Age Of Conan: Hyborian Adventures (PC)
89 100 1

Review Age Of Conan: Hyborian Adventures (PC)

Tijd voor oorlog!
Age of Conan is een nieuwe succesvolle MMORPG waar heel veel mensen op hebben gewacht en hij is nu al een tijdje uit. Het spel heeft een vrij oude achtergrond van zo'n 70 jaar en is gebaseerd op het boek 'The Hour of the Dragon'. Het speelt zich af in de wereld van King Conan genaamd Hyboria. King Conan regeert al een tijdje, maar daar komt nu verandering in. Van alle kanten in het koninkrijk komt er gevaar van verschillende goden, mythische wezens en opstandelingen. De oorlog is begonnen!

Koning Conan

Een volwassen spel
Age of Conan is niet bepaald een spel voor kleine kinderen (daarom staat er ook 18+ op de doos) het spel bevat namelijk gescheld, veel bloed, rollende hoofden, en voor de vele mannen onder ons: blote borsten, een goed begin dus.

Laten we beginnen
Zodra je het spel start zul je natuurlijk een character moeten creëren. Je hebt drie rassen waaruit je kunt kiezen: de Aquilonians, de Cimmerians en de Stygians. Het zijn alle drie menselijke rassen dus zul je geen troll, dwerg of iets dergelijks kunnen worden. Ieder ras heeft wel zijn eigen kenmerken. Zo lijken de Aquilonians een beetje op de Romeinen, de Cimmerians op barbaren en de Stygians hebben iets weg van de oude Egyptenaren. Nadat je je ras hebt gekozen, kun je aan je character zelf gaan knutselen en dat hebben ze bij Funcom tot in detail uitgewerkt. Je hebt zoveel keuzes dat je nooit iemand tegen zult komen die precies hetzelfde is. Het maken van het gezicht kun je helemaal customizen; van grote neus tot soepkin en van wallen tot flaporen, niets is onmogelijk. Je begint sowieso met een merkwaardige tattoo op je lijf waar ik later nog op terug kom, maar verder kun je zelf ook nog een tattoo of piercings nemen en zelfs make-up opdoen.

Als je dat gedaan hebt is het natuurlijk tijd om te kiezen wat voor class je wilt worden. Je hebt vier hoofdklassen, ook wel een archtype genoemd. De vier archtypes zijn: Soldier, Mage, Priest en als laatste de Rogue. Van elke archtype heb je drie subklassen, maar niet elk ras heeft de beschikking over alle subklassen, dus welk ras je kiest heeft invloed op wat je kunt worden. Zo hebben de Stygians geen Soldier class en de Cimmerians en Aquilonians geen mage class, dus als je als een mage wilt spelen zul je een Stygian moeten worden. De subclasses verschillen nogal veel van elkaar; zo heb je bijvoorbeeld de drie priest subklassen: Priest of Mitra (die ik heb gekozen voor deze review), Bear Shaman en Tempest of Set. Het verschil in deze drie classes zijn natuurlijk de aanvallen die ze hebben maar ook kan een Bear Shaman bijvoorbeeld medium armor dragen en verschillende wapens hanteren terwijl de andere twee priest subclasses geen medium armor kunnen dragen. Na al dat kiezen en customizen kun je eindelijk beginnen aan het spel.

Aangespoeld
Bij je character creation scherm bestaat de achtergrond uit een varend schip en zodra je je character hebt afgemaakt kom je in een filmpje terecht waarin je boot zinkt en je aanspoelt op een strand. Op dat strand is je eerste opdracht al te vinden. Deze bestaat uit het redden van een vrouw, gestoken in een sexy outfit, uit de klauwen van de piraten. Mijn Priest of Mitra was zelf een ook een behoorlijk sexy vrouw dus het was tijd voor deze twee vrouwen om samen op oorlogspad te gaan en wat mannen af te slachten, Girl Power!

