat je een spel speelt waar veel liefde en plezier in is gestoken.

Poochy pups
Voor Yoshi is de “Woolly World” überhaupt een welkome afwisseling. In plaats van altijd Mario maar op zijn rug te moeten dragen, kan Yoshi nu eens rustig zelf plaats nemen op een rijdier, namelijk de gebreide hond Poochy. In deze 3DS port heeft Poochy bovendien puppy’s gekregen, die onderdeel zijn van de “Mellow Mode”. Hierdoor wordt het spelniveau zelfs verlaagd tot extreem gemakkelijk.  In deze modus helpen de Poochy pups Yoshi met het vinden van alle verstopte extra’s in een level, waarmee effectief alle uitdaging uit het spel is gehaald. Hiermee reist de vraag wat het doel van deze port precies is. Er zullen niet veel spelers zijn die het originele spel speelden en dachten: “dit moet makkelijker”. Juist het tegenovergestelde zal het geval zijn: PYWW was waarschijnlijk gebaat geweest bij meer uitdaging in de vorm van een modus die de moeilijkheid had verhoogd. Wat het spel daarbij ook niet moeilijker maakt, is het feit dat velen (waaronder ik) het exact zelfde spel nog relatief recent hebben doorgespeeld.

Roots
Toch is het zeker geen straf om nogmaals aan dit avontuur te moeten beginnen. En er zijn bovendien enkele aanpassingen gedaan. De 3D open structuur van de “overwereld” (waar je je levels uitkiest) is vervangen door een meer rechtlijnige aanpak die we kennen uit de New Super Mario spellen. Hiermee laat PYWW duidelijk merken dat de roots van zowel het spel als Yoshi zelf, sterk verankerd liggen in de Mario-games. Nintendo, en dan vooral de Mario spellen, staan tenslotte bekend om hun ijzersterke leveldesign. Dat is ook zeker het geval in PYWW, al zitten er bijzonder weinig tegenstanders in de levels. Zoals eerder benoemd, zit de uitdaging niet zozeer in het verslaan van tegenstanders, maar in het vinden van alle geheimen. De voorwerpen die te verzamelen zijn geven je vervolgens extra Yoshi-skins en optionele levels. Nieuw zijn de Poochy levels, waarbij Poochy automatisch op een hoog tempo door de levels raast. Aan jou vervolgens de taak om zoveel mogelijk kralen te verzamelen en tegelijkertijd aan enkele opdrachten te voldoen. De Poochy levels zijn  een leuke afwisseling, maar missen de diepgang van de Yoshi levels. Ook een grappige toevoeging is het Yoshi theater, waar je korte animaties van Yoshi en zijn vrienden kan bekijken, om er daarna een quizvraag over te beantwoorden. Je prijs: meer kralen! Het Yoshi theater vat het hele spel goed samen: charmant, kundig gemaakt en eenvoudig om succesvol in te zijn.

PYWW is geen directe port van zijn Wii U voorganger. Echter, alle aanpassingen zijn gemaakt aan randverschijnselen: de kern van het spel is onaangetast. Heb je het spel dus al gespeeld op de Wii U, dan heb je alle geheimen al gevonden, heb je alle verrassingen al gezien en heb je alle hindernissen al overwonnen. Heb je daar bijzonder veel plezier aan beleefd en doe je dat ook nog graag eens dunnetjes over in de trein of op vakantie, dan is PYWW een goede optie. Ideaal is het pas als je nooit het Wii U origineel hebt gespeeld en wel in bent voor een goede, doch eenvoudige platform-game.  Houd je niet van wol, platform-actie of heb je het origineel gespeeld en alweer weggedaan omdat het te makkelijk was of niet leuk, dan moet je deze uitgave vooral aan je voorbij laten gaan.

Yoshi heeft een interessante evolutie ondergaan. Van rijdier van Mario en koekjes-eter tot aan de ster van zijn eigen platform-game. Nadat eerder Kirby een make-over in klei onderging, zet Nintendo die lijn door met Yoshi. Het eindproduct: een zeer authentiek en attractief spel. Toch beoordeel ik PYWW juist op originaliteit het laagst. PYWW is immers een wel erg karige overzetting van de Wii U-versie naar de 3DS. Met een verhoging van de moeilijkheidsgraad of toevoeging van een spelwereld had ik dit punt graag omhoog gegooid. Gelukkig heeft PYWW verder genoeg kwaliteiten om een interessante titel te zijn en is een mooi, hoog cijfer zeker te rechtvaardigen. Verwacht echter geen Yoshi’s Woolly World 2, zoals de aanpassing in de titel enigszins deed vermoeden bij de aankondiging, maar weet aan welk wollig avontuur je begint. Ook wordt de multiplayer modus gemist, al past dit bij de solitaire ervaring van een portable console. Na twee keer de wollige wereld van Yoshi te hebben doorkruist, is het nu wachten hoe we Yoshi gaan aantreffen op de Switch. Hopelijk krijgt hij op de nieuwe Nintendo console wat meer uitdaging in zijn leven, dat verdient deze door de wol geverfde held zeker!

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Poochy & Yoshi's Woolly World (3DS)

Aantal keer bekeken: 16066