Spider-Man - Standard Edition (PS4)
90 100 1

Review Spider-Man - Standard Edition (PS4)

Marvel Spider-Man is een van de meest geanticipeerde games van dit najaar. Met een samenwerking tussen Insomniac, Marvel en Sony zou je denken dat het met de kwaliteit van het eindproduct wel goed zit. Of dat zo is? Dat lees je hier in de review.

Om iedereen meteen maar gerust te stellen; Marvel Spider-Man is een spectaculaire game geworden. Te veel hype kan een game tenslotte ook behoorlijk de das om doen. Dat is bij Marvel Spider-Man gelukkig niet het geval. In dit afzonderlijke universum, dat bestaat naast alle andere universums van Marvel, is Peter Parker al acht jaar lang Spider-Man. In zijn weinige vrije tijd bestrijdt hij de misdaad als Spider-Man, maar overdag werkt hij in een laboratorium met de nieuwste technologie. Dat doet hij samen met zijn oude leraar en huidige mentor en partner, waar ze samen vervangende ledematen voor mensen proberen te ontwikkelen.

Spider-Man 101
Op het moment dat je begint te spelen wordt de toon gezet voor de volgende 15 tot 25 uur. Indrukwekkende graphics, uitstekende voice-acting en bijbehorende karaktermodellen die je echt een binding met de personages geven en snelle en flitsende actie die afwisselt tussen quick-time events, actieve gevechten en soms wat grootschaligere scripted stukken die een samensmelting zijn tussen de twee voorgaande stijlen. Het spel start het verhaal als Peter een oproep op de radio hoort. De politie is onderweg naar het hoofdkantoor van Wilson Fisk, die ook wel bekendstaat als de baas van de onderwereld: The Kingpin. In no-time kleedt Peter zich om tot Spider-Man en springt in volle vaart uit het raam op weg naar het gebouw om Fisk te helpen arresteren. Tijdens dit gedeelte van het spel word je door middel van meerdere korte tutorials uitgelegd hoe je Spider-Man aanstuurt. Zo kun je een zip-line schieten tussen meerdere punten door R2 en L2 tegelijk in te drukken. Dan trek je jezelf naar dat punt toe waar je target op gericht staat. Deze techniek zul je vooral veel gebruiken als je vaart wilt maken terwijl je je door New York verplaatst. Daarnaast leer je hier ook hoe je aanvallen moet ontwijken met de cirkel-knop. Spider-Man heeft natuurlijk zijn Spider-Sense niet thuisgelaten, dus wanneer er gevaar dreigt wordt dat zichtbaar door een wit signaal rond zijn hoofd. Verderop in het spel zul je ook upgrades voor je vaardigheden vrijspelen die ervoor zorgen dat een dodge bijvoorbeeld een perfect dodge wordt, waardoor je een tegenaanval kunt inzetten. Deze techniek zul je absoluut moeten leren beheersen, aangezien je anders echt het onderspit zult delven tegen de vele tegenstanders die je op jouw weg zult treffen. Een andere techniek die je veel zult gebruiken is de web-strike. Door op het driehoekje te drukken kun je jezelf naar tegenstanders toe lanceren en zo de afstanden tussen jou en je vijanden snel verkleinen. Wat tijdens drukke gevechten, waar je soms twintig tegenstanders tegelijk bevecht, zeker geen overbodige luxe zal zijn.

Op weg naar de hogere verdiepingen moet je vervolgens door luchtroosters kruipen en door middel van stealth tegenstanders zien uit te schakelen. Het spel weet je hierbij heel geleidelijk door de verschillende gameplay-technieken te loodsen en het bouwt de moeilijkheidsgraad tijdens het verloop van het verhaal ook geleidelijk aan op. Wat ik persoonlijk wel een vreemde keuze vind, is om Spider-Man nieuwe technieken te laten leren door middel van het uitbouwen van drie skilltrees. Als Spider-Man al acht jaar ervaring heeft, dan blijft het vreemd dat je voor hem de mogelijkheid om wapens uit de handen van tegenstanders te trekken moet vrijspelen. Maar goed, het zorgt er ook voor dat je vanaf het begin misschien nog een Friendly Neighborhood Spider-Man bent, maar tegen het einde van de game op de toppen van je kunnen tegenstanders als een ware Superior Spider-Man tegen de vlakte werkt. Want waar je aan het begin van het spel misschien wat uitdaging ziet, denk je een paar uur later: Dat begin van het spel stelde dus helemaal niets voor vergeleken met wat ik net heb gedaan. En voor een superhelden game is er geen beter gevoel dan het idee dat je als een volleerde held de strijd met schurken aangaat en het er ook goed van afbrengt.