Het gevechtssysteem is een heel stuk anders dan bij andere MMO's. Je hebt namelijk bij het begin drie aanvalsknoppen; je hebt de mogelijkheid om links, rechts en recht op het hoofd te slaan. Later in het spel worden het voor sommige klassen nog meer, maar in het begin moet je het met drie doen. Je vijand heeft ook drie zogenaamde ‘schildjes’. Het zijn drie witte kromme lijnen om je vijand heen. De schildjes kunnen drie kanten op en die drie kanten zijn (heel verrassend) links, rechts en recht boven de vijand. Af en toe bevinden deze schildjes zich afwisselend boven de tegenstander, bijvoorbeeld twee links en één boven. Het doel van jouw aanvallen zijn natuurlijk om op de kant te slaan waar het minste schildjes zijn. Een goede tactiek is om de hele tijd rechts te slaan, zodat het schildje dat links staat naar de rechterkant gaat. Zodra dat gebeurt kun je dus links gaan slaan en zo extra veel schade aanrichten. Natuurlijk krijg je in het begin ook spells die je als mooie opening kunt gebruiken.

Nadat je een paar levels bent gestegen krijg je steeds meer aanvallen die ook het gevecht steeds spectaculairder maken. Wat ook geheel nieuw is, maar wat ik helaas niet had in mijn class, zijn de combo's. De melee klassen kunnen door bepaalde aanvalsknoppen in te drukken, combo's uitvoeren. In het begin zijn de combo's nog gemakkelijk door bijvoorbeeld twee keer een rechtse aanval te doen, maar na een tijdje krijg je steeds lastigere combo's met daarmee ook speciale bonussen zoals een ‘buff’, of extra schade toe brengen aan de tegenstander. Ook zie je bij de combo's speciale effecten zoals onthoofdingen en brekende knieën, wat natuurlijk hand in hand gaat met emmers bloed.

Single player MMO
Nadat ik een tijdje had gespeeld en de sexy vrouw in veiligheid had gebracht, kwam ik erachter dat ik in single player mode aan het spelen was en bleek het zo te zijn dat je de eerste twintig levels alleen in single player, maar ook in multiplayer kan spelen. Het verschil is natuurlijk dat je geen andere spelers ziet in de single player, maar ook dat je in single player meer te weten komt over je merkwaardige tattoo, de wereld en natuurlijk jezelf. Een ander ding is dat single player alleen maar 's nachts is. Bij multiplayer krijg je deze dingen niet echt mee en zijn de queesten hetzelfde als bij veel andere MMO's. De bekende 'haal 5 vissen' missie en 'slacht 12 piraten' opdracht komen ook in dit spel voorbij. Een voordeel is dat je met deze queesten niet lang hoeft te zoeken waar ze zijn, want dat staat gewoon op je radar of map aangegeven. In feite hoef je de opdracht niet eens door te lezen en kun je gewoon naar je doel lopen.

De eerste grote stad die je ziet

Lekker de wereld verkennen... of toch niet?
Na een tijdje spelen viel mij op dat je op het eerste eiland van level één tot twintig vooral gewoon in paadjes loopt waar je een beperkte vrijheid geniet, waardoor je dus niet echt de wereld in kan lopen en kijken wat er achter een berg zit, of achter de boom. Gelukkig is het in latere delen van de wereld niet zo erg als het eiland waarop je begint.

Ding! Level 10
Op level 10 krijg je je eerste feat point. Dit feat points system heeft veel weg van de WoW-talentenboom. Elk level krijg je een feat point te besteden waardoor je bijvoorbeeld een nieuwe aanval kan unlocken of waardoor je characters’ aanval beter wordt. Elke class heeft twee eigen ‘feat trees’ en één gemeenschappelijke feat tree met de andere classes uit de archtype. Elke feat tree heeft een andere specialiteit, de ene feat tree is bijvoorbeeld bedoeld om meer schade aan te richten. Je begint op een laag niveau bovenaan in de feat tree en hoe hoger je level, hoe lager je in de feat tree kan komen mits je in die feat tree ook points steekt.

