Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
The Last Of Us (PS3)
92 100 1

Review The Last Of Us (PS3)

Het openingskwartier van The Last of Us laat ons met verstomming achter. De tragische openingsact legt onze maag immers in een zeemansknoop en laat net geen traan over onze wangen gaan. Het is al in die eerste vijftien minuten dat we beseffen dat The Last of Us niet het zoveelste oppervlakkige zombie-avontuur is geworden. Naughty Dog tilt dat uitgewoonde uitgangspunt naar een véél hoger niveau en spreekt in de ruim twaalf uur durende trip naar de aftiteling meermaals de brede waaier van diepmenselijke emoties aan.

De troosteloze toekomst die deze game schetst, is er één waar de drang om te overleven is doorgeslagen tot in het extreme. Twintig jaar na de uitbraak is de mensheid haast volledig ten prooi gevallen aan het besmettelijke fungus-virus en de weinige overlevenden proberen de dag door te komen in allerlei grootstedelijke quarantainezones; alwaar de krijgswet de dictatoriale plak zwaait. In deze uitzichtloze situatie maken we opnieuw kennis met het hoofdpersonage Joel. Een gevalletje ‘ruwe bolster, blanke pit’. Voor altijd getormenteerd door de noodlottige gebeurtenissen uit ’t verleden, doch verhard door de alledaagse gruwel. Een rebel ook, want samen met partner in crime Tess heeft hij het niet zo begrepen op de door de regering opgelegde regeltjes en verlaat hij regelmatig de streng beveiligde nederzettingen om voedsel, wapens en munitie te smokkelen. Tot je na een samenloop van omstandigheden door de leider van de verzetsgroep Fireflies wordt opgezadeld met de opdracht om de veertienjarige Ellie buiten de veilige omwalling van de militaire zones te smokkelen. Het contrast tussen beide personages kan niet groter zijn: hij zag de wereld veranderen in de rotte plek die het nu is, zij werd geboren na de uitbraak en heeft nooit anders gekend. Het is aanvankelijk flink tegen de zin van Joel om haar mee te nemen, maar Ellie is met haar immuniteit voor de mysterieuze infectie uitgerekend dat ene sprankeltje hoop om de mensheid van zijn ondergang te redden. Wat volgt is een uitputtende en hachelijke reis, verspreid over vele maanden en jaargetijden, dwars door een geïnfecteerd Noord-Amerika. Wat eveneens volgt hoort makkelijk bij het beste dat we dit jaar (of meer nog: deze generatie) hebben gespeeld. 


                                                               
Karakterontwikkeling

Niet zozeer de gevaarlijke trip zelf, maar de personages en hun relatie tot elkaar vormen het zwaartepunt van The Last of Us. De karakterontwikkeling wordt dan ook tot in de perfectie uitgevoerd. Het zit ‘m hier in de details. Wanneer Ellie voor ’t eerst een stap buiten de quarantainezones zet, geeft ze haar ogen de kost. Haar eerste boswandeling gaat niet onopgemerkt voorbij en ze staat ook even stil bij de indrukwekkende skyline van een Amerikaanse metropool. Bij iedere locatie uit ze haar gedachten en stelt ze vragen over het verleden. Die vaak banale conversaties tussen een volwassen man die juist dat verleden probeert te verdringen en een enthousiast pubermeisje dat de wereld voor het eerst ontdekt, voegen op subtiele wijze veel meer toe aan het verhaal dan een lang uitgesponnen uiteenzetting over hoe uitzichtloos de situatie wel niet is. Daadwerkelijk alles staat in dienst van de twee personages en de groei die ze samen doormaken. Naughty Dog weet trouwens als geen ander hoe een geloofwaardig verhaal neer te zetten. De studio uit Santa Monica zocht bovendien een uitstekende cast bij elkaar en het resultaat mag er dan ook wezen. Troy Baker (die zich ook al van zijn beste kant liet zien als Booker in BioShock Infinite) en Ashley Johnson brengen Joel en Ellie op fenomenale wijze tot leven, maar ook de nevenpersonages worden stuk voor stuk uitstekend vertolkt. De meest hartverscheurende momenten worden op filmische wijze aan de man gebracht en hoewel de onvermijdelijke clichés weliswaar aanwezig zijn, wordt de emotionele impact er daarom niet minder op. Je voelt je emotioneel betrokken bij de hoofdpersonages en dat wijst sowieso op een bijzonder sterk scenario. De ingetogen soundtrack van tweevoudig Oscarwinnaar Gustavo Santaolalla die steeds op het perfecte moment een onheilspellend streepje muziek toevoegt, maakt het plaatje daarbij compleet.


