Starlink: Starterpack - Fox McCloud & Arwing (Switch)
73 100 1

Review Starlink: Starterpack - Fox McCloud & Arwing (Switch)

Het toys-to-life genre is de afgelopen jaren een beetje doodgebloed. Zo was er vorig jaar geen nieuwe Skylanders, is Disney Infinity er helemaal mee gestopt en de Amiibo van Nintendo worden ook niet meer in hoog tempo uitgebracht zoals dat een jaar of twee geleden nog wel het geval was. Nu kun je denken dat het niet het meest ideale moment is om met iets nieuws in dit genre te komen, maar Ubisoft dacht hier anders over en komt met Starlink: Battle for Atlas. In dit ruimteavontuur zijn er fysieke piloten, schepen en wapens die je kunt gebruiken om Atlas te beschermen. Is Ubisoft te laat ingestapt of is dit het juiste moment? Lees snel verder om erachter te komen.

Atlas is in gevaar!
Ooit werd er op aarde een alien gevonden, die de naam Judge kreeg. Deze alien ontsnapte en het Starlink Initiatief werd opgezet om de alien terug te vinden. In deze zoektocht ontdekt het Starlink Initiatief een nieuw sterrenstelsel, ‘Atlas’ genaamd. Zodra het Starlink Initiatief Atlas binnenkomt met hun schip de Equinox, worden ze neergeschoten door het Vergeten Legioen en wordt St. Grand (de leider van het initiatief) gevangen genomen. Gelukkig kan je schip snel weer opgebouwd worden en dat is maar goed ook. De leider van het Vergeten Legioen, Grax, wil namelijk heel Atlas aan zich onderwerpen en de inwoners kunnen zich niet of nauwelijks verzetten. Nu is het natuurlijk aan jou en je teamleden om Atlas te ontdoen van Grax, St. Grande te redden uit zijn klauwen en ook nog eens de alien Judge te vinden. Een avontuur dat je naar verschillende planeten zal leiden, alwaar je de plaatselijke bevolking probeert te helpen om de overname door het Vergeten Legioen te voorkomen.

Star Fox is ready for duty!

Speciaal voor de Nintendo Switch-versie van Starlink heeft Ubisoft toestemming van Nintendo gekregen om Fox McCloud en zijn vrienden toe te voegen. Fox komt ook toevallig terecht in het Atlas sterrensysteem, omdat hij op zoek is naar Wolf O’Donnell. Zodra hij op Kirite landt komt hij de leden van de Equinox tegen en besluit hij om hen te helpen met hun gevecht tegen het Vergeten Legioen. Als wederdienst helpt het Starlink Initiatief Fox met het zoeken naar Wolf, een win-win situatie dus. Het verhaal van Fox is niet heel uitgebreid, maar het is zeker een leuke toevoeging. En het voelde op bepaalde momenten zelfs aan alsof je weer een ‘echt’ Star Fox-spel aan het spelen bent. Stiekem een verademing, na het niet zo goed ontvangen Star Fox 0 voor de Nintendo Wii U.

Klikken maar!
Starlink bevat dus fysieke vliegtuigen, wapens en piloten die apart gekocht kunnen worden en allemaal gebruikt kunnen worden in Starlink. Bij het opstarten van Starlink moet je eerst een piloot en daarna een fysiek ruimteschip op de speciaal hiervoor gemaakte houder voor de controller klikken. Hierna kun je nog twee wapens op het ruimteschip klikken, die dan gelijk gebruikt worden in het spel. De wapens hebben allemaal verschillende elementen, zoals vuur of ijs. Tijdens het spelen van Starlink kun je op ieder moment wisselen met deze wapens, door deze van je ruimteschip te klikken en er een ander voor terug te plaatsen. Dit is bij sommige gevechten nodig, omdat vijanden bestendig zijn tegen een bepaald element. De verschillende onderdelen van de schepen zijn uitwisselbaar met andere, zo kun je bijvoorbeeld de vleugels van de verschillende schepen ook met elkaar combineren. Dit heeft ook direct effect op hoe je ruimteschip vliegt, wat erg tof is gedaan! Starlink registreert het ook als je de vleugels of wapens van je schip verkeerd om erop zet. Dit betekent niet dat je ruimteschip onbruikbaar is, maar hij is wel wat instabieler tijdens het vliegen. En zo kun je ook met een wapen achteruit schieten, mocht je dat handig lijken. De schepen en wapens klikken allemaal goed in elkaar en het voelt allemaal stevig en kindvriendelijk aan.

