Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Prototype 2 Radnet Edition (Xbox360)
75 100 1

Review Prototype 2 Radnet Edition (Xbox360)

Zoals bekend speel je in Prototype 2 niet met Alex Mercer, hoewel je dat eigenlijk ook niet deed in het eerste deel, maar met soldaat James Heller. Ook beter bekend als Jimmy. Zijn drijfveer? Wraak nemen op ‘Alex Mercer’. Mercer heeft namelijk Heller zijn vrouw en kind gedood. Althans, dat is wat Heller verteld is. Door een aantal plotwendingen tijdens het verhaal zul je merken dat niet alles is wat het lijkt en dat Mercer uitgebreide plannen heeft voor de wereld en Heller in het bijzonder. Het zou zonde zijn om die details hier uit de doeken te doen, maar wees gewaarschuwd; als je verwacht dat het een episch verhaal wordt, dan zul je waarschijnlijk teleurgesteld achterblijven.

 

Hel van een Heller
 
Bij het opstarten van het spel valt op dat er tijdens de cutscenes aardig wat aandacht aan een duistere sfeer besteed is. Heller is zoals gezegd dus kwaad, logisch als je zowel je vrouw als je kind kwijtraakt, en op zoek naar Mercer. De cutscenes zijn vrijwel volledig in zwart/wit, met uitzondering van een aantal rood-accenten die zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in de jas van Heller.
Het zorgt voor een lekker duistere sfeer en wekt de indruk dat Radical aardig wat tijd aan deze game besteed heeft.

Same old, same old?
 
Toch valt al snel op dat Prototype 2 er behoorlijk verouderd uitziet. Grafisch is de game niet bepaald indrukwekkend te noemen. Misschien is dat ook wel te wijten aan het feit dat de game zich opnieuw in New York afspeelt. In veel opzichten is Prototype 2 namelijk precies wat zijn naam doet vermoeden; een update van zijn voorganger. De verschillende krachten zijn grotendeels hetzelfde, de stad is bijna hetzelfde en de gameplay is grotendeels onveranderd.


Maar er zijn ook verschillen te bekennen. Zo is Heller duidelijk iets beter gevormd als karakter. Hij heeft een mening, spreekt zich duidelijk uit en is behoorlijk doelgericht. Mercer was bijvoorbeeld meer een mysterie, waarbij je steeds iets meer te weten kwam naarmate je meer doelwitten consumeerde. Heller zijn verhaal is een stuk rechtlijniger dan dat van Mercer. Dat zorgde er overigens ook voor dat ik tijdens het spelen het gevoel had dat mijn vrijheid in het spel iets beperkter was.

New tricks

Dat het spel een stuk rechtlijniger is geworden hoeft overigens geen slechte zaak te zijn. Er zitten namelijk een hoop verfijningen in de gameplay ten opzichte van het vorige deel. Soms had je bij het eerste deel namelijk missies waarbij je een basis ongezien moest infiltreren. En dat ging lang niet altijd zonder slag of stoot. In Prototype 2 heb je gelukkig de optie om met een druk op de knop te kijken of er nog mensen in de omgeving zijn die het kunnen zien als jij iemand gaat verorberen. Het is een kleine toevoeging, maar het maakt een wereld van verschil.

Wat me ook opviel is dat er dit keer geen uitgebreid Web of Intrigue vrij te spelen is om een dieper mysterie te ontdekken. Opnieuw een voorbeeld van een gestroomlijnder design ten opzichte van zijn voorganger. Jammer, aangezien ik dat één van de leukste dingen aan de eerste Prototype vond.

 

Devil in the details

Prototype 2 biedt je een hoop opties om te werk te gaan. Je kunt je vermommen, met brute kracht een basis binnenstormen, vanuit de lucht tegenstanders aanvallen etc. Een onbelangrijk maar toch opvallend detail vind ik het feit dat zodra je een savegame start, het hoofdmenu dat punt als je titelscherm gebruikt. Dus de overgang van het hoofdmenu naar je savegame is heel vloeiend gedaan. Het is een klein detail, maar aangezien Prototype 2 vooral een verfijning in plaats van een vernieuwing is, wel het vermelden waard.


Conclusie

Ik ben geen fan van James Heller geworden. Een wandelend cliché dat zich blindstaart op wraak en het ene na het andere scheldwoord eruit gooit is naar mijn mening niet bepaald aansprekend. Het neemt gelukkig niet weg dat ik me een lang weekend goed met Prototype 2 vermaakt heb. Qua gameplay is dit de game die Prototype had moeten zijn. Het neemt niet weg dat ik het spel, afgezien van de kleine verbeteringen, niet bepaald vernieuwend kan noemen. Daarom is dit vooral een game voor mensen die het eerste deel geweldig vonden en voor nieuwkomers die zich graag een superheld willen voelen. Want dat gevoel is gelukkig voor de tweede keer op rij sterk aanwezig.
 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder
 

 