Overlevingsdrang
De eigenlijke gameplay sluit netjes aan rond het centrale overlevingsthema. The Last of Us is (om onze columnist Jan Meijroos zomaar even te quoten) meer survival-horror dan de laatste Resident Evil en Dead Space bij elkaar. De spectaculaire set pieces met Hollywoodiaanse trekjes zoals we ze uit de Uncharted-trilogie kennen, laat Naughty Dog hier veelal achterwege. Het tempo waarmee je door de prachtig vormgegeven post-apocalyptische wereld struint, ligt opvallend lager. Je doorzoekt iedere locatie naar munitie en alledaagse gebruiksvoorwerpen die je via een eenvoudig craftingsysteem kunt omzetten in steekwapens, spijkerbommen, molotovcocktails of EHBO-kits om je gezondheidsniveau mee op te krikken. Een must als je het lang wilt uitzingen in deze helse wereld. Een goed voorbereide speler is er immers twee waard. Wanneer er vijanden opduiken is The Last of Us namelijk altijd ongemeen spannend. Slachtoffers van de fungusinfectie komen in verschillende vormen en maten, die naargelang het stadium van de mutatie steeds minder menselijke trekjes vertonen. Runners lijden vooral aan lichte vervormingen en lijken nog het meest op ouderwetse zombies. Zoals hun naam ongetwijfeld doet vermoeden zijn ze behoorlijk snel en zodra ze Joel en Ellie in de gaten krijgen, stormen ze massaal op hen af om hen met lijflijke aanvallen te doden. Clickers zijn trager, maar eveneens veel krachtiger en dus ook dodelijker. Door de verregaande verminking ten gevolge van de infectie die door hun lijf giert, zijn ze blind en moeten ze net als vleermuizen vertrouwen op hun echolocatiesysteem om je op te sporen. Een aanval van een blinde Clicker leidt altijd tot een gruwelijke dood. De klikgeluiden die ze produceren boezemen dus oprecht angst in. Een directe confrontatie wordt daarom best zo veel mogelijk vermeden. De wereld wordt daarenboven bevolkt door niets ontziende bendes die indringers doden om ze van hun spullen te beroven. De menselijke tegenstanders zijn intelligenter en vereisen een compleet andere aanpak dan de gemuteerde gedrochten, maar ook hier blijft zo lang mogelijk onzichtbaar blijven veruit de beste tactiek.


Sluipen
Want ja, eigenlijk is The Last of Us diep van binnen gewoon een stealthgame van de betere soort. Hoewel je doorgaans zelf kan kiezen hoe je iedere situatie aanpakt, blijft het vrijwel altijd verstandiger om de directe confrontatie uit de weg te gaan. Om munitie te besparen voor de momenten waarop je de kogels het hardst nodig hebt, maar vooral om ongeschonden uit de bikkelharde strijd te komen. Joel is een overlever, geen stoere actieheld. De game werpt wel een handig hulpmiddel toe: door de rechtertrigger in te drukken ga je in de ‘luistermodus’ om zo op basis van geluiden een visuele representatie te krijgen van hoe dichtbij of veraf de vijand zich bevindt. Wanneer je geruisloos voorbij een groepje gemuteerde gedrochten sluipt is de spanning om te snijden en balanceren we wat onvoorzichtig op het puntje van onze stoel. En Ellie? Die is altijd in je buurt, wijst je zo nu en dan op de aanwezigheid van vijanden en kan wanneer nodig haar mannetje staan in de gevechten. Het roept wat herinneringen op aan Elizabeth uit BioShock Infinite, waarmee we uiteraard bedoelen dat Ellie zelfstandig genoeg is om The Last of Us niet te degraderen tot een vervelende escortmissie zoals we ze vroeger iets te vaak hebben gespeeld. Toch is niet alles goud dat blinkt: terwijl jij je zo stil mogelijk probeert te houden, durft Ellie (of een ander computergestuurd personage in je kielzog) al eens een lawaaierig sprintje te trekken voor de neus van een vijand. Omdat het spel zo is geprogrammeerd dat een vijand niet op de fratsen van Ellie reageert, dwarsboomt het je sluipplannetje niet, maar het ziet er wel zeer vreemd uit.


