Destiny (PS4)
80 100 1

Review Destiny (PS4)

Destiny ligt al ruim drie maanden in de schappen, hoog tijd dus voor een eerste uitbreiding: The Dark Below. Inmiddels heeft ondergetekende minstens 150 uur in Destiny zitten, level 30 (Warlock) bereikt, Raid meerdere malen uitgespeeld en de Crucible al meer dan eens onveilig gemaakt. De laatste weken raakte ik daardoor een beetje uitgekeken op Destiny. Er was vrij weinig meer te doen en het aanmaken van een derde character zag ik niet zitten. Genoeg redenen voor mij om extra uit te kijken naar The Dark Below.

Verlengde speelduur
De nieuwste uitbreiding van Destiny brengt heel wat nieuwe content met zich mee. Spelers kunnen onder andere losgaan met nieuwe wapens, uitrusting, missies, een spiksplinternieuwe Raid en de level-cap is verhoogd naar level 32. Wanneer je na het downloaden voor het eerst de Tower bezoekt zal er een nieuw personage staan: Eris Morn. Zij is de enige overlevende van een Fireteam dat Hellmouth betrad om op Crota te jagen en zal jou voorzien van de nieuwste opdrachten.

Deze opdrachten leiden naar twee planeten die reeds  bekend zijn bij de Destiny-speler, namelijk de maan en planeet Aarde. Er wordt dus geen nieuwe planeet geïntroduceerd, maar juist nieuwe gebieden ontgrendeld op bestaande planeten. De opdrachten die je krijgt hebben betrekking op het opsporen en uitschakelen van Omnigul, een wizard en eveneens leerling van Crota. Het verhaal is verder niet bijster interessant en onderscheidt zich op dat gebied niet verder van Destiny zelf.

Spelers snakten naar nieuwe missies en dat is dan ook wat ze krijgen. Daarbij zijn er nieuwe gameplay-elementen toegevoegd waardoor de missies net iets meer uitdaging bieden. Zo is er bijvoorbeeld ‘Weight of Darkness’, een effect dat ervoor zorgt dat spelers zo zwaar worden dat dubbeljumpen onmogelijk wordt. Helaas zijn de drie verhaalmissies vrij snel uit te spelen. Een beetje doorlopen en je bent binnen het uur klaar waarna je dezelfde missies nog eens op level 30 kunt proberen.

Heb je ook deze missies op level 30 voltooid, dan heeft Erin nog bounties voor je klaarstaan. Deze zijn net iets anders dan de huidige bounties die verkrijgbaar zijn bij de Bounty Tracker in de Tower. De bounties die je krijgt van Erin variëren van het stelen van bepaalde objecten tot het verslaan van een baas, en zijn zeker een welkome afwisseling op het huidige aanbod bounties.

Multiplayer-maps
The Dark Below bevat drie nieuwe multiplayer-maps: The Cauldron, Skyshock en Pantheon. De eerst genoemde, The Cauldron, speelt zich af op de maan en is een vrij ronde map en erg hectisch tijdens een potje Team Deathmatch 6v6. Ondanks dat speelt het lekker weg en is het zeker een van de leukere maps die er tot op heden is. Als tweede is er Skyshock, een vrij grote map met voertuigen die amper worden gebruikt. Skyshock speelt zich af op de aarde en is vrij uitgestrekt waardoor er veel snipermogelijkheden zijn. De voertuigen hadden daarom net zo goed weggelaten kunnen worden, aangezien je er binnen korte tijd van af wordt geschoten. Als laatste Pantheon, mijn persoonlijke favoriete map van deze uitbreiding, brengt ons naar het gangenstelsel van de Black Garden. Deze map leent zich perfect voor close combat met een Shotgun of Fusion Rifle, en kent hier en daar een lange gang waar je aan de haal kan met lange afstandsgeschut.

He waits in the Dark below
Als kers op de taart is er natuurlijk de nieuwe Raid, misschien wel dé reden om deze uitbreiding aan te schaffen. Crota’s End zoals deze heet speelt zich af op de maan en is een stuk pittiger dan zijn voorganger. Ook deze Raid staat weer bol van de puzzels om jou en miljoenen anderen flink wat uren bezig te houden. Eris Morn heeft destijds geprobeerd met vijf andere Guardians Crota ten val te brengen. Dit is helaas niet gelukt en Eris was de enige die het kon navertellen. Aan jou daarom de taak Crota te vermoorden en de omgekomen Guardians te wreken. Op het moment van schrijven heeft ondergetekende net samen met zijn Fireteam twee grote Ogres afgeslacht en hoopt binnenkort Crota het zwijgen op te leggen. Helaas is het nog even afwachten wanneer dat gaat gebeuren.

The Dark Below kost los €20,- en zorgt zeker voor tientallen uren speelplezier, maar had wat mij betreft net zo goed in september al uitgebracht mogen worden. Overigens krijgen Playstation-bezitters iets meer content voor hun geld. Sony heeft namelijk een dealtje gesloten met de makers, waardoor sommige content zeker tot volgend jaar herfst exclusief voor Playstation is. Zo is de uitbreiding op de Playstation voorzien van één Strike extra en een Exotic Shotgun, die er overigens erg bruut uit ziet met zijn vier lopen. Voor de Xbox-bezitters is het jammer, maar de schade valt gelukkig mee. Deze nieuwe uitbreiding biedt weliswaar genoeg content, maar de vraag is voor hoelang.

Deze review is geschreven door Daniël Verkerk

Oordeel Destiny (PS4)

Aantal keer bekeken: 15324