Manhattan en haar wijken
Na het verslaan van Fisk en zijn arrestatie denkt Peter dat hij eindelijk wat rust kan nemen om zich wat meer te richten op zijn carrière als wetenschapper. Maar het machtsvacuüm dat Fisk heeft achtergelaten wordt al snel opgevuld door nieuwe facties die de stad willen overnemen. Zo zijn er werknemers van Fisk die nog steeds de dagelijkse gang van zaken willen blijven regelen, maar ook ontsnapte gevangen van Ryker’s Island, leden van de Demons die onder leiding van Mr. Negative staan en andere groeperingen die tijdens het verloop van het spel hun eigen misdaden zullen begaan; iets waar jij als Spider-Man natuurlijk een stokje voor moet steken. Manhattan is verdeeld over een aantal wijken en tot in detail nagemaakt. Natuurlijk is dit wel de fictieve variant van Manhattan, want het Avengers hoofdgebouw heeft een prominente plek in de stad. Ook bedrijven als Roxxon, Oscorp en het huis van Doctor Strange zijn terug te vinden. Spider-Man kan het ook niet nalaten om hier opmerkingen en grappen bij te maken als je langs zo’n locatie slingert.

De wijken hebben een aantal activiteiten waar je het grootste gedeelte van je speeltijd mee bezig zult zijn. Zo zijn er de challenge-missies die je krijgt van Taskmaster, waarbij je bijvoorbeeld drones moet achtervolgen op hun route terwijl je door bollen slingert om je score zo hoog mogelijk te maken. Deze missies kunnen soms wat lastig zijn, aangezien de score voor het goud best nauw luistert. Naast drones volgen zijn er ook challenges waarbij je bommen onschadelijk moet maken, uitdagingen waarbij je groepen tegenstanders moet verslaan en is er een variant gericht op zo onopgemerkt mogelijk je tegenstanders uitschakelen. Word je gespot? Dan sneuvelt een gijzelaar en kun je opnieuw beginnen. Met zulke challenges verdien je tokens. Je krijgt een enkele token als je brons haalt, twee tokens bij zilver en drie tokens bij goud. Voltooi je dus een challenge meteen op goud, dan scoor je daarmee zes tokens.

Naast Challenge tokens kun je ook Research tokens verdienen. Research tokens krijg je door naar specifieke locaties te gaan en hier naar geluidsopnames van Harry Osborn te luisteren. Harry zit in het buitenland, maar heeft een aantal opdrachten voor Peter achtergelaten die vaak te maken hebben met het milieu in de stad. Denk aan het vangen van besmette duiven, het bespuiten van vervuild water of het ontsmetten van vergiftigde vissen.

Naast Challenge en Research tokens zijn er nog Base tokens, Crime tokens en Collection tokens te verzamelen. Base tokens krijg je door een basis van tegenstanders te ontmantelen door alle aanwezige vijanden op een specifieke locatie uit te schakelen. Crime tokens verdien je met het stoppen van random misdaden. Dit kunnen overvallen, gevechten in de straten, op hol geslagen auto’s of andere willekeurige situaties zijn. Elke wijk heeft een vast aantal misdaden die je moet voltooien wil je een wijk voor 100 procent uitspelen, maar na het voltooien van de game worden deze misdaden opnieuw geïntroduceerd en kun je dus gewoon door blijven spelen.

Suit up the way you like
De bovengenoemde tokens heb je nodig om dingen vrij te spelen en te verbeteren. Spider-Man zelf verdient experience met het voltooien van side-quests, het hoofdverhaal, het stoppen van misdaden en alle andere activiteiten die je tijdens het spel moet uitvoeren. Heb je genoeg experience verdiend? Dan stijgt Spider-Man een level en wordt hij iets sterker. Dat kan soms inhouden dat zijn slingersnelheid verbetert, terwijl een andere keer zijn slagkracht met tien procent toeneemt. Door in level te stijgen, worden ook de vele kostuums die Spider-Man rijk is langzaam maar zeker toegankelijk om hierna aangeschaft te worden met de eerder genoemde tokens. Een aantal van de kostuums zijn wel gekoppeld aan het voltooien van de side-quests en het uitspelen van de game, maar de meeste pakken zullen ontgrendeld worden door Spider-Man te levelen naar level 50.

Met het verslaan van tegenstanders kun je Focus verdienen en hiermee kun je speciale finishers inzetten om tegenstanders op een stijlvolle manier uit te schakelen. Je kunt er ook voor kiezen om de focus meter te gebruiken om jezelf te genezen door op de vierpuntsdruktoets naar rechts te drukken. De speciale kracht van een pak kun je inzetten door bij een volle meter op de L3 en R3 knop te drukken. Bij het advanced suit krijg je daarmee bijvoorbeeld Battle Focus, hierdoor loopt je focus meter automatisch vol en kun je bijvoorbeeld bij de start van een gevecht al een aantal sterke tegenstanders uitschakelen. Zoals gezegd heeft elk pak dus een eigen gave, maar je kunt ook nog drie extra uitbreidingen op elk pak zetten. Denk daarbij aan een module die ervoor zorgt dat je combometer niet reset als je geraakt wordt. Of een module die je extra focus geeft als je gadgets gebruikt. De hoofdkracht van een pak kan overigens ook aan andere vrijgespeelde pakken gekoppeld worden, dus je bent als speler redelijk vrij om je eigen specifieke combinatie te maken.