Perfectie bestaat (niet)?
En zo zijn er nog meer kleine dingetjes die we in ons notitieboekje aan de kant van de (let wel op: kleine!) minpuntjes noteerden. De menselijke vijanden slaan met hun schijnbaar onbeperkte munitie een beetje de algehele illusie aan diggelen en ook het zeulen met ladders/planken om eenvoudige omgevingspuzzels op te lossen, komt voor ons gevoel zo vaak terug dat we er op een gegeven moment onze buik vol van hadden. Maar ach, laten we vooral niet zeuren om te zeuren, want de keren dat onze kaak van verbazing op de grond hing, was niet bij te houden en veegt al die kleine frustraties makkelijk van tafel.

Daarom eindigen we deze bespreking zoals we ‘m begonnen zijn: The Last of Us laat ons ook daags na de aftiteling met verstomming achter. Naughty Dog perst visueel alles uit de bejaarde PlayStation 3 en stapelt de wauw-momenten moeiteloos op. Het verhaal heeft ons bij momenten daadwerkelijk geëmotioneerd, het acteerwerk is voortreffelijk en de soundtrack geniaal in al zijn eenvoud. De ‘ondeugende honden’ hebben een spel gemaakt dat – hoe traditioneel de eigenlijke gameplay ook moge zijn – keer op keer weet te verrassen en dat is gezien de speelduur van zo’n twaalf à vijftien uur (naargelang je exploratiedrang) geen sinecure. En daar komt de degelijk uitgewerkte multiplayer-modus nog eens bovenop. Factions (zoals de online modus heet) is niet iets waarvoor we de game blijvend zullen herinneren, maar afgezien daarvan toch interessant genoeg om de speelduur met enkele dagen te verlengen. Hoe het ook zij, voor The Last of Us schalt de loftrompet door de speakers van de Budgetgaming-redactie. De topscore is hier dan ook op zijn plaats.

                                                   Deze review is geschreven door Davy De Rauw

 

 

Oordeel The Last Of Us (PS3)

  • Graphics 95
  • Gameplay 90
  • Originality 80
  • Sound 90
  • Replay 80
  • Eindcijfer 92

Aantal keer bekeken: 10353 

Laagste 1 prijzen voor The Last Of Us (PS3)

27.50 27.50 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Gameoffer.nl 5.6
€  27.50€ 0.00   € 27.50

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 30-06-2013 16:59
( PM )
Door onnodig langere woorden of synoniemen voor woorden te gebruiken en zinnen te lang te maken leest deze review niet echt lekker weg. Voorbeeldje:

Quote:
Die vaak banale conversaties tussen een volwassen man die juist dat verleden probeert te verdringen en een enthousiast pubermeisje dat de wereld voor het eerst ontdekt, voegen op subtiele wijze veel meer toe aan het verhaal dan een lang uitgesponnen uiteenzetting over hoe uitzichtloos de situatie wel niet is.


Dat kan veel korter waardoor het lekkerder wegleest.

Imo leest een review lekkerder weg als je gewoon taalgebruik gebruikt. Ik bedoel:

Quote:
De ‘ondeugende honden’ hebben een spel gemaakt dat – hoe traditioneel de eigenlijke gameplay ook moge zijn – keer op keer weet te verrassen en dat is gezien de speelduur van zo’n twaalf à vijftien uur (naargelang je exploratiedrang) geen sinecure.


Een woord als sinecure gebruik je toch ook niet in het dagelijks leven? Waarom dan wel in deze review? Ik persoonlijk lees liever een lekker weglezende recensie met humor dan een verhaal dat zo in een Nederlands examen geplaatst zou kunnen worden met als opdracht de synoniemen voor de moeilijkere woorden op de juiste plek te plaatsen.

Benieuwd hoe andere users dit zien.
avatar van Mircod96
Door Mircod96 (1198 reacties) op 30-06-2013 17:30
( PM )
Quote:
Door onnodig langere woorden of synoniemen voor woorden te gebruiken en zinnen te lang te maken leest deze review niet echt lekker weg. Voorbeeldje:

[..]

jij hebt ook altijd wat te zeuren he ;)


Dat kan veel korter waardoor het lekkerder wegleest.

