Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (NGC)
89 100 1

Review Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (NGC)

Na Tales of Symphonia komt Namco dan eindelijk met hun nieuwste RPG, Baten Kaitos. Namco probeert het succes van Tales of Symphonia nog een keer dunnetjes over te doen met Baten Kaitos. Of dit gelukt is, kan je hier lezen.
Baten Kaitos speelt zich af in een wereld waar de continenten in de lucht hangen en de mensen vleugels op hun rug hebben. Lang geleden dwaalde er een wrede god rond in de wereld, genaamd Malpercio. Hij slokte de oceaan op, waardoor de mensen in de lucht moesten gaan wonen. Gelukkig werd Malpercio verslagen door enkele helden, die zijn kracht verzegelden in 5 kaarten, zogenaamde “End Magnus”. Nu heerst er een keizer in de wereld die de 5 End Magnus bij elkaar wil zoeken om de kracht van Malpercio weer los te laten op de aarde. Het is aan de hoofdpersonen Kalas en Xelha om hem tegen te houden.

Baten Kaitos maakt gebruik van een uniek battle-systeem, namelijk met kaarten. Deze kaarten, Magnus genaamd, bevatten een Magna Essence. Een Magna Essence kan bijvoorbeeld een zwaard, schild, magische spreuk of iets dergelijks zijn. Er zijn verschillende soorten Magnus, zoals Battle Magnus en Camp Magnus. Battle Magnus gebruik je tijdens gevechten, de andere kaarten buiten de gevechten om.

Het gevechtssysteem in Baten Kaitos is uniek, en werkt als volgt. Een gevecht is opgebouwd uit een aanvallende en verdedigende beurt. Tijdens een aanvallende beurt kan je Magnus gebruiken om de tegenstander aan te vallen. Het aantal kaarten dat je in één beurt kan spelen, is afhankelijk van je Class Level. De schade die je een vijand toebrengt wordt per beurt berekend, dus niet per kaart die je speelt. Aan het einde van een aanvalsbeurt krijg je een scherm te zien, waarop het de schade die je hebt gedaan staat. Hier komen gelijk twee belangrijke dingen om de hoek kijken. Ten eerste de elementen. Baten Kaitos telt zes elementen die tegenover elkaar staan. Die elementen zijn: Water tegenover Fire, Dark tegenover Light en Chrono tegenover Wind. Als de tegenstander bijvoorbeeld een sterk is tegen Water, kan je hem het beste aanvallen met Fire Magnus om hem meer schade te geven. Als je dan aan zou vallen met een Water Magnus zou hij minder schade krijgen. Tijdens het spelen van je kaarten moet je ook opletten welke kaarten met welke elementen je speelt. Wanneer je bijvoorbeeld een Fire en Water kaart in één beurt speelt, heffen ze elkaar op, en wordt de schade die ze allebei aanrichten, van elkaar afgetrokken.
Een ander belangrijk onderdeel zijn de cijfers op de kaarten. Als je kaarten speelt met de cijfers op een bepaalde volgorde, kun je extra schade aanrichten. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je drie zessen achter elkaar aan speelt of cijfers die oplopen, zoals één, twee, drie, enz. De verdedigende beurt werkt exact hetzelfde als de aanvallende beurt, alleen moet je soms (te) snel een kaart kiezen, omdat sommige tegenstanders erg snel aanvallen. Je kiest dan een paar kaarten waarmee je je wilt verdedigen. Hierbij moet je ook weer op de elementen en cijfers letten die op de kaarten staan, die je kiest. Dus als je aangevallen wordt door een vuur aanval, kun je het beste blokken met een waterkaart om de schade te beperken. Het groeien in levels en classes is ook een verhaal apart. Door gevechten te winnen verdien je gewoon experience points, maar je gaat niet automatisch een level omhoog. Hiervoor moet je eerst naar de kerk toe, die via bepaalde punten te bereiken is, om daar te bidden voor een altaar. Om een Class te stijgen heb je speciale items nodig, die je kan vinden in de spelwereld. Jammer is wel dat er op sommige belangrijke momenten geen punt is, waarvandaan je naar de kerk kan gaan, dus moet je een stuk terug gaan omdat je niet sterk genoeg bent.
Nog een speciaal iets in Baten Kaitos is dat de tijd invloed heeft op jouw Magnus. Zo zal een vuurzwaard in de loop van de tijd het vuurelement verliezen en bananen, die je in gevechten kunt gebruiken om characters te healen, zullen verrotten.
In het battle-systeem van Baten Kaitos schuilt ook gelijk het grootste minpunt. Gevechten draaien af en toe om geluk. Zo zal je soms in een situatie terechtkomen waarin je geen verdedigingskaarten krijgt uit het deck om je te kunnen verdedigen. Je zal dan dus alle klappen op moeten vangen. Dit komt vooral voor wanneer je bijna alle kaarten in je deck hebt gebruikt, want dan moet je deck geschud worden. Op sommige belangrijke momenten is dit vreselijk irritant, want de uitkomst van het gevecht kan dan drastisch veranderen.

De graphics in Baten Kaitos zijn echt prachtig. De continenten waar je komt, zijn prachtig vormgegeven en ieder heeft zijn eigen thema. De steden waarin je komt zijn een lust voor het oog, met als hoogtepunt de stad die van zoetigheid is gemaakt. Andere omgevingen waarin je komt, zoals een ijspaleis, vuurgrot, jungle en een spiegeldoolhof zijn stuk voor stuk geweldig. Je zal veel momenten tegenkomen waarin je even de tijd neemt om alles goed te bekijken, omdat er zoveel prachtige dingen te zien zijn.

Het geluid is ook erg goed. Ieder continent heeft zijn eigen soort muziek die zorgt voor een uitstekende sfeer. De muziek in gevechten is snel en opzwepend, de muziek tijdens dramatische momenten is…dramatisch. Dan is er ook nog de voice-acting. De voice-acting is teleurstellend. Het is moeilijk te omschrijven wat er zo vreemd aan is, maar het lijkt net alsof de characters de hele tijd door een buis praten. Je moet het eigenlijk zelf horen om te kunnen begrijpen.

Net zoals gewone RPG’s is Baten Kaitos een vrij lang spel. Het zal minstens zo’n 40 uur duren om het spel uit te spelen. Maar dit kan je aanzienlijk verlengen door de vele side-quests te spelen. Zo zijn er in het spel alleen al meer dan 1000 (!) verschillende Magnus te vinden. Als je alles wilt verzamelen zul je dus nog een hele tijd bezig zijn.

Ik vind dat Baten Kaitos net niet het niveau weet te behalen van Tales of Symphonia. Dit komt vooral doordat je soms niet zeker bent van de uitkomst van een gevecht. De ene beurt gaat het goed, de andere heb je slechte kaarten en krijg je erg veel schade. Gelukkig komt dit niet erg vaak voor, en het neemt ook niet weg dat dit spel uniek is. De unieke gameplay zorgt voor een geheel nieuwe ervaring, de graphics zijn fantastisch en het spel heeft een hoge replaywaarde. Kortom, laat je niet afschrikken door het battle-systeem, maar geef deze game een kans. Het is zeker het proberen waard.

Oordeel Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (NGC)

• Graphics 93
  • Gameplay 88