Formula One 2006 (PSP)
68 100 1

Review Formula One 2006 (PSP)

Om maar eens gelijk met de deur in huis te vallen: de PSP is niet gemaakt voor simulatorgames. Zo heeft Formula One 06 me inmiddels wel laten zien. Waarom? Twee redenen, waarvan één nog redelijk overkomelijk is maar de ander gewoon niet, en dat is erg jammer.

Uno, one, ein, één
De eerste reden heeft betrekking op de laadtijden. Omdat het zo ontzettend de pan uit rijsde heb ik gewoon eens een stopwatch gepakt en tijdens het starten van '06 een tijdmeting gedaan. Er bleek dat het spel in totaal *tromgeroffel...* niet minder dan *meer tromgeroffel...* een volle *nog meer tromgeroffel...* niet mis te verstane *lees je nog door of ga je nu toch maar de rest van de zin afscannen op zoek naar het resultaat... ok komt 'ie dan...* honderdachtenzeventig seconden nodig had voordat de wagen startklaar stond - dat is dus voor het laden van de UMD, het vervolgens zo snel mogelijk starten van een quick race (dus zonder verdere opties aan te passen) en daarna het wachten op het laden van de race. Als na ongeveer 20 seconden al een licht gevoel van ergernis optreedt en vanaf dan elke extra seconde er één teveel is, kan je je wel voorstellen hoe frustrerend het kan zijn om drie minuten te moeten wachten voordat je eindelijk los mag.

Duo, two, zwei, twee
Dan maar direct de tweede reden: het gebrek aan een volledig analoge besturing. Wil je realistisch rijden dan moet je ook realistisch kunnen "coureuren". Het sturen gaat dan met de analoge stick nog wel goed, maar het euvel ligt bij het gas geven en vooral het remmen: het is óf vol gas op de plank óf vol in de ankers en dat werkt niet lekker als je 800pk soepeltjes over de baan hebt te leiden. Hadden we (zoals met een PS2-controller) drukgevoelige knoppen tot onze beschikking dan was er niks aan de hand geweest. Jammer genoeg heeft Sony die niet in de Portable verwerkt, waardoor wij nu met de spreekwoordelijke gebakken peren komen te zitten. Natuurlijk heeft EA geprobeerd er nog het beste van te maken, onder andere door het remmen softwarematig beter te laten verlopen. Dat riekt echter naar arcade en dat is vanzelfsprekend taboe in een sim.

Geen kutgame
Wie nu gelijk een cijfer van onder het nulpunt verwacht moet ik helaas teleurstellen. Formula One doet namelijk opvallend goed zijn best een goede game te zijn en weet toch nog wel enigszins te overtuigen. Zoals wel duidelijk is uit de screenshots draagt het spel de officiële F1 licentie, dus alle tracks en alle coureurs die in de echte F1 competitie aanwezig zijn kan je erin terugvinden. De in-game HUD is keurig gestyled naar het het model wat we kennen van TV.

Voor wie niet bekend is met het wereldje vinden we in het menu een kopje "Extra" met daarin onder andere een "Learning Centre" met alle ins en outs die een F1-simmer moet weten. Zo worden er veel goed bruikbare tips gegeven over effectieve strategieën wat betreft inhalen, pitstops maken, afstellen van de wagen en noem maar op. Beschreven wordt ook hoe de ideale lijn op een baan kan liggen en hoe het spel je kan helpen met het volgen daarvan door pijlen voor je neus te laten zien, het pad met gekleurde lijnen of vlaggen te markeren of zelfs het sturen van de wagen gedeeltelijk over te nemen. Met het risico dat deze review nu ontzettend warrig wordt wil ik direct even aanstippen dat genoemde pijlen in de reviewcopy soms véél te laat verschenen: het idee is dat je vóórdat je de bocht indraait aan de hand van een rood, geel of groen gekleurde pijl kan zien of je moet bijremmen, op de goede snelheid zit of nog ruimte hebt om gas te geven, maar op aardig wat tracks (bijvoorbeeld Silverstone en Suzuka) verschijnt deze hulp bij veel bochten pas wanneer je allang bent begonnen met insturen. Het is dus eigenlijk zaak om de banen zo snel mogelijk zelf te leren kennen of toch stiekem de moeilijkheidsgraad wat te verlagen door de ideale lijn in zijn geheel (met gebruik van eerder genoemde kleuren) op het asfalt te laten projecteren, iets wat voor mij wel zwaar afbreuk doet aan de gameplay. Ik hoop dat SCE nog de nodige aanpassingen heeft gedaan voordat het spel in de winkel is komen te liggen - zo niet, laat het je medegamers even weten in een reactie hieronder. [/offtopic]