Imo leest een review lekkerder weg als je gewoon taalgebruik gebruikt. Ik bedoel:

[..]


Een woord als sinecure gebruik je toch ook niet in het dagelijks leven? Waarom dan wel in deze review? Ik persoonlijk lees liever een lekker weglezende recensie met humor dan een verhaal dat zo in een Nederlands examen geplaatst zou kunnen worden met als opdracht de synoniemen voor de moeilijkere woorden op de juiste plek te plaatsen.

Benieuwd hoe andere users dit zien.
avatar van Christiaanwwe
Door Christiaanwwe (1883 reacties) op 30-06-2013 18:57
( PM )
snap niet dat spel een 9 is lol een 8 snap ik dan wel weer
avatar van Wasabi!
Door Wasabi! (1476 reacties) op 30-06-2013 19:14
( PM )
Het is een goede game, als je The Walking Dead (serie) leuk vindt, dan is dit een aanrader. Vermaak mij prima, tijd vliegt voorbij. En weer de minpuntjes, het lijkt of iedereen echt dingen zoekt om maar wat te vinden. Ach, er zijn ergere dingen. Soms zijn mensen echt punaisepoetsers, het gaat er gewoon om dat je gewoon lekker kan vermaken, net als met films, je hoort ook niemand klagen dat bij sommige acteurs hun haar steeds goed zit, ondanks alle enorme explosies, zij de wenkbrauwen nog hebben bij vuur, etc...
avatar van Lam-Bal
Door Lam-Bal (2543 reacties) op 30-06-2013 19:31
( PM )
@TimD
Dat dus.

Het praten in de "wij/ons" vorm viel mij ook op, of heb je de game daadwerkelijk met meerdere mensen gespeeld en delen zij allemaal precies dezelfde mening? Het is aannemelijker dat er wordt geschreven in de "mij/ik" vorm volgens mij.

Maar moet zeggen dat ik sowieso nooit echt kapot ben van reviews op Budgetgaming, het voelt zo geforceerd
avatar van MarvelousMax
Door MarvelousMax (5952 reacties) op 30-06-2013 19:52
( PM )
Quote:
Het is een goede game, als je The Walking Dead (serie) leuk vindt, dan is dit een aanrader. Vermaak mij prima, tijd vliegt voorbij. En weer de minpuntjes, het lijkt of iedereen echt dingen zoekt om maar wat te vinden. Ach, er zijn ergere dingen. Soms zijn mensen echt punaisepoetsers, het gaat er gewoon om dat je gewoon lekker kan vermaken, net als met films, je hoort ook niemand klagen dat bij sommige acteurs hun haar steeds goed zit, ondanks alle enorme explosies, zij de wenkbrauwen nog hebben bij vuur, etc...


Ik zou dit toch niet met een 'point and click' vergelijken.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 30-06-2013 20:05
( PM )
Quote:
[..]


Ik zou dit toch niet met een 'point and click' vergelijken.


Doet ie toch ook niet? Hij heeft het nadrukkelijk over de serie.

Quote:
@TimD
Dat dus.

Het praten in de "wij/ons" vorm viel mij ook op, of heb je de game daadwerkelijk met meerdere mensen gespeeld en delen zij allemaal precies dezelfde mening? Het is aannemelijker dat er wordt geschreven in de "mij/ik" vorm volgens mij.

Maar moet zeggen dat ik sowieso nooit echt kapot ben van reviews op Budgetgaming, het voelt zo geforceerd


Thanks, blij om te zien dat ik dit niet als enige zo zie en dat het dus niet alleen als gezeik wordt gezien.

Dat wij/ons kan trouwens als regel van BG ingesteld zijn, sommige sites doen dat; die willen geen reviews in de ikvorm zien. Was bij Company of Heroes ook al in de wij-vorm. Leest toch altijd weg alsof de koningin hem geschreven heeft.

Edit: Nevermind, krijg net een PM van Yorn dat ik geen kritiek meer onder reviews mag leveren omdat ik geen eindredactie functie heb.
avatar van Jesseh
Door Jesseh (177 reacties) op 30-06-2013 20:52
( PM )
Los van dat ik het niet met je eens ben, is dat wel een trieste bedoening...
Waar is dan de plek om commentaar te leveren? Of mag dat überhaupt niet?

