Brink (PS3)
75 100 1

Review Brink (PS3)

Brink is een online shooter die het eens anders wil doen dan de rest. Ontwikkelaar Splash Damage, ook wel bekend van Enemy Territory: Quake Wars, heeft er alles aan gedaan om het de speler naar de zin te maken. Het spelen van Brink voelt dan ook als een warm bad na een harde dag werken.

Noah en de Ark

Brink speelt zich af op de Ark, een boven de zee zwevende stad die uit honderden kleine zwevende eilandjes bestaat. Op de Ark is een burgeroorlog gaande tussen het verzet en het leger. De Ark was van origine gebouwd om een duurzame habitat te vormen voor de mensheid, echter door een plotselinge stijging van de zeespiegel werd de Ark uiteindelijk meer dan dat; het werd een toevluchtsoord voor overlevenden. Terwijl de populatie langzaam begint uit te puilen zweeft de Ark al bijna 25 jaar boven zee. Terwijl het leger iedereen op de Ark wil houden, vecht het verzet er voor om de Ark te verlaten, aan jou de keuze bij welke fractie je aansluit. De keuze zal niet veel uitmaken, want je kunt beide verhaallijnen doorspelen.

Verslavend
Brink is een objective based online shooter. Dit houdt in dat het uitvoeren van opdrachten belangrijker is dan het afschieten van de tegenstander. Het aantal kills dat je hebt gemaakt wordt niet eens vermeld aan het eind van elke ronde. Opdrachten variëren van het escorteren van een V.I.P. tot het infiltreren achter vijandige linies om een kluis te kraken die geheime documenten bevat.
Online spelen met Brink is erg verslavend. Er zijn altijd verschillende routes naar een doel toe, dus je hebt altijd het gevoel dat je de tegenstander te slim af kunt zijn. Deze routes zijn niet in alle gevallen meteen beschikbaar, maar kun je openen door bijvoorbeeld een deur te hacken, of een trap te repareren die naar een hoger gelegen verdieping leidt. Het ‘nog één keertje’ gevoel is duidelijk aanwezig.
Het aanpassen van je personage en wapens speelt een grote rol in Brink. Van je jas, broek en schoenen tot je wenkbrauwen, alles kan aangepast worden. Naar mate je in level stijgt, speel je steeds meer mogelijkheden vrij om je personage verder te onderscheiden. Ook wapens kun je uitrusten met allerlei soorten scopes en andere gadgets.

Als een comfortabele stoel
In Brink is alles in staat gesteld om het de gamer het zo gemakkelijk mogelijk te maken. Je mag van de makers geen frustrerende momenten tegenkomen tijdens het spelen, zo lijkt het wel. Zo zal je dankzij het free running SMART systeem gedurende het rennen nooit vast komen te zitten. Dit systeem zorgt ervoor dat als je de linker trigger ingedrukt houdt, je niet vast blijft haken bij een hekje of steen, maar er daadwerkelijk overheen springt.
Een andere toevoeging bij Brink is dat je met een druk op de vierpuntstoets altijd kunt zien welke hoofd- en zijopdrachten er nog openstaan. Door één van deze opdrachten te selecteren wordt automatisch de route uitgestippeld die je moet bewandelen. Zo weet je altijd waar je naar toe moet gaan of wat er nog gedaan moet worden. Sommige opdrachten kunnen alleen uitgevoerd worden door één specifieke klasse. Je kunt kiezen uit vier verschillende klassen: de Operative, de Engineer, de Medic en de Soldier. Elk van deze klassen heeft zijn unieke eigenschappen. Zo kan de Medic teamleden extra leven meegeven of tot leven wekken, kan de Soldier iedereen van verse munitie voorzien en de engineer kan wapens upgraden zodat ze meer schade doen. Je zit nooit vast aan een gemaakte keuze, want ingame kun je bij een commandopost wisselen tussen de verschillende klassen.

Niet alles wat blinkt is goud
Brink heeft alles in zich om een topgame te zijn. Helaas is de game te oppervlakkig door een paar belangrijke missers, die voorkomen dat je de hele zomer zoet zal zijn.
Om te beginnen de singleplayer mode, deze bevat dezelfde missies als die je online afwerkt alleen dan met computergestuurde tegenstanders. De computer zal je nooit flanken en zal bijna altijd de zelfde routes nemen. De singleplayer is hierdoor saai en voorspelbaar.

Brink belooft singleplayer, co-op en multiplayer samen te brengen. Het co-op gedeelte zit hem in de challenge mode. Dit is een ontzettend verslavende mode waarbij je in een gezette tijd bepaalde doelen moet behalen. Dit varieert van het verdedigen van een commandopost tot het freerunnen door checkpoints heen. Dit kun je samen doen of alleen. Het idee is ontzettend goed.
Opmerkelijk is alleen dat er maar vier challenges zijn en dan is het alweer voorbij.
De fout die Splash Damage tevens heeft gemaakt is alle wapen upgrades die je vrij kunt spelen te koppelen aan deze challenge mode. Het gevolg is dat je in een uur spelen alle wapen upgrades hebt vrijgespeeld. Voor een game die het van zijn unlockables moet hebben is dit vrij opmerkelijk. Het was veel leuker geweest als je verschillende unieke accessoires had gehad voor elk wapen, die vrij te spelen waren door bijvoorbeeld met het wapen een bepaald aantal kills te maken.
Verder is bij Brink de uitgebreide editor voor zowel je wapen als je personage een belangrijk verkooppunt. Dit is tof gedaan. Je kunt helemaal op je wapen inzoomen terwijl je de verschillende scopes, magazijnen en silencers er aan koppelt. Het voegt alleen niet zoveel toe als voor elk wapen de opzetstukken hetzelfde blijken te zijn. Verder is het aantal maps, acht in totaal, niet heel erg veel. Het laatste probleempunt is de level cap, die op level 20 staat. Met een beetje doorspelen heb je deze in een weekje behaald. Doordat alles wat je doet opnieuw in te richten is, word je niet gemotiveerd door het spel om met een nieuw karakter nog eens opnieuw te beginnen.

Brink is op zich een prima game. De online multiplayer speelt als een trein en het ‘nog één keertje’ gevoel is duidelijk aanwezig. Brink verslikt zich echter in het te veel naar de zin willen maken van de gamer. Het wisselen van klassen tijdens het spelen zorgt ervoor dat elke klasse letterlijk inwisselbaar aanvoelt, je krijgt geen affiniteit met een bepaalde speelstijl. Ook het mogen herindelen van de punten onder de verschillende klassespecifieke vaardigheden, zorgt ervoor dat je nooit de motivatie zal hebben om na het bereiken van level 20 nog een keer opnieuw te beginnen. In combinatie met de wapen upgrades die veel te gemakkelijk worden weggeven en de customization opties die niet zo uitgebreid blijken te zijn als gedacht, kan ik niet anders concluderen dan dat Brink te weinig brengt om lang leuk te blijven. Tot level 20 is Brink ontzettend vermakelijk, daarna breekt het gebrek aan uitdaging Brink simpelweg op.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman

Oordeel Brink (PS3)

Aantal keer bekeken: 18647