Donkey Konga (inclusief bongo controller) (NGC)
87 100 1

Review Donkey Konga (inclusief bongo controller) (NGC)

Aan de kalme zee drijft in de verte een piep klein dingetje. Wat zal het zijn? Niet veel later is het pakketje aangespoeld en Donkey en Diddy Kong besluiten te gaan kijken, maar wat is dat? Twee tonnen samen gebonden?
Ze besluiten het naar Cranky Kong te brengen, na even naar het vreemde object te hebben gekeken, zegt Cranky dat het een muziekinstrument is, Bongo’s genaamd. Donkey gaat wat spelen maar krijgt het niet echt voor elkaar, nu probeert Diddy het ook en ook hij speelt vals. Donkey begint te klappen en opeens… opeens gaan de Bongo’s gloeien.

Eindelijk bijgekomen van de schrik besluiten Donkey en Diddy te gaan oefenen zodat, ze rijk kunnen worden en zo alles kunnen kopen. Nu ben jij aan de beurt! Je drukt op start, tussen de Conga’s en je gaat de menu’s langs. ‘DK Town” is de winkel, bij “Ape Arcade” kan je enkele mini games spelen en natuurlijk hebben we de verschillende jam opties, challenge en niet te vergeten de multiplayer.

Laten we beginnen met DK Town, in DK Town kan je verschillende extra dingen kopen. Zo kan je nummers aanschaffen in een andere moeilijkheidsgraad of andere geluidjes voor je Conga. Ook kan je hier een van de drie mini-arcade-games kopen. Waarmee koop je die dingen? Met muntjes die jij behaalt, door het goed mee slaan van een nummer naar keuze.

In Donkey Konga heb je drie verschillende moeilijkheidsgraden. Aangezien de hele game over apen gaat bestaat het dus niet uit Easy, Normal en Hard maar heet het hier Monkey, Chimp en Gorilla. In Monkey kan je dus nog met gemak alles mee klappen en heb je soms wat moeilijkere stukjes in verschillende nummers. Bij Chimp daarentegen ben je wat meer aan het rammen op je bongo’s en voor Gorilla moet je een reactie vermogen van ik weet niet wat hebben, wil je het de eerste paar keer alles goed mee kunnen slaan.

Als je voor het eerst een nummer kiest, zie je boven het nummer een aantal trommeltjes zien bewegen. Dit is weer de moeilijkheids graad van het nummer. Hoe meer van die trommeltjes hoe meer je gebruik moet maken van je snelle vingers. Bij verschillende onderdelen zoals de singleplayer kan je ook kiezen uit Monkey-, Chimp- en Gorilla- Jam. Iedereen wee wel wat jammen is, muziek maken zonder dat je noten hebt die je leest, nou hier is dat precies het zelfde.

Je kunt kiezen uit je nummers maar als je deze begint te spelen krijg je niet te zien wat je moet slaan, maar wel wanneer je iets moet slaan. Als je namelijk goed kijkt zie je een donker bruin rondje over je scherm heen vliegen sla jij net de goede “noot”dan krijg je “Great”, “Ok” of “Bad” te zien. Lukt je dit een aantal keer na elkaar, zonder Bad te krijgen, heb je een combo en verdien je meer muntjes.

Als je screens van deze game ziet denk je echt van: ‘Wat moet ik me hier bij voorstellen, ik zie een vaag blauw sterretje, een geel en rood half rondje, of een vaag roze rondje op me scherm voor bij komen.’ Dit is heel simpel geel is links, rood is rechts en roze is beide tegelijk slaan. Klappen doe je alleen als je zo’n sterretje voorbij ziet komen. Maar als ze voorbij komen moet je dan hard slaan. Nee juist niet. Wat je veel mensen ziet doen is, dat ze als beesten op die conga’s tekeer gaan terwijl dat alleen maar nadeel is voor jou. Als je namelijk te hard slaat hoort je microfoontje dat en heb jij misschien wel een miss terwijl je hard genoeg sloeg. Ook had ik verschillende keren me geluid van Donkey Konga te hard staan en me controller pikte dat geluid op en ik sloeg wanneer het niet moest, erg vervelend dus.

Maar hoewel het erg moeilijk is om van deze game een review te schrijven is het net zo moeilijk om uit te leggen wat deze game nou zo vet maakt. Als je er naar kijkt op Internet, screens of filmpjes ofzo, lijkt het inderdaad een kut-game. Toch is dit niet het geval de game heeft “het” namelijk. Als je de game ziet moet je niet denken ik sta voor lul als ik dit speel, want dat valt eigenlijk wel mee. Tot nu toe heb ik veel Playstation Fans al zien vallen voor de lol die Donkey Konga heet terwijl, deze game ook de kiddy uitstraling heeft.

Natuurlijk moet ik op de valreep ook nog wat zeggen over de vele nummers in deze game. Je hebt de bekende nummers van Nintendo zelf die er in zitten, maar velen van jullie die toch wat jonger dan ik zijn, zullen veel nummers niet echt kennen. Misschien als je ze hoort ken je ze wel, maar Nintendo had toch een wat breder publiek mogen kiezen door wat meer nummers van nu er in te zetten. Persoonlijk miste ik alleen wel het nummer “We will Rock You” van Queen.

Nu ik best positief mijn zegje heb gedaan over deze game zal het cijfer toch lager uitvallen dan ik zelf in eerste instantie had gedacht. De game heeft heel veel pluspunten en brengt ook zeker veel lol met zich mee, maar na een tijdje gespeelt te hebben dacht ik eigenlijk, waar ben ik mee bezig. Niet dat ik dacht dat ik dom bezig was maar ik was weer het zelfde aan het doen.

Oordeel Donkey Konga (inclusief bongo controller) (NGC)

• Eindcijfer 87

Aantal keer bekeken: 2486