Steins; Gate Elite (PS4)
77 100 1

Review Steins; Gate Elite (PS4)

Tijdreizen is een onderwerp dat veel gebruikt wordt in boeken en spellen. De mensheid is het tot op heden nog niet gelukt, al zijn er natuurlijk wel verschillende theorieën over hoe het misschien mogelijk is. Dit is ook het onderwerp dat centraal staat in de anime Steins;Gate. De anime is in 2009 al uitgebracht als een ‘visual novel’ en nu, 10 jaar later, wordt deze visual novel nogmaals uitgebracht onder de naam Steins;Gate Elite.

De grootste vernieuwing in Elite is de samensmelting van de anime met de visual novel. Voor Elite zijn de beelden van de anime gebruikt. Dit is nieuw voor een visual novel, het genre maakt over het algemeen bijna altijd gebruik van statische achtergronden. In Elite zijn er veel minder statische achtergronden en zie je de personages bewegen en praten. Dit effect zorgt ervoor dat het geheel veel minder statisch aanvoelt, waardoor je veel sterker in het verhaal wordt getrokken. De visual novel is daardoor bijna gelijk aan de anime, dus mocht je die al gezien hebben dan is het een feest van herkenning. Maar speciaal voor Elite zijn ook nieuwe stukken animatie toegevoegd, dus het is meer dan de bekende anime alleen. Zou je het verhaal nogmaals willen volgen en heb je de anime al in het Engels gekeken, dan zal Elite je een beetje teleurstellen; je kunt het namelijk alleen in het Japans spelen, een Engelse optie is niet beschikbaar.

Tijdreizen
Het verhaal draait om de zelfbenoemde gekke professor Okabe Rintaro of zoals hij zichzelf liever noemt Hououin Kyouma. Deze student heeft een lab boven een winkel waar hij experimenten doet en nieuwe dingen probeert uit te vinden. Dit doet hij samen met zijn lab-team, dat in het begin van het verhaal bestaat uit Daru en Mayuri. Daru is een dikkige jongen die alles van computers weet en Mayuri als een klein zusje ziet. Okabe en Mayuri kennen elkaar al jaren. Okabe, of Hououin, is een apart figuur. Zo spreekt hij de hele tijd over ‘the organization’, een groepering die bestaat om hem te vermoorden. Natuurlijk bestaat die groepering niet, maar het voegt wel veel humor toe aan het verhaal en het past bij het karakter van Okabe. Okabe heeft ook allerlei bijnamen voor andere personages in het spel, die vaak ook hilarisch zijn. Per toeval ontdekt hij dat hun uitvinding de  PhoneWave (Name Subject To Change) een tijdmachine is. Eigenlijk is het niet meer dan een telefoon die vastgebonden zit aan een magnetron, maar als er een bericht gestuurd wordt naar de telefoon kan hij ermee tijdreizen. Dit heeft vele gevolgen voor Okabe en zijn lab-team. Het gebruiken van de tijdmachine mond uit in een zeer interessant verhaal met allerlei tijdlijnen en verschillende eindes. Mocht je de anime al eerder bekeken hebben en denk je dat je het einde al kent, dan heb je het mis. Er zijn nog veel meer verschillende eindes en tijdlijnen die niet behandeld worden in de anime. Om hierachter te komen zul je toch echt de visual novel moeten spelen.

Achtergrond
Waar de theorie achter tijdreizen door spellen en boeken vaak slecht tot niet wordt uitgelegd, is dit niet het geval in Steins;Gate Elite. Er worden meerdere theorieën over tijdreizen uitgebreid uitgelegd. Dit is sowieso een pluspunt aan Elite, alles in de game wordt uitgebreid uitgelegd. Dit heeft zowel voordelen als nadelen. Het voordeel is dat alles ook echt duidelijk is. Tijdens het lezen zijn sommige woorden dikgedrukt, deze woorden kunnen vervolgens opgezocht worden in een uitgebreide lijst om meer uitleg te krijgen. Dit is soms erg handig, want Steins;Gate maakt veel gebruik van Japanse termen en internet termen. Als je hier niet bekend mee bent, hoef je dus niet continu Google te raadplegen. Het nadeel van het vele uitleggen is, is dat het tempo van het verhaal daardoor erg laag ligt. Het begin is zeker niet saai, maar het duurt wel een uur of 10 voordat het tempo omhoog gaat en het allemaal pas echt interessant wordt. Dit alles zorgt er wel voor dat je in het begin nog echt heel veel aan het lezen bent; dat had wat mij betreft allemaal toch wel wat sneller gekund.

Waar ik de meeste visual novels het liefst op een handheld speel, vond ik het geen probleem om Elite op de grote tv te spelen. Dit komt mede door de goede animatie en de mooie beelden, die beter tot hun recht komen op een groot scherm. Voor Elite is ook het menu aangepast. Alles zit er daardoor wat beter uit en het deed me denken aan de manier waarop de menu’s van Persona 5 werken. Je kunt gewoon zien dat er voldoende tijd in is gestopt en dat er goed over na is gedacht.

Uiteindelijk is Steins;Gate Elite zeker een interessant game geworden. Bedenk wel, mocht je de visual novel al gespeeld of de anime al gekeken hebben, dat het dan de vraag is of het geheel nog wel een aanschaf waard is. Maar zeker als je alleen de anime hebt gekeken – en het verhaal interessant vond – is Steins;Gate Elite dé game voor jou. Alles wordt uitgediept en je krijg zoveel meer informatie dan je uit de anime alleen kunt halen. En het gebruik van de geanimeerde scènes zorgt ervoor dat het veel leuker is om te lezen dan elke andere visual novel. Een absolute aanrader voor de liefhebber dus!

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Oordeel Steins; Gate Elite (PS4)

• Eindcijfer 77