Oordeel Prototype 2 Radnet Edition (Xbox360)

  • Graphics 75
  • Gameplay 80
  • Originality 70
  • Sound 75
  • Replay 75
  • Eindcijfer 75

Aantal keer bekeken: 6217 

Laagste prijzen voor Prototype 2 Radnet Edition (Xbox360)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van ZeroJudgement
Door ZeroJudgement (646 reacties) op 21-05-2012 22:51
( PM )
Goede review. Zelf de game op aanraden van een vriend gespeeld. Had geen Prototype 1 gespeeld dus geheel niet in de "serie". De graphics zijn niet heel slecht, al helemaal niet outdated te noemen. Het is en blijft een sandbox en geen enkele sandbox heeft uitmuntende graphics waar je tanden uit je mond vallen. Naar mijn mening een uitstekende actie game. De verhaallijn is langer dan menig actie game die tegenwoordig uitkomt dus pluspunten daarvoor.

1 puntje wat aan de review kan verbeteren en misschien ook voor in de toekomst. Bekijk het ook een keer van een nieuwkomer standpunt. In de hele review wordt bijna altijd een vergelijking getrokken met zijn voorganger. Dit maakt de review zeer negatief klinken wat volgens mij niet zo bedoeld is.
avatar van Ollie1981
Door Ollie1981 (207 reacties) op 22-05-2012 13:41
( PM )
@ZeroJudgement: Ik vond de graphics persoonlijk wel verouderd overkomen. Er zitten een paar lelijke clipping en anti-aliasing fouten in de game en textures zijn op meerdere plekken afgeraffeld.

Je punt wat het bekijken vanuit het perspectief van een nieuwkomer betreft vind ik op zich begrijpelijk, maar aangezien het hier om een tweede deel gaat (en nieuwkomers over het algemeen niet snel middenin een serie springen) moet je vooral kijken naar de vooruitgang ten opzichte van het eerste deel.
avatar van ZeroJudgement
Door ZeroJudgement (646 reacties) op 22-05-2012 15:38
( PM )
Er zitten inderdaad wel wat slechte scenes in, maar over het algemeen vind ik het er prima uit zien. Er is wel 1 scene met Riley die wel echt verouderd leek.

Ik kan je vinden in je tweede punt. Echter ongeveer elke 3 jaar staat er wel weer een sub generatie aan gamers op. Het is misschien wel iets om te overwegen.
avatar van Ollie1981
Door Ollie1981 (207 reacties) op 23-05-2012 10:40
( PM )
Dat is ook weer waar. Nou ja, het kan in ieder geval nooit kwaad om zulke feedback te overwegen en mee te nemen.:)
avatar van Sensu
Door Sensu (356 reacties) op 26-05-2012 23:27
( PM )
Quote:
maar aangezien het hier om een tweede deel gaat (en nieuwkomers over het algemeen niet snel middenin een serie springen) moet je vooral kijken naar de vooruitgang ten opzichte van het eerste deel.


Dus je vond de eerste Prototype goed eruit zien voor die tijd? Want eerlijk gezegd vond ik de vooruitgang op het eerste deel enorm! Ik had de eerste game voor de grap eens opgestart na het spelen van Prototype 2 en ik kon niet kiezen of ik wilde lachen of huilen...
avatar van Ollie1981
Door Ollie1981 (207 reacties) op 28-05-2012 14:43
( PM )
Ik vind de vooruitgang met drie jaar tijd ontwikkeling eerlijk gezegd juist minimaal. Maar goed, het is natuurlijk ook een kwestie van smaak als het op de stijl aankomt. Toch vond ik Prototype 2 niet bepaald indrukwekkend. Vandaar mijn score van 75 voor de graphics. Niet lelijk, maar ook zeker niet mooi.:)
avatar van JeremyD85
Door JeremyD85 (187 reacties) op 29-05-2012 17:09
( PM )
@ ZeroJudgement / Ollie1981:

Sandbox games uitbrengen voor de console markt is een zware klus, eentje waar inleveren op grafisch gebied vaak onvermijdelijk is... zaken zoals draw distance, complexe bump mapping en verschillende soorten belichtingseffecten vereisen ontzettend veel rekenracht van de huidige generatie consolen.

Kortom, bekijk het zo: Ja, het spelletje kampt met grafische schoonheidsfoutjes, is dat erg gezien de hardware van de huidige generatie consoles en hetgeen er op het beeld getoverd kan worden? Lijkt mij niet.

En vind je dat wel erg, koop dan lekker een dikke Ivy Bridge i7 met een shitload aan RAM en een video kaart van 6 / 700 euro ;-P
avatar van Rene damen
Door Rene damen (227 reacties) op 29-06-2012 11:55
( PM )
heb hem uit gespeeld ik vond hem erg top vooral dat zweven en tegen gebouwen oplopen totalen vernietigen erg top spel krijg voor mij dikke 9 is echt een aanrader! bij spel zit trouwens een code krijg je heleboel awards mee voor je avatar