Ik vond het zelf een goede review. Misschien iets teveel spoilers aan het begin, voor mensen die nog niet gespeeld hebben.
Net de game uitgespeeld, jammer dat 'ie niet langer is...
avatar van Cypher XCII
Door Cypher XCII (1392 reacties) op 30-06-2013 20:57
( PM )
Echt een top game! In geen tijden zo vermaakt met een game.

Quote:

Net de game uitgespeeld, jammer dat 'ie niet langer is...


Hij is sowieso langer dan elk Uncharted deel van Naughty Dog :).
avatar van Slimdavy
Door Slimdavy (25 reacties) op 30-06-2013 21:41
( PM )
@ TimD

Ik heb even niet de tijd om uitgebreid op je reactie te reageren, maar maak graag duidelijk dat ik alle vorm van feedback (dus ook de negatieve) waardeer.

Het schrijven in de we-vorm is iets dat ik door de jaren heen (verplicht!) heb aangeleerd bij andere media. Bij 't magazine waarvoor ik al twee jaar schrijf mag ik bijvoorbeeld geen enkele recensie in de ik-vorm schrijven - al vind ik dat vaak leuker om te schrijven.

Het is puur voor mezelf dat ik één stijl probeer aan te houden, omdat ik anders alle 'huisstijlen' door elkaar ga gooien :)

Dus nogmaals: ik waardeer alle kritiek en neem het zeker mee!
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 30-06-2013 22:10
( PM )
Quote:
@ TimD

Ik heb even niet de tijd om uitgebreid op je reactie te reageren, maar maak graag duidelijk dat ik alle vorm van feedback (dus ook de negatieve) waardeer.

Het schrijven in de we-vorm is iets dat ik door de jaren heen (verplicht!) heb aangeleerd bij andere media. Bij 't magazine waarvoor ik al twee jaar schrijf mag ik bijvoorbeeld geen enkele recensie in de ik-vorm schrijven - al vind ik dat vaak leuker om te schrijven.

Het is puur voor mezelf dat ik één stijl probeer aan te houden, omdat ik anders alle 'huisstijlen' door elkaar ga gooien :)

Dus nogmaals: ik waardeer alle kritiek en neem het zeker mee!


Tof om te horen! En ja, met de ''we-regel'' ben ik bekend. Over het algemeen stomme regel imo, maar ach.

Voor welke magazines schrijf je nog meer?
avatar van Slimdavy
Door Slimdavy (25 reacties) op 30-06-2013 22:24
( PM )
Ja, die we-regel wordt door veel opdrachtgevers gebruikt. Het is een beetje spreken in naam van de redactie, terwijl mijn mening evengoed niet gelijk is aan dat van enkele collega's, maar ach.

Ik ben ooit begonnen bij Sanoma (InsideGamer en andere media daar), maar daarna als freelancer begonnen voor allerhande media (met name Vlaamse websites en wat tv-werk). Nu is mijn belangrijkste opdrachtgever Telenet (oa 9livesMagazine).

Maar ach, ik maak er dus weinig problemen van dat taalnazi's de moeite nemen om feedback te geven. Al mogen we niet vergeten dat we ook graag inhoudelijke reacties over de game zelf zien :)
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 30-06-2013 22:34
( PM )
Quote:
Al mogen we niet vergeten dat we ook graag inhoudelijke reacties over de game zelf zien :)


Die horen dan toch in het topic bij desbetreffende game?
avatar van Doobieters
Door Doobieters (19145 reacties) op 30-06-2013 22:36
( PM )
Quote:
[..]
Die horen dan toch in het topic bij desbetreffende game?

Nee hoor TimD, dat is alleen bij de prijsreacties he.. Hier mag je gewoon inhoudelijk op de game ingaan.
avatar van Slimdavy
Door Slimdavy (25 reacties) op 30-06-2013 22:38
( PM )
Quote:
[..]

Nee hoor TimD, dat is alleen bij de prijsreacties he.. Hier mag je gewoon inhoudelijk op de game ingaan.


