Doshin the Giant (NGC)
68 100 1

Review Doshin the Giant (NGC)

Robbie heeft na bijna 2 jaar dan eindelijk de review klaar over de de game met de grote gele reus, Doshin. Je leest het hier in de nieuwste Lost Object!

Als de zon opkomt, verschijnt er aan de horizon een groot geel gevaarte, nee niet de zon zelf, wat iedere dag naar het eiland komt lopen vanuit de zee. De Legende vertelt ons, dat het een reus is, maar als hij eenmaal op het eiland is, zijn de mensen ontevreden, wat is hij toch klein.

Wat kan ik vertellen over deze grote reus, bijvoorbeeld: dat hij geel is, erg vaag en ontzettend veel blocks inneemt. Toen ik voor het eerst van Doshin the Giant hoorde was dat met een filmpje op IGN die Robbie N. naar mij toestuurde ergens midden in de nacht. Na dat filmpje was ik min of meer verkocht aan deze Japanse game. Na een aantal maanden kreeg ik zelfs de kans om de Japanse versie van deze game te spelen, toen leek het nog steeds allemaal wel grappig, maar omdat alles Japans was wist ik totaal niet wat ik moest doen. Ruim een half jaar daarna, toen ik een nieuwe game wilde aanschaffen zag ik Doshin liggen, ik nam hem mee naar huis en toen waren we al weer hier.

In al die tijd is het nog nooit bij me opgekomen om er een review over te schrijven, maar Jeroen zat me achter me broek aan, en nu eindelijk na bijna 2 jaar is er een review. Maar wat is het doel van Doshin, nou heel simpel gezegd, keep the people happy all the time. Hoe doe je dit? Simpel: verhoog de grond voor ze, plant bomen waar ze het willen, verplaats dingen, zoek dingen voor ze en weet ik veel wat nog meer. Je bent een grote, vriendelijke… slaaf.

Als we het over reuzen hebben, denk je aan groot, maar eigenlijk is Doshin niet zo heel groot, al kan hij wel in 1 dag heel veel groeien. Als jij ruim 20 hartjes hebt ontvangen groeit jouw reus. Maar stap je op de mensen met die grote poten van je, dan krijg je doodshoofdjes waardoor je niet kunt groeien. Over groeien gesproken, zoals ik net al zei in de intro, als je voor het eerst op het eiland komt zijn de eiland bewoners niet echt tevreden over je. Je bent te klein voor de legende die als god wordt beschouwd. Dus je gaat maar klusjes opknappen waar ik het ook al over heb gehad. Als je bijvoorbeeld een eiland bewoner ziet schreeuwen om een boom, een klein icoontje zie je dan boven zijn hoofd, pak jij als reus de boom op en zet hem neer. Ook kunnen de bewoners zeuren over land wat te hoog of te laag is.

Over de bewoners gesproken, die kunnen zelf voorplanten, je ziet er zelf erg weinig van maar je merkt wel ineens dat je bevolking groeit naarmate de dagen, die ongeveer een half uur duren, vorderen. Natuurlijk heeft Nintendo ook aan de integratie gedacht, omdat je vier verschillende kleurtjes hebt, is het de bedoeling dat de rode met de blauwe gaan samen wonen, de groene met de rode, de gele met de groene en welke combinatie ik ook vergeten ben, die moet je ook uitproberen. Als je de kleurtjes samenvoegt is er een kans dat de mensen een monument voor je bouwen, en als je ze alle 16 heb, heb je de game uitgespeeld simple as that!

Maar ik vertel nog iets meer over het groeien. Als je de mensen dus helpt krijg je hartjes van ze, ik heb net al verteld wat voor klusjes je voor ze moet doen, maar je kunt ook hartjes krijgen als je de mensen optilt en met ze gaat lopen. Ook vertelde ik net over die doodshoofdjes dat je dan niet kunt groeien, maar wat ik er vergat bij te vertellen is dat er wel een optie voor is. Als je op R drukt verander je van Doshin namelijk in Jashin, die wel groeit door de slechte dingen die je doet. Jashin is de slechte variant van Doshin en de bevolking is daarom ook niet echt gesteld op zijn komst.

Nu hebben we denk ik de gameplay wel ongeveer gehad, let’s talk about the graphics and the sound. Over de graphics ben ik snel uitgesproken, als je het water ziet is het erg mooi weergegeven, Doshin ziet er ook erg goed uit, maar als je naar de mensjes kijkt en de grond en al het andere ziet het er behoorlijk lelijk uit. Als je de Pikmin graphics van de grond nog weet, kan je het daar mee vergelijken. Ook de sound is niet echt erg goed. Wat deuntjes en kreuntjes van de mensen maar dat was het ook wel weer.

Hmmm tja, de game heb ik nu eigenlijk wel geheel besproken maar zou je hem moeten kopen? Nee, kan je beter niet doen. Het is totaal geen slechte game maar de gemiddelde gamer vind deze game niet leuk of snapt het doel niet eens. Natuurlijk zijn er ook andere gamers, vind je bijvoorbeeld Japanse games helemaal the bomb, aanschaffen deze zooi of als je van vage games houdt ook gewoon aanschaffen!

Oordeel Doshin the Giant (NGC)

• Graphics 65
  • Sound 53