Titanfall 2 (PS4)
90 100 1

Review Titanfall 2 (PS4)

Titanfall was tijdens de lancering in maart 2014, de belangrijkste reden voor mij om de Xbox One in huis te halen. Grafisch indrukwekkend, toffe gevechten en verslavende gameplay wisten mij toen meerdere keren tot het behalen van prestige te verleiden. Het enige echte nadeel; de game had geen singleplayer component. Nu is er Titanfall 2. Niet langer exclusief voor de Xbox One, maar dit keer wél met een storymode. Of het een betere game heeft opgeleverd; dat zocht ik voor je uit.

Jack Cooper en BT-7274

Het verhaal van Titanfall 2 draait om de avonturen van Rifleman Infantary Third Class Jack Cooper en zijn onverwachte partner BT-7274. Deze enorme Titan wordt hem al snel na de start van het verhaal toegewezen door zijn voormalige instructeur Lastimosa. Vanaf dat moment zul je als Jack door negen verschillende hoofdstukken het verhaal doorlopen, waarbij je een aardig uitgebreid aanbod aan locaties bezoekt. Met de campagne was ik welgeteld zeven uren bezig, wat vooral te danken was aan het feit dat ik op de hoogste moeilijkheidsgraad aan het spelen was.

Om de zoveel tijd zul je tijdens de hoofdstukken een ‘eindbaas’ tegenkomen, die na het verslaan een nieuwe loadout oplevert. Deze loadouts lopen uiteen van plasmawapens tot miniguns en railguns. Elke loadout heeft zo zijn voor- en nadelen. Met het ene wapen kun je inzoomen voordat je schiet, terwijl andere loadouts je in staat stellen om raketten te lanceren die op hun doel afgaan. Er is ook een loadout die vooral gericht is op close-combat, aangezien je dan met een enorm zwaard loopt te zwaaien.

Bounty Hunter en Artrition

Het verhaal wordt vrijwel volledig met de ingame engine uit de doeken gedaan en geeft spelenderwijs ook een goed beeld van wat je in de multiplayer kunt verwachten. De loadouts zijn namelijk vrijwel directe kopieën van de Titans die je vrij kunt spelen in de multiplayer. Dat heeft als voordeel dat de overgang van singleplayer naar multiplayer heel natuurlijk aanvoelt. De multiplayer heeft een aardig aanbod van modi om uit te proberen. Toch bracht ik mijn tijd vooral in de oude vertrouwde Artrition modus en de nieuwe Bounty Hunter modus door. Bounty Hunter houdt in dat je tegen zowel AI als andere spelers speelt en je als doel hebt om zo veel mogelijk geld te verdienen met het doden van vijanden. Het geld dat je verdient kun je pas aan het einde van een ronde op de bank storten, waardoor overleven extra spannend wordt. Word je gedood, dan krijgt je moordenaar de helft van je opgespaarde geld.

Customisation heaven
Met het voltooien van games verdien je zogenaamde merits. Je kunt dit zien als het nieuwe overkoepelende ervaringssysteem van Titanfall. Zo krijg je een punt voor het winnen van een game, punten voor elke keer dat je gebruikte wapens een level stijgen, etc. Het mooie hieraan is dat je constant het gevoel hebt dat je dingen aan het vrijspelen bent. Je wapens kunnen allemaal in rang stijgen, waardoor je extra customisation opties vrijspeelt. Denk aan nieuwe scopes, geluidsdempers, nieuwe skins en zelfs een speciale teller die bijhoudt hoeveel kills je al gemaakt hebt met dat specifieke wapen. Maar ook de Titans zijn van speciale decals en paintjobs te voorzien, waardoor elke speler een behoorlijk unieke Titan kan besturen op het strijdveld.

Get ready for Titanfall

Titanfall 2 is een game die op het grafische vlak indruk weet te maken door de schaal van de maps en de verticale indelingen. De karaktermodellen wegen soepel door de omgevingen en als je een Titan aan ziet komen lopen, bekruipt je al snel het gevoel dat je het hard op een lopen moet zetten of frontaal in de aanval moet gaan. Sneaky af en toe een kill scoren is absoluut een mogelijkheid, maar dat haalt wel enorm de vaart uit het spel. De strijd tussen Titans onderling voelt gebalanceerd aan, maar wanneer je een Titan als Pilot weet te bespringen om Powercores te verwijderen en zo de beslissende slag weet toe te brengen, voel je pas echt een flinke dosis extra voldoening.

The bigger they are ...

Een leuke storymode, toffe graphics en uitgebreide multiplayer. Dat klinkt als een perfecte game. Toch zijn er wel een aantal minpuntjes te vinden als je goed zoekt. Het is soms wat lastig om alle benodigde informatie over de multiplayer-mogelijkheden te vinden. Zo voltooi je soms challenges zonder dat je goed wist wat je moest doen of waar deze terug te vinden zijn. Dat heeft te maken met een enorme hoeveelheid content die soms wat lastig te filteren is. Ook de selectie van maps in de mutiplayer vind ik tot dusver wat te veel gericht op stedelijke gebieden. De afwisseling kan daar dus ook nog wat verbeterd worden. Gelukkig zal Titanfall 2 de komende maanden veel gratis updates en nieuwe maps krijgen, dus een paar nieuwe uitvoeringen van maps uit het eerste deel zouden zeker welkom zijn. Het neemt overigens zeker niet weg dat Titanfall 2 genoeg content te bieden heeft om je de komende maanden zoet te houden.

Met Titanfall 2 komt  ontwikkelaar Respawn Entertainment de belofte van het origineel na. Waar het eerste deel geen singleplayer component bevatte, is deze nu wel aanwezig en weet het vervolg bovendien op vrijwel alle vlakken het origineel te overtreffen. Betere graphics, een uitdagende singleplayer en vernieuwingen, zoals het gegeven dat in de multiplayer wapens in level kunnen stijgen en daarmee nieuwe paintjobs en upgrades vrij te spelen zijn, laten zien hoe het spel veranderd is. Het doet alles wat zijn voorganger al goed deed en heeft daarnaast nog meer content. Met updates zullen de maps hopelijk ook nog wat meer diversiteit bieden, maar dat is eigenlijk het enige nadeel dat me na het voltooien van de storymode op Master en de vele tientallen potjes multiplayer echt is bijgebleven. Titanfall 2 is het soort vervolg waar de fans van het origineel op hebben gehoopt. Een aanrader voor zowel de fans als ook nieuwkomers van de serie.

Oordeel Titanfall 2 (PS4)

• Originality 85
  • Replay 95