Coded Arms (PSP)
73 100 1

Review Coded Arms (PSP)

Coded Arms is de eerste first person shooter op de PSP. De game verschijnt helaas niet bij de launch van de PSP in Europa, maar ik heb de geïmporteerde versie uit Amerika en ik moet zeggen dat dit een heel aardige game is.

Coded Arms speelt zich af in een computerprogramma waar soldaten worden getraind op de oorlog tegen buitenaardse wezens. Helaas is er een bug in het programma waardoor het niet kan worden uitgeschakeld, maar juist een leger van digitale monsters creëert. Om dat leger te kunnen uitschakelen worden hackers ingehuurd om het programma te kraken. Aan het begin van het spel wordt je meteen in het programma geworpen.

De levels zijn redelijk linear, maar dat was in old-skool first person shooters ook zo. De game bevat wel een ‘random level generator’, zoals ze dat noemen. De ‘random level generator’ is een eigenschap die de game veelzijdiger zou moeten maken, maar dat doet het niet. Als je een level opnieuw moet beginnen is de indeling van het level totaal anders, de één vind het frustrerend de ander juist geslaagd. De gangen, de ruimtes en de liften zijn meestal de belangrijkste punten die veranderd worden in het level. De ‘random level generator’ is een zeer geslaagde eigenschap van de game naar mijn mening.
Al is de ‘random level generator’ een goede eigenschap, het zorgt er niet voor dat de game meteen een stuk afwisselender is. Coded Arms blijft uit dezelfde grijze gangen bestaan die soms alleen maar zorgen voor desoriëntatie door de ‘random level generator’.

Coded Arms bestaat het meest uit schieten en af en toe een puzzeltje oplossen. Je moet er maar net van houden, maar het merendeel bestaat echt uit schieten op insecten, soldaten en robots. Hoe je die vijanden uitschakelt is geheel aan jou, want je hebt een behoorlijk wapenarsenaal tot je beschikking. Verschillende soorten pistolen, geweren, shotguns, sluipschuttergeweren en meer. Konami heeft een erg goede link gelegd tussen de beschikbare wapens en de vijanden. Bij veel shooters maakt het weinig uit welk wapen je op welke vijand loslaat, maar in Coded Arms wel. Bij robots moet je bijvoorbeeld gebruik maken van je ‘pulse’ wapens en voor gewone soldaten is een ‘shotgun’ erg effectief. Over de besturing kan ik ook kort zijn. Dat zit helemaal goed, want je kunt namelijk zelf regelen hoe je de besturing wilt.

Voor de meer dan 30 wapens en granaten heb je slechts 5 plaatsen tot je beschikking. Strategie is dus vereist over hoe je je arsenaal samenstelt. Wel kan je ieder moment in de game je arsenaal veranderen, dus het valt allemaal wel mee. Alleen kan het midden in een gevecht soms lastig worden als je de verkeerde keuze hebt gemaakt.
De wapens zijn verder allemaal te ‘upgraden’ door het pakken van ‘power-ups’. Sommige vijanden laten die namelijk vallen, waardoor jij ze kan pakken als je er overheen loopt. Je hebt per ‘upgrade’ een aantal van die ‘power-ups’ nodig en ook blijven ze permanent op het wapen wat je op dat moment in je handen hebt, dus je moet goed erover nadenken welk wapen je in je handen plaatst alvorens je over een ‘power-up’ loopt.

Die strategie is belangrijk om de vele verschillende vijanden in de game zoals bijv. grote spinnen en rijdende bommen die je achtervolgen te kunnen verslaan. Natuurlijk moet je ook gewoon andere soldaten verslaan die al in het programma zaten. Ook zal je soms last hebben van ‘errors’ waardoor je eerst alle vijanden moet verslaan alvorens alle deuren weer open gaan of dat je binnen een bepaalde tijd een bepaalde ruimte moet bereiken. Erg moeilijk is het in het begin niet, maar hoe verder je speelt, hoe moeilijker het wordt en hoe meer alertheid het van je vergt.

Tot slot heb ik het nog even over het geluid dat gewoon prima is. Vooral door de oortjes van de head-set klinkt het allemaal erg 3D, maar veelzijdig is de muziek niet. Wel kan je aan de muziek horen wanneer er vijanden in de buurt zijn, maar dat is in veel games zo.

Coded Arms is een vermakelijke first person shooter en ook een goede eerste poging voor dit genre op de PSP. Natuurlijk had het allemaal iets beter gekund, maar het is een begin. De speelduur is ook wat kort, maar als je iemand in de buurt heb met Coded Arms kan je via WiFi de bekende deathmatch en andere multiplayer games spelen.

Oordeel Coded Arms (PSP)

• Gameplay 73
  • Eindcijfer 73