Sunset Overdrive: Day One Edition (XboxOne)
85 100 1

Review Sunset Overdrive: Day One Edition (XboxOne)

Dacht ik twee weken geleden alles gezien te hebben qua chaos en geweld in Borderlands: The Pre-Sequel!, komt Sunset Overdrive (SO) om de hoek! In SO is het einde van de wereld aangebroken binnen de fictieve stad Sunset City. Na de introductie van een nieuw frisdrankje muteren de drinkers onverwacht in oranje, neonkleurige monsters. De stad wordt vervolgens hermetisch afgesloten om een schandaal te voorkomen. Jij staat midden in deze gebeurtenissen, want jij speelt de rol van de schoonmaker op het introductiefeestje. Aan dit troosteloze baantje komt een abrupt einde als de anarchie in de stad toeslaat en het ieder voor zich is.

Awesomepocalyps

Geen troosteloze monsters of treurige spelwereld in SO. De gemuteerden zijn fel oranje gekleurd en knallen uit elkaar als verfballonen als je ze met kogels doorzeeft. Er is echter meer dat deze versie van de Apocalyps in SO doet onderscheiden van eerdere einden der tijden: alles draait in SO namelijk om lol maken en het zo cool mogelijk gemuteerden opruimen. Het begint al met het aanmaken van je karakter. Alle mogelijkheden liggen open: na de keuze voor een mannetje of vrouwtje zijn alle opties vrijgemaakt. Wil je bijvoorbeeld als man een leuke jurk aan en lange krullen? Dat kan. Dit is per slot van rekening niet zomaar een Apocalyps; dit is de Awesomepocalyps! Alles kan. Lopen kan ook, maar in de eerste tutorial wordt al snel duidelijk dat lopen niet cool is. Wat wel cool is? Grinden, ziplinen & wallrunnen. Hoe meer je dit doet, des te meer badges verdien je waarmee je upgrades voor je karakter voor kan kopen. Ook loopt je meter vol waardoor je aanvallen sterker worden. Daarnaast is de spelwereld ook zodanig ingericht om jezelf zo snel en cool mogelijk verplaatsen, en is het simpelweg leuker en uitdagender om te voorkomen dat je ook maar een paar stappen hoeft te zetten.

Jet Set Overdose
SO is uniek en springt in het oog door een bijzonder design, uitzinnige sfeer en de mogelijkheid om je soepel door de spelwereld te bewegen. Daarmee roept SO een paar vergelijkenissen op met klassiekers, waarbij de meesten al direct aan Jet Set Radio zullen denken als je zeker al het grinden bekijkt. Qua sfeer deed SO mij denken aan Total Overdose, de sandbox-shooter met een Mexicaanse vibe. SO heeft zijn eigen sfeer, maar is wel tevens een sandbox game. Het verder uniek design uit zich ook in de wapens. Je startwapens lijken nog enigszins op wat je gewend bent van een handpistool en shotgun, maar al snel moet je kiezen tussen The Dude (een bowlingbalgeweer, Abide!) en een teddybeersprinklerinstallatie die gif verspreidt. Verder wordt het alleen maar gekker. Maker Insomniac is namelijk geen onbekende van unieke wapens, gezien hun grootste serie nog altijd de Ratchet & Clank-serie is. Deze wapens speel je vrij in de verhaallijn of je koopt ze van het geld dat je onderweg oppikt. Naast wapens zijn er meer mogelijkheden om je karakter totaal eigen te maken. Je kleren en uiterlijk zijn aan te passen naar je smaak, en er zijn ‘Amps’ te verkrijgen waarmee je je karakter van nieuwe skills en krachten voorziet.

Hype, Hyper, Sunset Overdrive
De wapens, de stad, je karakter en de vele missies van andere overlevenden kunnen je uren van de straat houden, maar zijn aan de andere kant ook wat overweldigend. Hiernaast is je karakter continu grappen aan het maken, welke uiteenlopen van gniffelwaardig tot tegen het kinderachtige aan. Hierdoor wordt SO soms een erg drukke bedoeling, waarbij ik vooral op de ogen en het hoofd benadruk. Hierdoor zag ik soms op tegen het starten van een spelsessie. Het is goed mogelijk dat de doelgroep van SO een paar jaar jonger is dan ik inmiddels ben, maar een tikkeltje meer realisme en rust hadden het spel voor mij interessanter gemaakt. Dit neemt echter niet weg dat SO een leuke game zal zijn voor XOne bezitters die iets anders zoeken dan een first-person shooter of sportgame. Technisch gezien is SO ook erg knap, met een grote spelwereld die zonder merkbare laadtijden wordt weergegeven en waar je je op verschillende manieren soepel doorheen kunt bewegen. Daarnaast zijn de mogelijkheden eindeloos om het uiterlijk van je karakter te bepalen en de krachten samen te stellen.

Op dit moment is SO uniek en springt deze titel misschien wel het meest in het oog van alle beschikbare XOne-titels. Naast een overschot aan reguliere shooters, is een game als deze al snel interessant voor alle XOne-bezitters. SO biedt je een verhaallijn om te volgen als je dat wilt, maar eigenlijk is het des te leuker om deze zo nu en dan links te laten liggen en Sunset City al grindend en wallrunnend te verkennen. De vele voorwerpen die je kunt vinden en vernietigen leveren je vervolgens wapens en Amps op. Hiernaast is er nog de mogelijkheid je online te begeven in de ‘Suicide Squad’, waarbij het halen van hoge scores en het zorgen voor zo veel mogelijkheid anarchie de enige doelen zijn. Voor mij persoonlijk was de lol er op een gegeven moment af, maar objectief gezien is SO een knappe, uitdagende en vooral erg goede game geworden.

SO is niet mijn smaak. Het kan een smaak zijn waar je over de tijd aan moet wennen, maar dan zijn we daar nog niet. Qua uiterlijk, sfeer en inhoud is de game uniek, en qua techniek is de game zeer knap gemaakt. Tussen al het najaarsgeweld valt SO gelukkig voldoende op, en voor de liefhebbers van niet al te serieuze (sandbox-) games is eigenlijk enkel GTA V een optie op de XOne. Wat SO dan voor zich heeft spreken zijn de unieke wapens en zijn eigenaardige soepele gameplay. Is GTA V dus maar te gewoontjes voor je of heb je het verder wel gezien op de vorige generatie consoles, dan is SO het perfecte middel tegen de herfst- en winterdip. SO is natuurlijk ook marketingtechnisch interessant, want Microsoft zal Insomniac graag binnenboord houden om exclusives te maken voor de XOne. Helaas is Ratchet & Clank al (enkel) voor de PS4 aangekondigd, maar laten we hopen dat deze originele studio in de toekomst nog vaker zijn krachten toont op de XOne.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

Oordeel Sunset Overdrive: Day One Edition (XboxOne)

• Originality 90