Toch miste ik wel een handjevol pakken die ik eerder hoopte te zien dan de pakken die uiteindelijk wel in het spel beland zijn. Misschien dat die nog met de aangekondigde DLC-pakketten zullen verschijnen. Ook op technische vlakken waren er een handjevol momenten die wat minder waren. Denk daarbij aan geluidsopnames die niet helemaal gelijk lopen met het beeld en kleine grafische glitches in kleding die knippert. De kwaliteit van de gehele game is overigens echt enorm sterk. Maar zulke momenten waren zo sporadisch aanwezig dat het des te meer opvalt als het wel gebeurt.

Goede verhalenvertellers
Insomniac heeft naar mijn mening echt indruk gemaakt met hoe ze de wereld van Marvel Spider-Man hebben neergezet. Vijanden krijgen gaandeweg het verhaal meer diepgang. Niet alleen doordat het spel uitgebreid aandacht besteedt aan het samenbrengen van de vele losse verhaallijnen, maar ook door objecten die je tegenkomt op locaties en het geven van meer achtergrondinformatie over de beweegredenen van tegenstanders: zoals Rhino die bevrijd wil worden uit het pak waar hij in vastzit, Vulture die een tumor in zijn rug heeft en niet wil sterven. Of iemand als Mac Gargan, beter bekend als The Scorpion, die gewoon voor het geld gaat.

Ik had soms het idee dat er stukken informatie overgeslagen werden, om niet veel later mijn indruk te moeten herzien omdat het spel qua verhaalstructuur heel goed in elkaar zit. Waar Insomniac vooral sterk in blijkt te zijn, is het rondstrooien van hints naar gebeurtenissen die buiten beeld plaats hebben gevonden of onderdeel van het verleden zijn van hun personages. Net als je denkt dat die broodkruimels voor een vervolg worden neergelegd en het verhaal verdergaat met een andere verhaallijn, pakt het spel niet veel later die lijnen weer op en wordt het totaalplaatje van personages een stuk beter. Goede verhalenvertellers in film en games moeten dingen laten zien of aan de verbeelding overlaten. Insomniac weet deze twee manieren van vertellen perfect te combineren, waardoor je constant benieuwd bent wat het volgende stuk zal zijn dat je mag ontdekken.

Vooral de manier waarop de thema’s van partners, mentorschap en het maken van moeilijke keuzes steeds terugkomt op verschillende manieren is erg sterk uitgewerkt. Misschien hebben sommige mensen zich afgevraagd of Miles Morales nog een belangrijke rol in de game speelt. Ik zal niet te veel verklappen, maar de wisselwerking tussen Miles en Spider-Man/Peter is naar mijn mening naast MJ en Peter de belangrijkste relatie waar aandacht aan besteed wordt.

Miles Morales? Spoilers voor de comics.
Oh en als je niet bekend bent met Miles Morales: in het Ultimate Universum was Miles de tweede persoon die de mantel van Spider-Man oppakte nadat Peter Parker in dat universum was ‘gestorven’ na een heftige strijd met Norman Osborn. Uiteindelijk blijkt Miles gebeten te zijn door een soortgelijke genetisch gemanipuleerde spin, maar hij had gaven als optische camouflage en een speciale aanval die tegenstanders kan verlammen. Uiteindelijk is het Ultimate universum samengevoegd met het huidige 616 universum en leven zowel Miles Morales als Peter Parker in het hedendaagse Marvel universum in de comics. Hoe de rol van Miles precies in de game ingevuld wordt, is toch wel anders dan de comics, maar het doet zeker recht aan de comics.

Marvel Spider-Man is een geweldige game geworden die elke fan van Spider-Man, comics en actievolle games zeker moet proberen. Insomniac heeft gedurfde keuzes in het verhaal gemaakt, waardoor ik heel nieuwsgierig ben hoe de aankomende DLC ingevuld gaat worden en of ze de vele al verstopte easter eggs, en broodkruimels die ze tijdens het hoofdverhaal rondgestrooid hebben ook op zullen pakken. Marvel Spider-Man wist mij voor iets meer dan 20 uren elke minuut plezier te bieden en hoewel ik als fan van de comics vaak kon voorspellen welke kant het op zou gaan, wist de game nog geregeld een frisse draai er aan te geven. Aan het einde van het verhaal was ik geraakt door de ontwikkelingen in het verhaal en de indruk die het gemaakt had. Als je bij het einde van de game niet een beetje geraakt bent door alles wat Peter in deze game heeft meegemaakt, dan heb je waarschijnlijk iets gemeen met Tombstone.

Tot slot: Fans van de Marvel films hebben inmiddels wel geleerd dat ze moeten blijven zitten bij de aftiteling, omdat er altijd nog een extra scène te zien is die de toon zet voor een mogelijk vervolg. Marvel Spider-Man heeft er zelfs twee! Doe dus met Marvel Spider-Man wat ik de afgelopen dagen heb gedaan op weg naar het einde van het verhaal en de platinum trophy: geniet ervan! De game is absoluut een hoogvlieger. Of nou ja, een hoogslingeraar in dit geval.

Oordeel Spider-Man - Standard Edition (PS4)

• Graphics 95
  • Eindcijfer 90