Donkey Kong Country 2 (GBA)
75 100 1

Review Donkey Kong Country 2 (GBA)

Het was in 1995, negen jaar geleden, dat het vervolg op Donkey Kong Country uitkwam op de Super Nintendo. Donkey Kong Country 2: Diddy Kong's Quest zou het spel heten en het werd wederom ontwikkeld door Rare. Het spel gooide hoge ogen, de graphics waren dankzij de FX-chip wederom perfect, de muziek was om niet te vergeten en de levels waren afwisselend en geweldig ontworpen. Nu, in 2004, is het tijd om deze topper aan de jongere gamers te laten zien en de oude gamers weer een portie retro te geven.

Na het redden van zijn bananen in Donkey Kong Country ligt Donkey Kong relaxed op het strand te zonnen. Maar dan opeens verschijnt er een krokodilvormig vliegtuig aan de hemel. Een heel arsenaal aan Kremlins komt naar beneden en ontvoert Donkey Kong. Ze nemen onze held mee naar hun leider, Captain K. Rool. Nu is het Diddy en zijn vriendinnetje, Dixie, om Donkey Kong te redden en Captain K. Rool te verslaan.

De GBA is grafisch gezien beter dan de Super Nintendo, maar ondanks dat is Donkey Kong Country 2 op de GBA grafisch slechter dan zijn oudere broer op de Super Nintendo. De sprites (de ‘plaatjes’ van bijvoorbeeld de spelfiguren of de vijanden) zijn minder kleurig en lijken platter, terwijl ze op de Super Nintendo nog kleurig en semi-3D waren. Ook de kaarten, waar de levels op staan, zijn geheel veranderd. Op zich is dit niet zo erg zolang het maar goed gedaan wordt, helaas heeft de GBA minder mooie kaarten, maar dit mag de pret niet beletten. De kleuren zijn op de GBA niet zo goed gebruikt zoals dat op de Super Nintendo het geval was. Bepaalde delen uit de Super Nintendo versie die een vrolijke sfeer en een veilig gevoel gaven zijn in de GBA versie doffe stukjes waar je niet graag heengaat.

Op de Super Nintendo was het geluid ook superieur, de deuntjes waren goed en komen nu nog, na 9 jaar, af en toe bij mij op. Op de GBA is het geluid minder, de muziek is nog steeds dezelfde muziek, maar bestaat niet meer uit mooie vloeiende tonen. De muziek nu lijkt af en toe een beetje op aan elkaar geplakte ‘piepjes’. Maar de muziek blijft goed en het blijft je zeker weten nog sowieso 9 jaar bij.

In het spel kan je allerlei munten verzamelen, bonusmunten en DK-munten. De bonusmunten krijg je voor het uitspelen van een bonus, wijd verspreid over elk level. In elk level zit ook één DK-munt verstopt. Met 15 bonusmunten kan je naar de ‘Lost World’ om daar vervolgens een extra level uit te spelen. Elke map heeft één tolhuisje waar je naar de Lost World kan, als je alle levels in de Lost World gehaald hebt krijg je een geheimzinnig level. Met de DK-munten is het de bedoeling om populairder te worden dan Mario, Link en Yoshi. Zij hebben allemaal een bepaald aantal munten en aan het einde van het spel krijg je de stand te zien, aan jou de opdracht Diddy en Dixie populair te maken.

Nintendo heeft ook enkele extra’s toegevoegd, minigames en zelfs een extra eindbaas. Zo kan je bijvoorbeeld je struisvogel, Expresso, ‘tunen’ doormiddel van gouden veren, waarvan er eentje verstopt zit in elk level, te verzamelen. Vervolgens kan je met Expresso racen tegen andere struisvogels, als je eerste wordt krijg je een DK-munt. Ook kan je in een helikopter door levels vliegen en je kan bij de Klubba, de eigenaar van de tolhuisjes, vuurvliegjes vangen. De level die in de Super Nintendo op de laatste level van het spel lijkt is een leeg level waarin niet veel te doen valt. Op de GBA komt Captain K. Rool even langs en zegt iets over dat je dit niet verwacht had. Nee, de oudere gamer had dit inderdaad niet verwacht. Dan krijg je een extra eindbaas voor je kiezen.

Een beetje gamer doet zo’n 5 á 6 uur over Donkey Kong Country 2. Maar door de extra levels in de ‘Lost World’ en het verzamelen van de DK-munten kan makkelijk 2 uur bij de speeltijd optellen. De besturing is ook erg makkelijk en minder ingewikkeld dan in de Super Nintendo versie. Aan de minigames heb je eigenlijk niks, maar toch is het wel een uitdaging om Expresso tot het maximale op te voeren. Donkey Kong Country 2 blijft op de GBA een topgame ondanks de verslechtering van de graphics en het geluid. Een aanrader voor iedere gamer.

Oordeel Donkey Kong Country 2 (GBA)

• Graphics 65
  • Sound 65