Super Monkey Ball: Banana Blitz (Wii)
85 100 1

Review Super Monkey Ball: Banana Blitz (Wii)

De Wii is nu al een tijdje uit. Wii Play werd al snel saai, Wii Sports is alleen nog leuk met meerdere mensen en Zelda heeft je wel een aantal lange nachten bezorgd, maar daar ben je inmiddels ook wel klaar mee. Een beetje wanhopig kijk je naar de opkomende releaselijst van de Wii: veel zit er niet tussen. De AAA-titels komen allemaal pas over een paar maanden. Toch wil je graag een nieuwe game. Zoek niet verder: koop Super Monkey Ball, in mijn ogen na Zelda de beste launchtitel.

Nieuwe besturing
De eerste Super Monkey Ball verscheen voor de Gamecube als lauchgame. De game was erg moeilijk en uitdagend en er zaten hele leuke multiplayergames bij. De bedoeling in een Super Monkey Ball game is om je aap in een bal door levels vol hindernissen te loodsen en te proberen niet van het level af te vallen. Het vervolg, Super Monkey Ball 2, was net zo goed en de twee games die hier op volgden, (Deluxe en Adventure) waren beiden heel aardig. Een erg goede franchise dus, maar kan er nog wel genoeg vernieuwing gebracht worden? Super Monkey Ball komt daarom met een aantal veranderingen. Het belangrijkste is natuurlijk de besturing. De game wordt alleen met de Wiimote gespeeld. Kantel de Wiimote naar links, dan ga je naar links, naar voren ga je sneller en naar achteren langzamer. Er zijn acht werelden, de eerste vier zijn best qua leveldesign best makkelijk. Als je de Gamecubecontroller zou gebruiken, zou je er zo doorheen walsen. Maar de besturing is in het begin erg lastig om aan te wennen. De Wiimote is namelijk erg precies waardoor je maar kleine bewegingen mag maken, anders vlieg je zo van de baan.
Een andere verandering is dat je nu ook kan springen, dit geeft de game een extra dimensie. Veel springen is echter niet slim, aangezien je in de lucht minder controle hebt, dan op de grond.

Er zijn ook weer bonuslevels

Bazen?!
Zoals gezegd bestaat de game uit acht werelden. Elke wereld bestaat weer uit acht levels, een bonuslevel en een baas. Wat anders aan de game is geworden, is dat je elk level zo vaak kan doen als je wil. Je moet wel alle levels halen om door de wereld te halen, maar als je eenmaal een level hebt gehaald, hoef je die niet meer over te doen. Dit maakt de game een stuk makkelijker dan zijn voorgangers. Na een paar keer proberen lukt een level toch echt wel, zeker de eerste werelden. Aan het eind van een level is er dus een baas. Deze zijn echt heel cool, ze hebben allemaal een zwak punt en een vast aanvalspatroon welke je gewoon moet afwachten en dan aanvallen. De bazen zijn in het begin natuurlijk een eitje, maar worden later in de game erg uitdagend.
Er zitten ook weer bananen in de game. Die liggen overal in het level verspreid en twintig bananen geeft je een nieuw level. Wanneer je door je levens heen ben,verlies je je score, maar ditmaal niet je voortgang in een wereld. Dit werkt best goed, als je voor een grote score gaat, neem je vaak de wat moeilijkere weg waar dan veel meer bananen liggen, wil je gewoon alle werelden hebben, dan neem je gewoon lekker de wat gemakkelijkere routes.

Een aap met rocket launchers!

Blij
De graphics van Super Monkey Ball Banana Blitz zijn erg vreemd. Ze lijken wat minder realistisch dan de vorige delen, de kleuren zijn feller en lijken getekend. De graphics zijn misschien niet super, maar het ziet er erg leuk uit. De sound is ook heel aardig. Elke wereld heeft zijn eigen nummer en je aap schreeuwt nog steeds zo erg als hij van het level afvalt. De sound en de graphics zorgen samen voor een heel apart sfeertje. Het is echt heel blij, je kunt de game moeilijk zonder een glimlach op je gezicht doorspelen.

Matige minigames
Genoeg over de singleplayer, de franchise staat namelijk ook bekend om zijn multiplayer. En hierin stelt Super Monkey Ball toch wat teleur. Ten eerste is de main game niet meer met meerderen door te spelen. Erg jammer, dit was toch altijd heel leuk om te doen. Ook de minigames zijn erg veranderd van opzet. Het zijn namelijk nu ongeveer 50 minigames geworden. Sommige zijn wel leuk, met `Monkey Wars` als beste game. Hierin moet je elkaar afschieten met allerlei wapens en tanks. Er zijn nog wel een aantal andere leuke games zoals `Dangerous Route` (lijkt op de main game), snowboarden, squash en racen. Het probleem is echter dat er 50 minigames zijn, waarvan er ongeveer 10 leuk zijn, 20 wel aardig om één of twee keer te doen en 20 zijn al meteen bagger. Die 20 laatste werken vaak gewoon niet, de besturing is soms gewoon te slecht. Het kan ook zijn dat de game echt te saai is. Wat ik nog het meest jammer vind is dat alle klassiekers, zoals golf, bowlen en vooral Monkey Target allemaal minder zijn geworden. Monkey Fight mist zelfs gewoon! Het zijn alleen nog maar minigames terwijl vroeger bijvoorbeeld Monkey Target(Ditmaal nog maar één simpel level, game komt nogal geforceerd over, alsof ze deze moesten toevoegen – Yorn) echt als een volle game aanvoelde. Begrijp me niet verkeerd, de minigames zijn nog best leuk om met meerdere mensen te spelen, maar het is gewoon niet meer even leuk als in de eerdere games.

Deze minigame zuigt zo hard!

Uitdagend
Een ietwat slechte multiplayer en maar acht werelden. Is er wel genoeg replay value? Gelukkig wel, je kunt namelijk voor de grootste highscore gaan, je kunt proberen alle bananen in elke wereld te halen om zo nog eventueel extra werelden vrij te spelen, maar het belangrijkste is om in elke wereld een kroon te halen. Dit doe je door een wereld uit te spelen zonder een continue te gebruiken. Dit is erg uitdagend en zullen de meeste casual spelers dan ook niet lukken. Erg cool dat Sega toch nog voor een uitdaging zorgt.

Super Monkey Ball heeft een hele leuke sfeer. De graphics en sound maken je gewoon blij. De besturing is moeilijk in het begin erg wennen, maar gelukkig zijn de eerste levels vrij makkelijk waardoor je de besturing onder de knie kan krijgen. Vervolgens zijn de latere levels een stuk moeilijker, maar dan ben je ook al gewend aan de besturing, een perfecte leercurve dus.De replayvalue is ook erg hoog. Jammer genoeg stellen de minigames een beetje teleur, records kan je daar niet echt meer in behalen. Als je een goede multiplayer game wil, kun je hier het beste weg van blijven, maar wil je een goed singleplayer spel met een aardige multiplayer dan is Super Monkey Ball Banana Blitz een hele goede keuze.

Deze game is gereviewed door Gothmog

Oordeel Super Monkey Ball: Banana Blitz (Wii)

Aantal keer bekeken: 8974