Dat dus. Niets mis met commentaar en feedback op de recensie zelf, maar ik vind het ook leuk om te lezen wat andere van de game vinden
avatar van Doobieters
Door Doobieters (19145 reacties) op 30-06-2013 22:44
( PM )
Prima review, het cijfer van Last of Us staat in mijn ogen symbool voor hoe Sony op dit moment ervoor staat. Ze zijn echt goed bezig met hun exclusives en het ziet er ook voor de PS4 rooskleurig uit.
Wat betreft de game lijkt me heel erg gaaf. Het verhaal lijkt wat dieper te gaan dan de doorsnee game en heb me laten vertellen dat de intro echt episch is.. Deze komt zeker nog in huis..
avatar van YurEnami
Door YurEnami (991 reacties) op 01-07-2013 07:46
( PM )
Ik kan me volledig vinden in het oordeel van deze review
avatar van Ollie1981
Door Ollie1981 (205 reacties) op 01-07-2013 16:00
( PM )
Had je geen last van bugs, glitches en trophies die niet activeerden? Want ik heb de ene na de andere frustrerende glitch gehad. Trophies met betrekking tot verzamelen van collectibles, openen van de shiv deuren en nog veel meer doen het niet terwijl ik alles gevonden heb. Beetje jammer. Had ik trouwens ook met Dead Island Riptide, nog zo'n glitchfestijn (maar ook een leuke game om te spelen). Ik zou TLOU denk ik eerder een 8 of een 8.5 geven.
Maar inhoudelijk een goede review hoor. Smaken verschillen.;)
avatar van CrippledKiller
Door CrippledKiller (6358 reacties) op 01-07-2013 16:23
( PM )
Quote:
Prima review, het cijfer van Last of Us staat in mijn ogen symbool voor hoe Sony op dit moment ervoor staat. Ze zijn echt goed bezig met hun exclusives en het ziet er ook voor de PS4 rooskleurig uit.
Wat betreft de game lijkt me heel erg gaaf. Het verhaal lijkt wat dieper te gaan dan de doorsnee game en heb me laten vertellen dat de intro echt episch is.. Deze komt zeker nog in huis..


Niet alleen dat, maar ook de laatste golf van games voor de PS3 is ronduit vet te noemen, ik noem een Gran Turismo 6, Puppeteer, Beyond: Two souls, Agent... Moet ik nog even doorgaan?
avatar van Doomsdayman
Door Doomsdayman (2502 reacties) op 03-07-2013 16:41
( PM )
Quote:
snap niet dat spel een 9 is lol een 8 snap ik dan wel weer

Snap niet dat deze game overal een 10 krijgt.

Ben pas bij chapter 3 en ik vindt het nu al saai.

Meeste komt vooral door de gameplay. Dacht eerst dat het een soort overleving spel is waarin jij en je dochter probeert te overleven (zoals in de film "The Road") en dat je eigenlijk in een sandbox wereld moet overleven tot dat er help komt (Eigenlijk een mix van I am Legend en The Road). Maar nee het is een liniare collect wat loot game.

Ik snap dat het verhaal goed zou kunnen worden, maar als de gameplay zo saai is dan krijg ik er ook geen interesse er in.

:Spoiler:
Ook best wel raar was een moment wanneer je de eerste clicker ontmoet. Je moet dan achter tafels verschuilen en flesjes gooien. Daarna ga je over wat troep heen en moet je een soort kist verschuiven die veel herrie maakt. Het raarste is dat de clicker er niet op reageert. Maar wel op flesjes WTF.
:einde spoiler:

Daarnaast hoef je ook niet druk te maken over water of voedsel.
avatar van Bonecrusher
Door Bonecrusher (3199 reacties) op 04-07-2013 15:41
( PM )
Quote:
[..]

Snap niet dat deze game overal een 10 krijgt.

Ben pas bij chapter 3 en ik vindt het nu al saai.

Meeste komt vooral door de gameplay. Dacht eerst dat het een soort overleving spel is waarin jij en je dochter probeert te overleven (zoals in de film "The Road") en dat je eigenlijk in een sandbox wereld moet overleven tot dat er help komt (Eigenlijk een mix van I am Legend en The Road). Maar nee het is een liniare collect wat loot game.

Ik snap dat het verhaal goed zou kunnen worden, maar als de gameplay zo saai is dan krijg ik er ook geen interesse er in.

:Spoiler:
Ook best wel raar was een moment wanneer je de eerste clicker ontmoet. Je moet dan achter tafels verschuilen en flesjes gooien. Daarna ga je over wat troep heen en moet je een soort kist verschuiven die veel herrie maakt. Het raarste is dat de clicker er niet op reageert. Maar wel op flesjes WTF.
:einde spoiler:

Daarnaast hoef je ook niet druk te maken over water of voedsel.


