Call of Duty: Advanced Warfare (PS4)
85 100 1

Review Call of Duty: Advanced Warfare (PS4)

Ik ben geen Call of Duty fan en ook geen hater. Ik ben niet iemand die naar de nachtverkopen gaat en van wie vervolgens de enige tekens van leven nog van Call of Duty servers komen, maar ook niet iemand die YouTube afstruint om elk Call of Duty filmpje een duimpje omlaag te geven. Hoewel de genoemde twee groepen het meest in beeld komen omtrent deze erg succesvolle gameserie, neem ik aan dat ik tot de meerderheid van de gamers behoor. Hoe bevalt deze game voor iemand die wel van een schietspelletje houdt, maar niet meteen zijn mening over Call of Duty klaar heeft?

In je eentje
Laten we beginnen met de singleplayer. Advanced Warfare kan je hier zo’n zeven uur mee vermaken alvorens de multiplayer in te duiken. In deze zeven uur word je door tal van schitterende landschappen geloodst en schiet je een kleine 1500 tegenstanders richting het hiernamaals. Hollywoodacteur Kevin Spacey voert het verhaal aan, dat draait om een privaat leger dat door zijn massaliteit een steeds grotere grip op de wereld kan krijgen. Het verhaal is geen Oscar waard, maar zeker vermakelijk. Het is een goede zet geweest om Spacey aan te trekken, want hij vervult zijn rol als leger-CEO fantastisch. Het is wel een beetje absurd door wat voor pracht aan landschappen Advanced Warfare je leidt; van het Griekse nachtleven tot een herbouwd Bagdad en glanzende gletsjers. Vooral niet te veel nadenken, maar gewoon genieten van alle pracht en praal die de next-gen je voert.

Dan de naam: Advanced Warfare. Wanneer je een kwartiertje brainstormt kun je waarschijnlijk wel bedenken wat oorlog voeren anno 2050 betekent. Nee, niet totale annihilatie door een paar atoombommen, maar een wereld van drones, flashy wapens en exoskeleten. Die laatste categorie is de belangrijkste toevoeging in dit spel. Als speler beschik je over dit extern versterkt skelet dat je in staat stelt om hoger te springen, sneller te rennen en harder te slaan. De drones vervullen de verplichte afwisselingen tussen het continue geschiet door, zoals bijvoorbeeld voertuigmissies dat vaak in eerdere Call of Duty delen deden.

Het klinkt zo misschien wat matjes, maar de singleplayer is zeker je tijd waard. De prachtige plaatjes, het onderhoudende verhaal en het schieten zelf houden je zeker even zoet. Hiermee is Advanced Warfare echter nog niet je 60-70 euro waard (of natuurlijk de veel lagere prijs die je hier op Budgetgaming kunt vinden), daarvoor moet je toch echt de multiplayer opstarten.

Of met meer
Het is iets lastiger een mening te hebben over de multiplayer als niet Call of Duty fan. De gameplay is waanzinnig snel en de exoskeletten maken dat nu ook de verticale gameplay nog een stukje belangrijker wordt. De maps zijn over het algemeen uitstekend opgebouwd, waardoor je altijd wel ergens omhoog kunt om zo de vijand van boven te verrassen. De vernieuwde verticaliteit van de gameplay geeft je een gevoel van continue paranoia, maar de leukste consequentie hiervan is dat “campen” nu vrijwel onmogelijk is gemaakt. De potjes zijn over het algemeen binnen tien minuten beslist en hup je bent alweer nieuwe tegenstanders aan het afmaken.

Advanced Warfare biedt daarbij een scala aan multiplayer modi en opties. Qua uitrusting kun je met het ‘pick-13’ systeem zelf bepalen of je bijvoorbeeld kiest voor extra modificaties op je wapens, meer granaten om mee te dragen, een nieuwe mogelijkheid voor je exoskelet of toegang tot een extra scorestreak. Deze scorestreaks, terug van Black Ops II, laten je na het behalen van een bepaalde score (door middel van kills, maar ook door doelen te behalen) hulpmiddelen inzetten zoals drones of het uitschakelen van de HUDs van de tegenstanders. Al deze verschillende mogelijkheden kun je vervolgens nog verder customizen, waardoor iedereen precies kan bepalen wat voor uitrusting en mogelijkheden hij of zij wil inzetten.

Naast de single- en multiplayer heeft Advanced Warfare ook de ‘exo survival’ co-op modus. Hierin worden aan jou en een groepje teamgenoten steeds nieuwe golven met tegenstanders gevoerd. Tussendoor kun je je exoskelet en wapenuitrusting uitbreiden. Door de vele afwisseling in de verschillende golven aan tegenstanders en het wapentuig is het een leuke modus om af en toe een potje aan te wagen.

Voor wie zin heeft in een schietspel, is Advanced Warfare simpelweg een heel goede koop. We praten bij dit spel niet over zinderende vernieuwingen of life changing experiences, maar gewoon over een flinke portie lol voor een paar tientjes. De singleplayer is leuk om een keer te doorspelen en alles ziet er, in ieder geval op de next-gen, fantastisch uit. De multiplayer is waanzinnig snel, in het bijzonder door de toevoeging van de op maat gemaakte exoskeletten. De haters zullen blijven haten, voor de rest is Call of Duty een game die je makkelijk de komende weken tot maanden bezighoudt.

Deze review is geschreven door Wouter Versluijs.

Oordeel Call of Duty: Advanced Warfare (PS4)

Aantal keer bekeken: 10452