Puzzle Kingdoms (NDS)
70 100 1

Review Puzzle Kingdoms (NDS)

Ik draag de Puzzle Quest serie een warm hart toe. Ik heb de nieuwste uit de serie Puzzle Galactrix nooit gespeeld, maar het origineel was een titel waarbij het puzzelelement zeer sterk in elkaar zat. Het is één van de weinige puzzelgames die puzzel elementen op een briljante manier wist te combineren met een RPG stijl game.
Puzzle Kingdoms is van dezelfde makers als Puzzle Quest, het spel heeft ook de zelfde structuur, maar is de game ook net zo goed?

Budget Kingdom
Al gauw wordt duidelijk dat Puzzle Kingdoms een budgetversie is van Puzzle Quest, alles in de game is een stuk minder gepolijst en de ingame graphics zijn ronduit lelijk te noemen. Wat wel behouden is, is het sterke puzzel element.
In Puzzle Kingdoms begin je door een held te kiezen. Waar dit in Puzzle Quest een groot effect had (Je viel aan met de magie aanvallen van jouw held) is dit in Puzzle Kingdoms minder zichtbaar. Waar jouw held in Puzzle Quest het werk deed, huur je hier troepen in die voor jou het werk doen. Je kunt per gevecht maximaal 4 soldaten meenemen die uiteenlopen van gewone boeren tot magiërs en trollen. Naarmate het spel vordert krijg je echt goede troepen onder je, al zijn ze allemaal wel redelijk inwisselbaar. Geen Fire Emblem taferelen in ieder geval waarbij je strijders per se in leven wilt houden.

Puzzle Kingdom
Puzzle Kingdoms is een soort van 3-op-een-rij-game. Op het scherm wordt een vierkant getoond met allemaal gekleurde blokjes er in. Door een blokje aan de zijkant van het speelveld toe te voegen verschuif je een rij of kolom. Schuif je zo drie blokjes op een rij, dan krijgt je krijger, die een specifieke kleur nodig heeft voor zijn aanval, energie er bij. Heb je bijvoorbeeld drie keer drie witte blokjes aan elkaar gekoppeld, dan kan je ridder een aanval doen op de vijandelijke troepen.
In tegenstelling tot Puzzle Quest mogen de blokjes ook in de verschillende Tetrisfiguren elkaar aanraken om als drie op een rij te gelden.

Het puzzelelement zit ontzettend goed in elkaar en is weer heerlijk verslavend, toch valt op dat de game wel een stuk moeilijker is dan Puzzle Quest. Dit komt mede doordat je nu niet twee blokjes van plaats laat wisselen, maar een gehele column of rij verschuift. Het is uitkijken geblazen dat je de tegenstander geen voorzet geeft die je niet had voorzien. Ook moet je goed letten op de formatie van jouw troepen. Wie namelijk vooraan staat in jouw leger vangt de eerste en de meeste klappen.
Ben je net blokjes aan het matchen om je nummer 1 te prepareren voor de aanval, dan kan het wel eens zijn dat je tegenstander hem net uitschakelt voordat jij je ding kunt doen. Beter is om je nummer 2 of 3 klaar te maken voor een aanval, omdat deze pas later geraakt worden. Al zal dit weer helemaal anders liggen wanneer je tegenstander boogschutters en magiërs in zijn assortiment heeft. Deze kunnen namelijk ook de nummer twee en drie raken. Nieuw is ook dat je eigen held dus niet geraakt wordt, maar alleen je troepen. Ben je al je troepen kwijt, dan is het game over.

Een minpunt is dat je na een gevecht niet meteen een nieuw gevecht aan kan gaan, (zoals in Puzzle Quest) maar eerst vervangende soldaten moet kopen voor de ridders die gesneuveld zijn. Vergeet je dit en ga je meteen door, dan kan dit je duur komen te staan. Wanneer je verliest ben je namelijk de helft van je geld kwijt. Uitzetten van de DS is dan de oplossing, maar haalt je wel uit de flow van de game.

World Kingdom
De game speelt zich af op een zelfde soort wereldkaart als Puzzle Quest, hierop kun je naar koninkrijken reizen en deze vervolgens veroveren. Gaandeweg zul je ook verschillende kerkers en herbergen tegenkomen, hier kun je minigames spelen die niet veel verschillen van het originele principe. Eenmaal uitgespeeld, ontvang je meestal geld of nieuwe items.

De grafische kwaliteit blijft echter even slikken, de wereldkaart ziet er niet uit, ook als je bijvoorbeeld tijdens een puzzel aanvalt, is het enige wat je te zien krijgt een plaatje van een boogschutter, een gil en hoeveel schade je doet.
De characters zijn verder totaal nietszeggende personages waar je weinig mee zal hebben. De conversaties tussen door zijn ook enorm saai, gelukkig staat de ‘skip conversatie’ button zo groot in beeld bij elk gesprek, dat je deze vaak genoeg zult verwarren met ‘volgende’, zodat je er allemaal snel doorheen bent. Je zou bijna zeggen dat Infinite Interactive, door de grootte van deze button, zelf het ook niet al te spannend lijkt te vinden.
De muziek is echter wel net zo goed als van Puzzle Quest, ondanks dat het aantal liedjes beperkt is, hebben de aanwezige tracks een ontspannende werking. Hier moet wel bij gezegd worden dat oordopjes een pré zijn, op de Nintendo DS Lite is het geluid namelijk vrij zacht, zelfs al zet je het geluid voluit.

Het lelijke zusje van Puzzle Quest is duidelijk een game die op een zeer klein budget is gemaakt, de game ziet er dan ook grafisch niet uit en het verhaal is vergeetbaar. De puzzel elementen zijn echter wel weer van Puzzle Quest kwaliteit en gelukkig is dat het belangrijkste gedeelte van het spel. Hier kun je dan ook weer uren zoet mee zijn.

Heb je nooit Puzzle Quest gespeeld en wil je zo’n soort titel eens proberen, ga dan voor het origineel, deze is onder andere op Xbox Live Arcade te scoren voor ongeveer 20 euro. Heb je Puzzle Quest reeds uitgespeeld en wil je echt graag een soortgelijke game, dan is deze game misschien wel iets voor jou, het puzzelelement zit gewoon goed in elkaar. Bovendien is de adviesprijs meteen al 29,99, waardoor de game voor een mooie prijs te scoren is.

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Puzzle Kingdoms (NDS)

• Graphics 40