Als ik denk dat animal crossing een flitsend science fiction avontuur is dan zou ik ook teleurgesteld kunnen zijn, feit dat jij denkt het iets anders is/was/moet zijn maakt de game niet beter of slechter...

Had je wat beter geinformeerd over deze game en dan wist je wat je te wachten stond, dat het geen sandbox game zou zijn had ik je al een jaar geleden kunnen melden.
avatar van Doomsdayman
Door Doomsdayman (2502 reacties) op 04-07-2013 23:09
( PM )
Quote:
[..]


Als ik denk dat animal crossing een flitsend science fiction avontuur is dan zou ik ook teleurgesteld kunnen zijn, feit dat jij denkt het iets anders is/was/moet zijn maakt de game niet beter of slechter...

Had je wat beter geinformeerd over deze game en dan wist je wat je te wachten stond, dat het geen sandbox game zou zijn had ik je al een jaar geleden kunnen melden.


Ik zei niet dat het een slecht spel is. Maar niet een Meesterwerk.
avatar van Lemmingwings
Door Lemmingwings (299 reacties) op 04-07-2013 23:54
( PM )
Quote:
Ik zei niet dat het een slecht spel is. Maar niet een Meesterwerk.


Dat je de gameplay slecht vind snap ik dan nou echt niet. Het is juist de gameplay die perfect bij het verhaal en de setting past. Maargoed, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur in een spel.
avatar van Doomsdayman
Door Doomsdayman (2502 reacties) op 05-07-2013 01:07
( PM )
Quote:
[..]


Dat je de gameplay slecht vind snap ik dan nou echt niet. Het is juist de gameplay die perfect bij het verhaal en de setting past. Maargoed, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur in een spel.


De vriendelijke AI is dom
Vijanden die geen loot dropen.
Crafting is echt mager je kan maar 6 dingen craften.
Waarom heb je geen voedsel of water nodig?
De stealth is echt hartstikke slecht. Ik verschool in een container niemand kon me zien. Dus gebruikte ik Joels gehoor. Dus zag ik een vijand. Liep gewoon rond, en in een keer rende hij naar mij toe en doodde hij mij.

avatar van Bonecrusher
Door Bonecrusher (3199 reacties) op 05-07-2013 07:54
( PM )
Quote:
[..]


De vriendelijke AI is dom
Vijanden die geen loot dropen.
Crafting is echt mager je kan maar 6 dingen craften.
Waarom heb je geen voedsel of water nodig?
De stealth is echt hartstikke slecht. Ik verschool in een container niemand kon me zien. Dus gebruikte ik Joels gehoor. Dus zag ik een vijand. Liep gewoon rond, en in een keer rende hij naar mij toe en doodde hij mij.



Noem eens een paar spellen waar je wel voedsel en water nodig hebt, die kun je op 1 hand tellen denk ik, straks ga je nog zeggen dat je in een game naar de plee wilt kunnen gaan, of belasting wil betalen ;)
avatar van Doomsdayman
Door Doomsdayman (2502 reacties) op 05-07-2013 11:30
( PM )
Quote:
[..]


Noem eens een paar spellen waar je wel voedsel en water nodig hebt, die kun je op 1 hand tellen denk ik, straks ga je nog zeggen dat je in een game naar de plee wilt kunnen gaan, of belasting wil betalen ;)

Ja maar ze zuren wel om overleving.
avatar van Rerder
Door Rerder (1087 reacties) op 05-07-2013 16:11
( PM )
@Doosmdayman: volgens mij had je beter je eerst in de game kunnen verdiepen voor je hem ging kopen. Alle argumenten die je op dit moment zegt, geven mij meer de indruk dat je gewoon wilt klagen.

99 van de 100 games doet de AI niet wat je wilt.
Waarom zou elke vijand rond lopen met loot. De wereld is naar de klote alles is schaars.

Ze hadden ook 40 items kunnen toevoegen om te craften maar dan was je meer bezig met craften als met de game. Tevens doordat je realtime je items moet maken kan je niet eerst door 40 artikelen gaan scrollen om een keuze te maken.

