Doki Doki: Literature Club Plus! - Premium Physical Edition (PS4)
70 100 1

Review Doki Doki: Literature Club Plus! - Premium Physical Edition (PS4)

Af en toe komt er een spel voorbij waar je het beste zo blind mogelijk in kunt duiken. Doki Doki Literature Club is er zo een. In 2017 verscheen dit spel gratis op het internet en groeide al snel uit tot een van de meest populaire visual novels die we hier in het westen kennen. Vier jaar later mogen we aan de slag met Doki Doki Literature Club Plus: een uitgebreide versie van het spel dat ditmaal ook op de consoles verschijnt.

Stop met lezen als je van visual novels houdt
Zoals in de inleiding al te lezen valt is het het beste om zo blind mogelijk in Doki Doki Literature Club Plus (hierna DDLC Plus) te duiken. Dus hou je van visual novels en zit je goed in je vel? Aarzel dan niet en begin aan DDLC Plus. Het is een kort maar krachtig avontuur dat je lang bij zal blijven en als de €12,49 die het spel in de digitale winkels kost —een fysieke versie verschijnt deze zomer en zal wat meer gaan kosten— je te veel is kun je altijd de gratis versie uitproberen op PC, Mac of Linux. Wil je toch meer weten voordat je aan het spel begint? Lees dan vooral verder. We houden de spoilers zo beperkt mogelijk.

Laatste kans
De reden waarom ik vraag of je goed in je vel zit is omdat DDLC Plus nogal wat heftige thematiek aansnijdt. Bij het opstarten van het spel krijg je ook een waarschuwing te zien dat de game niet geschikt is voor kinderen en je vooral niet verder moet gaan wanneer je ‘easily disturbed’ bent. Achter het zoete suikerspinuiterlijk van DDLC Plus schuilt namelijk een heuse psychologische horrortitel. Mocht je depressief zijn, dan raad ik, als iemand die in het verleden zelf met depressiviteit te maken heeft gehad, sterk af dit spel te spelen. Zoek alsjeblieft hulp, bijvoorbeeld via Hey, het is oké!. Je bent niet alleen en er zijn altijd mensen bereid om je te helpen.

Spoiler alert
Zo, nu we dat achter de rug hebben kunnen we wat dieper in het spel duiken. Want wat is er dan zo heftig aan DDLC Plus? Het spel begint als iedere andere dating visual novel. Je kruipt in de huid van een naamloze protagonist die elke dag met buurmeisje Sayori naar school loopt en daar lid wordt van de boekenclub. Hier ontmoet je Yuri, Natsuki en Monika; drie knappe dames die maar al te graag boeken met je willen lezen en gedichten voor je schrijven. Je raadt waarschijnlijk al welke kant dit opgaat, maar zodra je een van de verschillende paden van het spel bewandelt, wordt al gauw de hele game op z’n kop gezet. We zullen je de precieze details besparen, maar onderwerpen als depressie, moord en zelfs zelfmoord zijn zeker niet uit den boze in DDLC Plus en alles komt vrij gedetailleerd in beeld.

Extra verhalen
Waar het origineel gratis was, moet voor de Plus-variant van DDLC betaald worden. Het is een zacht bedrag, maar alsnog is het natuurlijk wel fijn om te weten wat je krijgt. Het hoofdverhaal van DDLC Plus ben je, net als in het origineel, in een uurtje of vier wel doorheen. Daar is letterlijk niks aan veranderd. Uiteraard kun je nog teruggaan en andere paden bewandelen, of voor de true ending gaan, maar ook dit kon al in het origineel. Nieuw zijn de dikke handvol zijverhalen die ieder gemiddeld zo’n dertig minuten beslaan, een aantal nieuwe liedjes, de virtuele PC-omgeving waar het spel zich (met een reden) in bevindt en een hele hoop vrij te spelen afbeeldingen.

Verdubbelde speelduur
Met name de zijverhalen zorgen ervoor dat de speelduur zeker verdubbeld wordt, al moet er gezegd worden dat deze extra verhaaltjes grotendeels niet zo interessant zijn als ze lijken. Ze spelen allemaal af vóór het originele verhaal en voegen achtergrondverhaal toe aan de personages van DDLC. Er zit geen gameplayelement in deze zijverhalen, dus je bent echt enkel aan het lezen en wat nieuwe afbeeldingen aan het bekijken. Een leuke toevoeging, maar het biedt niet die punch die het originele verhaal heeft.

Gecensureerd
Het zou leuk geweest zijn om voor deze Plusversie voice acting toe te voegen zodat het avontuur wat toegankelijker zou zijn voor mensen die niet zo vaak een visual novel of dating sim spelen, maar dit is helaas niet het geval. Ook moeten we vermelden dat in de PlayStation-versie een enkele scene gecensureerd is. Dit is op eigen initiatief door Team Salvato gedaan en buiten een andere kleur bloed en wat visuele effecten om is er niks veranderd. Op de andere consoles en de PC is het spel onveranderd.

Aanrader voor nieuwkomers
Maker Dan Salvato zei ooit in een interview met DDLC een steek onder water uit te willen delen aan het visual novel dating genre waar “schattige meisjes schattige dingen doen”. Dat is ‘m zeker gelukt, want DDLC is met haar kritiek op het genre een spel geworden zoals geen ander. Het is een game die je niet snel zult vergeten en mede daardoor is het jammer dat deze Plusversie eigenlijk te weinig nieuws toevoegt om de aankoop te rechtvaardigen voor terugkerende spelers. Mocht je het origineel nog nooit gespeeld hebben, dan krijg je met DDLC Plus zeker waar voor je geld.

We moeten in deze review een beetje vaag blijven, want we willen eigenlijk niet te veel weggeven over wat Doki Doki Literature Club Plus zo’n toffe ervaring maakt. Speel je graag een visual novel, dan haal je met DDLC Plus een kort maar krachtig verhaal in huis dat je niet snel zult vergeten. Mocht je geen fan zijn van lezen, dan zit je bij DDLC Plus mede door gebrek aan voice acting verkeerd.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.