Let the real war begin
Guilds in Age of Conan zijn zeer belangrijk, niet alleen voor overvallen, maar ook voor de PvP siege warfare. Je kunt namelijk met je guild een gehele stad bouwen in Age of Conan, maar helaas voor al de guilds die van Age of Conan een overbevolkte wereld willen maken zijn de plaatsen voor het bouwen van forten en steden maar beperkt dus zul je ervoor moeten vechten om zo'n plek te krijgen en te verdedigen tegen andere guilds die die plek willen

Aangezien ik niet maanden lang de tijd had om te spelen kon ik dit PvP event van Age of Conan niet meemaken. Gelukkig is dit niet de enige PvP in Age of Conan maar kun je ook PvP minigames doen zoals capture the skull (zelfde als capture the flag, maar dan met een stok en een schedel), en team elimination. Als je op een PvP server zit kun je ook nog in normale gebieden iemand anders doden of gedood worden. Een nadeel van die PvP servers is dat je dus kans hebt opgewacht te worden door iemand die een veel hoger level heeft dan jij en aangezien je altijd op dezelfde plek weer terug komt als je dood bent zal dit voor hem niet moeilijk zijn om jou terug te vinden en te doden. Natuurlijk kun je van dit nadeel op later level wel een voordeel maken.

Net echt
Als je je verveelt omdat je zo vaak gedood wordt kun je natuurlijk even naar je beeldscherm gapen, want de wereld van Age of Conan is één van de mooiste MMO-werelden die er op het moment zijn, waarbij alles in detail is uitgewerkt en dus net echt aanvoelt. Een nadeel van deze schitterende wereld is dat het een hele goede pc nodig heeft tegen de vaak optredende framerate drops, welke nogal frusterend kunnen werken, Gelukkig kun je de settings natuurlijk veranderen, maar dan krijg je een MMO die meer lijkt op Runescape. Een ander nadeel is dat alles ‘instanced’ is, dat wil zeggen dat je tussen alle landen door moet laden of als je een huis binnen loopt je pc weer moet laden.

De geluidseffecten van Age of Conan zijn schrikbarend goed. Ze hebben echt aan alles gedacht; van fluitende vogels in de bossen tot het geluid van de zee aan het strand. Een ander groot pluspunt van deze MMO zijn de dialogen, zodra je met iemand praat krijg je het gevoel ook met een écht persoon te praten. De gesprekken werken als volgt: de NPC zegt iets, en jij krijgt de keuze iets terug te zeggen uit verschillende mogelijkheden. Door deze dialogen kom je nog meer in de wereld van Age of Conan en dat maakt het allemaal een stuk leuker.

Lekker weer daar!

Als je houdt van een mooie MMORPG met de nodige PvP, maar ook PvE, en als je van vernieuwing houdt en WoW zat bent is dit de MMO voor jou. De nadelen zijn natuurlijk dat je echt een krachtige pc nodig hebt en veel ruimte op je harde schijf (40gb). Een klein nadeeltje is dat het spel net uit is, en er nogal vaak updates zijn om de bugs weg te werken. Daar komt natuurlijk na verloop van tijd wel verandering in. Dit weegt natuurlijk niet op tegen de voordelen, want de wereld is schitterend en in detail uitgewerkt. Ook is het vechtsysteem vernieuwend ten opzichte van andere MMO's, op een positieve manier. Al heel veel mensen spelen dit spel dus je zult nooit uren aan het zoeken zijn naar een groep voor PvP of PvE. En de PvP belooft veel goeds. Ik vind het een zeer geslaagd spel en ga het zeker verder spelen, helaas heb ik niks kunnen vertellen over de end-game zoals mounts en raids en de massive PvP die je dan te wachten staat, maar hopelijk kom ik daar nog aan toe. Mocht je me op BudgetGaming missen, weet dan één ding; ik zit Age of Conan te spelen!

Deze game is gereviewed door Bas Mimpen

Oordeel Age Of Conan: Hyborian Adventures (PC)

• Graphics 95