FIFA 07 (NDS)
60 100 1

Review FIFA 07 (NDS)

Geen jaar gaat er voorbij of er verschijnt weer een nieuw deeltje in de al jaren durende FIFA-reeks. Na de introductie van de Nintendo DS werd ook dit systeem een doelwit voor Electronic Arts en verscheen al snel de eerste footie voor de handheld. Een jaar later, en twee footies verder, zijn we alweer aanbeland bij deeltje 07 en ook deze keer nemen we de game onder de loep. Net als een jaar geleden viel ook dit jaar weer een nieuwe FIFA game gestuurd door Electronic Arts bij mij op de deurmat. FIFA 06 beoordeelde ik de vorige keer met een mooie 7,0 met daarbij de conclusie dat EA een alleraardigste game had afgeleverd. In de maanden na de release van de eerste voetbalgame voor de DS kwam EA al tweemaal met een nieuwe game in het teken van wereldsport nummer 1. Helaas heeft EA met deze twee games, 2006 FIFA World Cup en FIFA Street 2, de plank volledig misgeslagen en kon het niet verder gaan waar het bedrijf met FIFA 06 was gebleven. Met gemengde gevoelens begon ik net als vorig jaar direct na de game in handen te hebben gekregen weer met een potje voetbal om te bekijken welke richting, na de eerder genoemde twee wanproducten, EA nu weer op is gegaan.

Na de standaardprocedures (Nintendo DS aanzetten etc., je kent het wel…) te hebben uitgevoerd, begin ik snel een wedstrijd met dé club van Nederland, Ajax ;), tegen de club uit de Rotterdamse havenstad Feyenoord (nee, ik zal niet inspelen op de actualiteit). Terwijl ik de 22 spelers het veld op zie wandelen en er moet worden afgetrapt, begin ik even aan mij zelf te twijfelen. 'Ik heb toch wel FIFA 07 in m'n DS gestopt en niet per ongeluk FIFA 06? en 'Probeert EA hier een geintje met mij uit te halen en gewoon een oude game in een nieuw jasje op te sturen?' waren gedachtes die direct in mij opkwamen. Hoewel er veel mensen zijn die de tweede zin jaarlijks weer opratelen, bleek het toch echt te gaan om een gloednieuwe FIFA game. Helaas was dit niet te zien aan de beelden die op mijn DS werden getoverd. Net als bij zijn voorganger is ook nu het gras gelukkig weer groen, een stuk groener zelfs doordat het spel over het algemeen al een stuk lichter is, maar zijn de spelers helaas weer moeilijk van elkaar te onderscheiden.

Qua game modi is er niet veel vernieuwing terug te vinden. Zoals altijd kun je bij Kick off even snel een partijtje gaan spelen waarbij je zelf weer een situatie kunt creëren waaruit je je bijvoorbeeld zelf uit moet zien te krijgen. Zet je jezelf op een 3-0 achterstand met nog maar 10 minuten op de klok of probeer je een voorsprong van 2-1 in het voordeel van Heracles tegen Man. United vast te houden? Het is leuk en vooral uitdagend om hier een beetje mee te spelen en weet de replay-waarde een beetje op te krikken. Naast de Kick off kun je een carrière als voetbalcoach gaan beginnen. Ook hier geldt weer het standaard verhaaltje zoals we die de voorgaande jaren voorgeschoteld hebben gekregen; kies een club uit en behaal daarmee een bepaald aantal doelstellingen. Helaas wordt dit op een gegeven moment erg eentonig, omdat het in principe een soort van lopende band werk is geworden; een wedstrijd spelen, nog een wedstrijd spelen, nóg een wedstrijd spelen… Door het management onderdeel van de game uit te breiden en het niet te beperken tot alleen de opstelling te bepalen, had de game een stuk minder eentoniger geweest. Dit had niet alleen voor wat afwisseling kunnen zorgen, maar ook had het middels een transfersysteem kunnen verkomen dat je met verouderde opstellingen speelt. Nu speelt Charisteas nog in het shirt van Ajax, Kuyt in die van Feyenoord en draagt van Nistelrooy nog steeds het shirt van Manchester United.

Terug naar de verschillende game modi. Wil je een toernooitje afwerken, dan ben je bij de modus Tournament op het goede adres om dit te volbrengen. Denk hierbij aan de verschillende nationale bekers of het sterrenbal, de Champions League. Als laatste komen we de game modus Challenges tegen waarbij je verschillende uitdagingen aan moet gaan en die succesvol zal moeten uitvoeren.

Maar waar jullie natuurlijk benieuwd naar zijn: wat zijn de vernieuwingen of verbeteringen? Helaas zijn de vernieuwingen en verbeteringen in FIFA 07 ietwat beperkt. Qua gameplay is de game er toch wat op vooruit gegaan. Voor een game als FIFA waarbij je met 11 teamspelers te maken hebt is het natuurlijk wel aardig wanneer zij anticiperen op wat jij met de bal doet. Vergeleken met vorig jaar is dit ietsje verbeterd, maar wanneer het puntje bij het paaltje komt, valt deze 'vernieuwing' toch weer een beetje tegen. Zo kun je tijdens een aanval vanuit de flanken altijd wel een medespeler vinden die klaar voor het doel staat. Ook lijken de keepers een training te hebben ondergaan, want ze halen de moeilijkste ballen uit het net. Helaas komt in de rebound de bal dan altijd wel weer voor een speler terecht en kun je alsnog een punt aan de score optellen.

Misschien wel de grootste vernieuwing is te vinden op een plek die in feite niet zo heel veel met het voetbalspel zelf te maken heeft. Je krijgt nu namelijk de mogelijkheid om een geheel eigen club op te richten inclusief een spandoek en een eigen clublied. Dit clublied, waarvoor je zelfs je eigen stem voor kunt opnemen en af laten spelen, wordt door de stadionspeakers geschreeuwd wanneer je het net van je tegenstander weet te vinden. En voor de echte hooligans onder ons: de game kent geen censuur, dus de verschrikkelijkste verwensingen aan het adres van de scheidsrechter zijn geoorloofd. Daarnaast is het off-the-ball systeem dat we vorig jaar terug zagen deze keer ingewisseld voor een systeem waarbij je op het onderste scherm een medespeler aan kunt tikken en die zich vervolgens naar een bepaalde plek zal verplaatsen. Jammer genoeg is dit systeem totaal nutteloos omdat je gezien de snelheid van de game echt niet even je stylus kunt pakken en een speler aan kunt wijzen. En oja, de afdeling marketing kwam nog met een leuk idee voor de makers van de game; laten we gewoon de single-card multiplayer uit te game weglaten zodat er nog meer verdiend kan gaan worden. De enige manier waarop je nu met je vrienden kunt spelen is door meerdere exemplaren van de game aan te schaffen…

Al met al heeft de game mij toch weer een aantal uurtjes weten te vermaken. Net als bij FIFA 06 werd ik toch constant weer uitgenodigd om mijn Nintendo DS te pakken en weer even snel een wedstrijdje af te werken. Helaas heeft Electronic Arts maar weinig gedaan met de 'fouten' die in de voorgaande versie terug waren te vinden en is FIFA 07 toch weer een beetje 'de oude game in een nieuw jasje'. Een aantal slordige fouten (bugs, vertaalfouten) en de weinig échte vernieuwingen zorgen er voor dat de game eigenlijk alleen voor de gamer is die elke FIFA game in zijn of haar kast wil hebben staan of voor de personen die met 'geupdate' (in feite alweer achterhaalde) teams willen spelen.

Oordeel FIFA 07 (NDS)

• Graphics 60
  • Gameplay 65