Crash Bandicoot XS (GBA)
95 100 1

Review Crash Bandicoot XS (GBA)

Dr. N Cortex - tevens de maker van Crash - en zijn gemene nemesis zijn van plan de wereld over te nemen. Hij maakt de planeet net zo klein als een grapefruit, terwijl iedereen er nog op zit. Crash - die tot de hoogte van een enkel komt - moet de wereld redden door in vier werelden en in elke wereld 5 levels uit te spelen de wereld redden. Het verzamelen van kristallen is hopelijk genoeg om de wereld weer terug te brengen naar het normale formaat.

Het spel bestaat dus uit vier werelden en elke wereld heeft vijf levels, plus een baas. Het uitspelen van de levels is opzich geen kunst, maar als je Crash Bandicoot helemaal uit wilt spelen dan ben je waarschijnlijk wel een paar weken zoet. Er zijn namelijk meer dingen dan alleen kristallen, er zijn ook geheime kristallen die toch iets meer moeite vragen om gepakt te worden. Ook kan je niet naar de eindbaas als je elke level in een bepaalde tijd hebt uitgespeeld. Als je denkt dat je gewoon even naar het einde moet lopen met Crash zonder iets te pakken dan heb je het mis.

Graphics
Vooral de achtergronden in Crash Bandicoot XS zijn adembenemend. Mooie wolken, prachtige zonsondergang, sterren met af en toe een satelliet er door heen, ijspegels, muren die helemaal onder de ijs zitten en nog veel meer verschillende dingen maken de achtergronden prachtig. Crash zelf en zijn vijanden zijn ook niet bepaald de lelijkste, behalve dat er weer ongelooflijk veel verschillende vijanden zijn, zijn ze stuk voor stuk ook prachtig uitgewerkt. Ze zijn allemaal heel erg mooi en bewegen hartstikke vloeiend. Nog een ding over de achtergronden, die bestaan vaak uit lagen, je hebt bijvoorbeeld helemaal achteraan kleine bomen en struiken en dergelijke en als je door loopt zie je ook dat er dingen tussen zitten die groter zijn dan het achterste gedeelte, wat toch een goed gevoel van diepte geeft.

Geluid
Het geluid in het spel is van een fantastische kwaliteit, maar er zit niet zoveel variatie in. De muziek in het spel komt allemaal uit een bibliotheek van de vorige Crash spellen. Wat opzich natuurlijk ook vertrouwd klinkt, maar toch zou het leuk zijn als ze een paar mooie nieuwe muziekjes in het spel hadden gestopt. Ook de geluidseffecten zijn kwalitatief hartstikke goed. Wanneer crash zijn (meestal) dodelijke draai doet hoor je weer het geluid een soort tornado en ook de ontploffende kistjes brengen een leuk vertrouwd geluid met zich mee (tenzij het groene kistjes zijn want als je die alleen al aanraakt dan ga je dood). Al met al is het geluid in Crash Bandicoot XS wel hartstikke goed, maar ik mis toch nieuwe muziek, het had leuk geweest als er een paar nieuwe liedjes in zaten. Maar het geluid van de kristallen, kistjes, Crash en zijn tegenstanders maken dit meer dan goed!

Gameplay
Vergeet een ding niet, dit is een GBA en niet een Playstation. Er moest heel wat veranderen aan de engine, want die draait gewoonweg niet op de GBA. Al met al is dat erg goed gelukt, want Crash speelt ook op de GBA gewoon heerlijk! Ze hebben het 'crash-gevoel' er goed ingehouden! Ook is dit natuurlijk weer een spel dat veel te verslavend is :). Maarja, dat is toch juist leuk? Als je dit spel echt wilt uitspelen kan je weken bezig zijn, maar neem je genoegen met het uitspelen van elk level zonder alle kratten stuk te hoeven te maken en alle kristallen en dergelijke te hebben? Dan kan je het binnen een dag 'uit hebben gespeeld'. Nog even een ding over de engine, er zijn in sommige levels achtervolgingen. Dan wilt een soort beer je te grazen nemen. Dat is nou het voorbeeld van ongelooflijk goed gebruik van de GBA. De achtervolgingen zijn werkelijk prachtig! Ook heeft deze game een erg hoog replay gehalte, dat komt vooral doordat je bijvoorbeeld nadat je de Kristallen hebt verzameld je ook nog eens elk level in een bepaalde tijd af moet ronden, want anders mag je niet tegen de eindbaas van Crash Bandicoot XS spelen.

Multiplayer
Multiplayeren kan ook met Crash Bandicoot XS, al is die absoluut niet uitgebreid. Je kan maar een ding doen in de multiplayer mode en dat is savegames uitwisselen. Dat is wel weer jammer, maar dat betekent niet dat deze game geen topper meer is natuurlijk!

Plus en Minpunten
+ Hele mooie geluidseffecten, maar wel jammer dat er (bijna) geen nieuwe muziek in voor komt
+ De GBA is natuurlijk geen Playstation en natuurlijk is het anders dan op de Playstation, maar deze engine is ook gewoon hardstikke goed!
+ Adembenemende graphics!
+ Replay gehalte is zeer hoog!
- Multiplayer gedeelte is een beetje kaal

it is gewoon een van de betere platformers op de GBA, ik vind dat ze de Crash serie ook voort mogen zetten naar aanleiding van dit sublieme spel. Dit spel is voor de Platformliefhebber gewoon een MUST!

Oordeel Crash Bandicoot XS (GBA)

• Graphics 100
  • Sound 95