Grafisch gezien is '06 "functioneel" te noemen. Begin je aan de Career Mode dan is de eerste baan die je betreedt, Bahrain, qua graphics ronduit teleurstellend te noemen maar dat ligt waarschijnlijk meer aan het feit dat het circuit midden in een dorre woestijn ligt dan dat de game er niks van bakt. Een rondje op Monte Carlo laat namelijk zien dat ook "rijkere" banen redelijk goed te presenteren zijn op de PSP. De belangrijkste gebouwen en props staan er, al zijn de tribunes langs de baan niet erg mooi weergegeven. Er is sprake van wat pop-up maar echt heel storend is dat niet. De frame rate blijft in ieder geval hoog zat, zelfs met alle 21 tegenstanders in beeld (en dan zelfs wanneer het hele veld in puin ligt na een flinke crash - muhahaha). Vreemd genoeg is het enige moment dat die framerate inkakt de tijd dat je in het pitgebied rijdt voor een stop: zodra je over de grenslijn rijdt halveert het aantal beelden per seconde zowat, waardoor de kleine minigame tijdens de pitstop (waarbij je zo snel mogelijk bepaalde knoppencombinaties moet maken) soms niet echt snel te doen is, wat dan weer resulteert in een langere stop. Pas wanneer je de lijn aan het eind van de pitstraat passeert gaat de framerate weer omhoog.

Het geluid is oké - het zijn toch weer een beetje de beperkingen van de PSP die de game parten kunnen spelen. De kleine speakertjes van de Portable kunnen nu eenmaal niet echt overtuigen, dus het is aan te raden om een goed stel oortjes of een koptelefoon te gebruiken. De als bekend huilende motoren komen dan een stuk beter tot hun recht. Een ander geluid wat je vaak zult horen is de stem van je teambaas over de radio. Hij geeft je tijdens het rijden regelmatig updates over je positie en hoe de andere racers het doen. Gebeurt er ergens een ongeluk dan krijg je snel te horen wat de wedstrijdleiding ermee doet en of je problemen kan verwachten of dat het allemaal nog in beweging is verderop.

..maar ook geen topgame
Het is moeilijk een cijfer te geven aan een game die wel goed wíl zijn maar het ergens toch niet kán zijn. De schuld ligt namelijk ook wel een beetje bij de ontwerpers van de PSP - waarom in hemelsnaam geen volwaardige analoge knoppen? Formula One had zóveel meer kunnen zijn als de besturing het geen parten had gespeeld. Oké, niet dat het dan een 10 had gekregen, maar meer dan wat nu onder gezet is had er toch wel in gezeten. Het spel is uitgebreid (ook al is de multiplayer optie in de eindfase geschrapt), netjes afgewerkt (ook al zien sommige tracks er niet echt goed uit) en een F1-licentie waardig (ook al lijkt dat nu even niet zo omdat er nu op het laatste moment nog wat kanttekeningen bij komen) maar presteert door de besturing en de laadtijden een stuk minder dan zijn grote broers op PC en consoles. Blauwe vlag!

Oordeel Formula One 2006 (PSP)

• Graphics 77
  • Gameplay 52