Als deze game niet naar jouw smaak is zeg dat dan gewoon maar ga het niet afkraken op punten die in elke game wel voorkomen.

Zo kan je ook roepen dat fallout een slechte game door het aantal bugs. Elk development team maakt keuzes en deze kunnen wel of niet in jouw staat liggen maar om nu met modder te gooien is natuurlijk niet nodig.
avatar van Doomsdayman
Door Doomsdayman (2502 reacties) op 05-07-2013 16:34
( PM )
Quote:
@Doosmdayman: volgens mij had je beter je eerst in de game kunnen verdiepen voor je hem ging kopen. Alle argumenten die je op dit moment zegt, geven mij meer de indruk dat je gewoon wilt klagen.

99 van de 100 games doet de AI niet wat je wilt.
Waarom zou elke vijand rond lopen met loot. De wereld is naar de klote alles is schaars.

Ze hadden ook 40 items kunnen toevoegen om te craften maar dan was je meer bezig met craften als met de game. Tevens doordat je realtime je items moet maken kan je niet eerst door 40 artikelen gaan scrollen om een keuze te maken.

Als deze game niet naar jouw smaak is zeg dat dan gewoon maar ga het niet afkraken op punten die in elke game wel voorkomen.

Zo kan je ook roepen dat fallout een slechte game door het aantal bugs. Elk development team maakt keuzes en deze kunnen wel of niet in jouw staat liggen maar om nu met modder te gooien is natuurlijk niet nodig.


VOOR DE VERDOMMSTE LAASTE KEER IK ZEG NIET DAT DIT EEN SLECHT SPEL IS. IK ZEG ALLEEN DAT HET GEEN 32x 10 waard is.

Als een vijand dood gaat b.v vijanden met geweren droppen helemaal geen munitie.

Weet je wat ik ben het allemaal zat. Ik ga zelfmoord plegen.
avatar van Bonecrusher
Door Bonecrusher (3199 reacties) op 06-07-2013 00:57
( PM )
Quote:
[..]


VOOR DE VERDOMMSTE LAASTE KEER IK ZEG NIET DAT DIT EEN SLECHT SPEL IS. IK ZEG ALLEEN DAT HET GEEN 32x 10 waard is.

Als een vijand dood gaat b.v vijanden met geweren droppen helemaal geen munitie.

Weet je wat ik ben het allemaal zat. Ik ga zelfmoord plegen.


Ja, nu nemen we je echt serieus... Er is trouwens helemaal niemand die zegt dat jij zegt dat je het een slecht spel vindt, dus waarom reageer je zo explosief?! Van mij mag je de game wat minder vinden, heb dat zelf ook vaker met zogenaamde super klappers, Skyrim & Mass Effect bijvoorbeeld, niks aan voor mij persoonlijk maar ik zie wel dat het supergames zijn voor gamers die dat soort spellen willen spelen, dus om het te gaan bashen omdat het mijn persoonlijke smaak niet is zou gewoon een beetje zielig zijn, omdat het ijzersterke games zijn, alleen niet naar mijn smaak.
Dus om nu een supergame als deze te bashen op kleine zaken en op een mismatch qua persoonlijke smaak voelt voor mij en andere bg'ers gewoon een beetje als zeiken om te zeiken, een game is wat het is, ik ga Fifa toch ook niet afkraken omdat er geen korfballen inzitten terwijl ik dat wel graag zou zien?!?!
Verder is het jammer dat de game niet is wat je had verwacht, maar dat heeft iedere gamer wel vaker, en dat kan positief of negatief uitpakken, ik speel ook wel eens games die iedereen kut vindt terwijl ik het helemaal super vindt. Ruil de game voor iets naar je eigen smaak, maar ga niet roepen dat de game de killer reviews niet waard is want er zijn momenteel miljoenen gamers die smullen van deze game, en bashen is gewoon niet meer cool anno 2013.
En met een opmerking dat je zelfmoord gaat plegen moet je echt voorzichtig zijn, hiermee kan je andere mensen die recent met de dood zijn geconfronteerd onnodig krenken, of mensen nemen je serieus en sturen een crisisteam op je af...
avatar van Megane377
Door Megane377 (3706 reacties) op 06-07-2013 01:13
( PM )
@Bonecrusher: kijk naar zijn naam (Doomsdayman) en kijk naar zijn avatar......
zegt genoeg lijkt me....