Red Faction: Guerrilla (Xbox360)
85 100 1

Review Red Faction: Guerrilla (Xbox360)

Red Faction: Guerrilla is de derde game in deze serie. De serie staat al tijden bekend om de destructie die in de game verwerkt zit met behulp van de GEO-mod engine. Toch vond Volition het tijd worden om de serie een iets andere twist te geven en maakte er een third-person shooter van. Dit in plaats van een first-person shooter, zoals de vorige delen. Het antwoord op de vraag of dat lekker is uitgepakt, kan je lezen in de rest van de review.

Introductie
Je begint in de game met Alec Mason, een mijnwerker die op Mars aankomt om daar een nieuwe start te maken. Hij wordt ontvangen door zijn broer, die vertelt wat er allemaal aan de hand is op Mars. De Earth Defence Force, ooit de beschermer van de Martiaanse kolonisten, is veranderd in een meedogenloze organisatie die niets tolereert. Alec’s broer is lid van de Red Faction, een ondergrondse beweging die zich tegen de EDF verzet. Onder het oog van Alec wordt zijn broer al snel op brute wijze vermoord. Jij, als Alec, pikt dit natuurlijk niet en zint op wraak. Daarom sluit hij zich ook aan bij de Red Faction. Je zult het regime van de EDF moeten verzwakken, tot er niets meer van over is. Op die manier probeer je dan ook mensen te motiveren.

Mars!
Zoals hiervoor gezegd werd, speelt het spel zich af op Mars. Dit is dan ook een grote open wereld die verdeeld is in zes gebieden. In elke regio is het de bedoeling om de EDF te verzwakken zodat de Red Faction het gebied kan beheren.
Natuurlijk zal je jezelf dan ook moeten verplaatsen en dit kan je doen met de ‘normale’ voertuigen, zoals: buggy’s, police cruisers, pick-ups en meer. Wel met de nodige aanpassingen natuurlijk om het wat futuristischer te laten lijken. Ook zijn er de nodige Mechs te vinden, voornamelijk om extreme schade aan te richten, wat altijd leuk is!

Slopen maar!
De missies in de game lijken over het algemeen veel op elkaar. Je rijdt naar een plek, gaat slopen, schiet de EDF van je af en vlucht naar een veilig gebied. Het klinkt misschien wat saai en eentonig, maar toch blijft het leuk! De missies variëren van de Red Faction helpen met het slopen van een EDF deel tot het overvallen van een post transporteur en dat poststuk jatten om die vervolgens naar je kamp te brengen.
Naast de hoofdmissies heb je nog de side-missies. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je een voertuig ergens ziet en deze terug moet brengen naar je basis binnen de bepaalde tijd. Ook zijn er leuke sloop missies waar je binnen een bepaalde tijd een aantal gebouwen moet slopen met bijvoorbeeld een hamer of rocket launcher. Erg leuke tussendoortjes. Tevens zijn er ook nog wat ertsen te vinden, als je deze sloopt krijg je uiteindelijk een achievement. Altijd leuk om de replay waarden wat hoger te brengen, maar daar hebben we natuurlijk ook wat anders voor! Maar dat verderop in de review.

Stop, hammer time!
Natuurlijk kan je niet echt iets slopen zonder wapens. Gelukkig heeft Red Faction er genoeg om je mee te vermaken. Het meest bekende is natuurlijk de sledgehammer! Maar je vindt er nog veel meer in de game. Een paar voorbeelden: Arc Welder (een elektrische gun), Rocket Launcher, Remote Mining Charge en veel meer. Je kan naast de wapens van de Red Faction, ook de wapens van de EDF gebruiken. Wel zo leuk, aangezien ze allemaal één voor één tof zijn en hun eigenlijk kwaliteiten hebben. Maar naast al dit leuke snoepgoed vinden we ook ‘backpacks’. Dit zijn, zoals aan aangegeven wordt, rugzakken die je kan dragen in de game. De backpacks hebben bepaalde krachten of techniek waardoor je bepaalde dingen zal kunnen. Zo heb je onder andere een jetpack, een rhinopack en een tremorpack. De jetpack spreekt voor zich maar de rhinopack en tremorpack niet. De rhinopack laat je door muren heen lopen en de tremorpack laat je de aarde bewegen op een bepaalde plek, zodat de gebouwen langzaam uiteen vallen. Er zijn er nog meer te vinden in de game, maar die laat ik even achterwegen.

Multi-sloop-fest
In Red Faction vinden we ook een multiplayer. Zowel offline als online. Eerder werd ons co-op in deze game beloofd, maar dit is helaas niet doorgegaan. Wel kunnen we in de offline multiplayer een hot seat doen genaamd Wrecking Crew. In Wrecking Crew vinden we 4 modes, namelijk: Barrel Dash, Total Chaos, Rampage en Escalation. Total Choas, Rampage en Escalation lijken allemaal op elkaar. Je moet namelijk zoveel mogelijk slopen in een bepaalde tijd.
In de online multiplayer vinden we ook verschillende modes. Anarchy en Team Anarchy is niets meer dan Deathmatch en Team Deatchmatch. Ook spreekt Capture the flag voor zich. Damage Control is een soort King of the hill. Je sloopt een gebouw en bouwt het vervolgens weer op om het onder jou team te krijgen. Siege is een mode waar je 2 teams hebt die bepaalde dingen aanvallen en verdedigen, het team dat de meeste schade aanricht wint. Als laatste is er Demolition. In Demolition moet je jouw Engineer beschermen terwijl hij schade toebrengt en punten scoort. Zodra hij dood is, kun je namelijk niet winnen en is het einde game voor je.

Het klinkt allemaal wat basic, maar door het mega sloopfestijn worden de modes echt geniaal en kan er van alles gebeuren!

Eindoordeel
Persoonlijk had ik hoge verwachtingen van deze game en hij heeft ze zeker waargemaakt. Het is een heerlijk spel zowel offline als online en je kan er veel lol mee beleven.
Grafisch zit het allemaal wel snor, met af en toe een kleine grafische glitch hier een daar. Maar het is ook niet zo heel raar, in een wereld die je totaal kan slopen!

De game heeft veel sfeer. De rode tinten van de mars planeet komen goed naar voren en af en toe rij je in een zandstorm, waarbij je geen hand voor ogen ziet. De soundtrack voegt ook daadwerkelijk sfeer toe. Zodra het spannend wordt, of je gezocht wordt door de EDF, begint er een spannend deuntje te spelen.

Het slopen is en blijft een groot deel van de game. Het geeft een leuke twist aan de standaard multiplayer modes en je blijft het dan ook spelen. Soms is het al leuk om gewoon dingen te gaan slopen, om te kijken hoe het in elkaar stort en wat die wapens wel niet allemaal aanrichten.

Het enige nadeel van de game is dat de missies wat eentonig worden op den duur en dat de GPS af en toe wat rare routes uitrekent.

Maar mocht je een sloop verslaving hebben, of wil je gewoon een goed spel? Haal dan Red Faction: Guerrilla in huis!

Deze game is gereviewed door linkinparknl