Fysiek, of toch niet?
Er is ook de mogelijkheid om zonder de fysieke ruimteschepen te spelen. Dus mocht je dat graag willen, dan kun je ook alle ruimteschepen, wapens en piloten digitaal aanschaffen en Starlink op die manier spelen. Helaas kun je niet een fysiek ruimteschip in het spel voorzien van een digitaal gekocht wapen. Dus als je in het bezit bent van beiden, moet je tijdens een speelsessie ervoor kiezen om ofwel met de fysieke ruimteschepen te spelen ofwel met de digitale versies van de ruimteschepen en wapens. Exclusief voor de Nintendo Switch-versie is er natuurlijk ook de toevoeging van de piloot Fox McCloud samen met zijn bekende ruimteschip Arwing beschikbaar, zowel fysiek als digitaal.

Modificeren met mods

Tijdens het spelen van Starlink krijg je al snel allerlei mods. Met deze modificaties kun je de eigenschappen van je ruimteschip en wapens aanpassen. Denk hierbij aan het krachtiger maken van wapens, sneller maken van je ruimteschip of je schip voorzien van meer defensieve kracht. Dit systeem zit goed in elkaar en zorgt ervoor dat je naar hartelust je wapens en ruimteschepen kunt personaliseren. Als je voorbij een bepaald punt komt in het spel, dan kunnen de mods ook gecombineerd worden tot nog weer sterkere mods. Zo kunnen ook de minder sterke mods nog goed bruikbaar zijn. Dit zorgt voor veel diepgang en het systeem met de mods is goed uitgewerkt. De Equinox kan ook uitgebreid worden met allerlei vaardigheden, zo krijg je meer ruimte voor het meenemen van mineralen, of meer ruimte voor mods. Tot slot hebben de piloten ook nog allemaal hun eigen vaardigheidsbomen, waaraan verkregen vaardigheidspunten kunnen worden toegekend.

Planeet 1, 2, 3 …
Waar het personaliseren van de wapens en ruimteschepen met de mods allemaal heel diepgaand is, kan het spel op een gegeven moment een beetje repetitief aan gaan voelen. Dit ligt niet zozeer aan de gevechten, hierin zit genoeg variatie met alle verschillende wapens die gecombineerd kunnen worden. Helaas bevat iedere planeet ongeveer dezelfde soort missies. Iedere planeet heeft raffinaderijen en wachtposten waarvoor je missies kunt doen. Door deze missies te doen verdrijf je het Vergeten Legioen beetje bij beetje en help je de lokale bevolking.  Deze missies zijn echter veelal hetzelfde, haal/breng dit, verdedig deze toren en versla het Vergeten Legioen hier. Dit hoeft natuurlijk helemaal geen probleem te zijn, maar ik vond het op een gegeven moment toch een beetje eentonig worden.

Toch is er zeker genoeg te doen bij je verkenningstocht van de zeven planeten en het sterrenstelsel. Iedere planeet ziet er namelijk weer anders uit en heeft zijn eigen flora en fauna die je kunt ontdekken. Bovendien zijn er door de open wereld structuur nog genoeg geheimen te vinden. Daarnaast zitten sommige speciale mods verstopt achter simpele puzzels, die je oplost met behulp van je wapens. Ook is het mogelijk om samen met een vriend/vriendin Atlas te redden, Starlink bevat namelijk een lokale co-op modus. Het werkt op de Nintendo Switch goed, dus zonder haperende beelden of andere gekkigheden, al is het jammer dat deze co-op functionaliteit niet in handheld modus gespeeld worden.

Al met al heeft Ubisoft een goede eerste stap gezet in het toys-to-life genre. De ruimteschepen, piloten en wapens zitten allemaal goed in elkaar. Het modificeren en personaliseren van de wapens en vleugels met de mods is erg diepgaand en zeer goed uitgewerkt. Toch is het dan extra jammer dat alle missies door de open wereld structuur een beetje op elkaar lijken. Mocht dit voor jou geen probleem zijn en vind je het toys-to-life genre erg leuk, dan is Starlink: Battle for Atlas wellicht wat voor jou!

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Starlink: Starterpack - Fox McCloud & Arwing (Switch)

• Eindcijfer 73