Gears of War (Xbox360)
95 100 1

Review Gears of War (Xbox360)

Een perfecte game bestaat niet, maar Gears of War zit er heel erg dicht tegen aan. Zelden was er zoeen hype om een titel geweest als deze. Hij koste Microsoft 1 miljard dollar extra omdat er 512mb RAM in plaat van 256mb RAM in de Xbox 360 moest worden aangebracht, zodat de Unreal engine 3 op volle kracht kon draaien. En geloof me als ik zeg dat Microsoft hier geen spijt van gaat krijgen, want dit is DE game van het jaar!!!

Gears of War speelt zich af op de planeet Sera waar een menselijke beschaving in vrede leeft. Wat ze niet wisten is dat de Locust Horde zich onder hun grote steden verzamelden, ooit waren deze Horde niks meer dan spookverhalen en geloofde niemand in hun bestaan. Tot Emergence Day, dit was de dag dat de Locust Horde uit de grond omhoog kwamen en de bewoners van Sera aanvielen, vele mensen verdwenen en werden vermoord in de dagen die volgde. Als reactie op deze brute aanval zette de Coalition of Organized Governments (COG) chemische en orbital particle beams wapens in en vernietigde hiermee vele steden en basissen die door de Locust veroverd waren.

Nu bijna 90% van de planeet door eigen toedoen in een grote ruïne was veranderd, vluchten de overlevenden naar de Jacinto Plateau, een granieten plaat die te dik is voor The Locusts om door heen te breken. Maar waneer de Horde door de verdediging heen breekt weigert Marcus Fenix (deze man heeft een door oorlog getekend gezicht), een soldaat, zijn orders op te volgen en probeert tevergeefs zijn vader te redden die zich bevind op de East Barricade Academy. Marcus wordt geaeresteerd wegens insubordinatie en veroordeelt tot 40 jaar gevangenis straf. 14 jaar na E-day zijn de Locust Horde doorgebroken en bereiken de gevangenis waar Marcus zijn straf uitzit. Dan gaat de deur open en staat Dominic Santiago voor je neus en ben je weer in leger tenue gehesen voordat je er erg in hebt.

En dan begint Gears of War pas echt, zo snel je je cel uit loopt krijg je de keuze een training te volgen of gelijk ass te gaan kicken, het meest verstandige is om eerst deze training te doorlopen om zo langzaamaan wijs te worden gemaakt in de controls, wapens en de kunst van het dekking zoeken. En nu we toch even stil staan bij de controls, deze zijn als volgt:

• Linker trigger indrukken is richten, hierbij kijk je als het over de schouder van Marcus mee.
  • Rechter trigger vuur je mee.
  • Linker schouder pad is voor het bekijken van je objectives en het orders geven aan je team leden.
  • Rechter schouder pad is om te herladen, de truuk hiervan is om dit perfect te timen dan laad je onwijs snel en tijd is een luxe als je midden in een vuurgevecht zit.
  • Linker Thumbstick bestuur je Marcus mee en spreken voor zich.
  • Je D-Pad selecteer en wissel je de wapens mee.
  • De A button zal je erg veel gebruiken aangezien je hiermee rent (de zogenaamde "roadie-run") en dekking zoekt, als je deze indruk zal Marcus in dekking keihard naar voren rennen. Dit gaat gepaard met een motion blur effect en schokkerig beeld zoals we gewend zijn uit bijvoorbeeld oorlogs verslag gevings beelden en is echt ongelofelijk cool gedaan.
  • Y button is om te kijken naar bijvoorbeeld een schakelaars.
  • De B Button is je Mellee attack, of te wel iemand een fikse dreun te geven die dicht bij je in de buurt is. Maar op de Lancer Assault Rifle zit geen banjonet maar een kettingzaag, en als je deze gebruikt op een tegenstander dan zaag je echt op hem in en zal je beeld onder het bloed spetteren.
  • Met de X button interact je, of te wel haal je schakelaars over en als je bij een gesloten deur staat, dan één druk op de X en hij schopt de deur in een vloeiende beweging open. Ook gebruik je deze button om munitie op te pakken, turrets te bemannen en wapens op te pakken van de grond.

• Graphics en gameplay
    Dat waren de controls en nu weer terug naar de game. Nu je een vrij man bent moet je jezelf samen met Dominic een weg naar buiten vechten uit een in totaal aan puin geschoten gevangenis. Eenmaal buiten aangekomen en na een flink vuurgevecht spring je net op tijd in een helikopter, want terwijl je weg vliegt komt er een groot (en dan bedoel ik ook fooking groot) insect achtig wezen uit de grond. In de heli zitten wat leden van de Delta squad die je meenemen naar een landingsplaats waar een generaal niet echt blij is om je te zien. Hier kom je erachter dat het leger een Lightmass bom heeft gemaakt waarmee het mogelijk is de Locust Horde uit te roeien. Maar…..om deze tot ontploffing te brengen hebben ze de Resonator nodig en laat deze nou net in het bezit van het Alpha team zijn, van wie niks meer gehoord is. Dus aan jou en het Delta team om het Alpha team te zoeken en de Resonator terug te halen.

Tot zover het verhaal, want Gears of War telt vijf act’s die elk zijn opgedeeld in meerdere sub levels. Wat natuurlijk als eerste opvalt als je begint met spelen is de grafische pracht die deze game heeft, ondanks dat de kleuren nogal grijs en bruin en zacht getint zijn (de zogenaamde ‘Gritty look’) is dit het mooiste wat ik ooit op een console heb mogen aanschouwen. Het is trouwens mogelijk je kleuren aan te passen onder de settings waar je de keuze hebt uit Default, Soft, Lucid en Vibrant. Ikzelf speelde met Vibrant omdat deze naar mijn smaak voller van kleur was. Ik speelde Gears of War op mijn beruchte 21 inch monitor (beschikbaar gesteld door Bascom computers uit Den Haag) in 720p HD en de graphics zijn echt ongelofelijk mooi met zoveel oog voor details en lichtspelingen. De Unreal Engine 3 laat echt zijn spierballen zien, en dan moet je nagaan Dat Cliffy B pas geleden nog zei dat er best nog wat aan te sleutelen valt om er nog mooiere effecten uit te halen.

De vele omgevingen die het spel rijk is verschillen van kapot geschoten steden en huizen tot ondergrondse mijnen en verlaten fabrieken etc. Dit alles is gewoon aan puin geknalt en overal is er schade van de alles verwoestende oorlog te zien, Epic noemde dit zelf liefkozend "Destroyed Beauty,". Want je krijgt echt het gevoel dat als je door een kapotte stad of gebouw loopt dat dit ooit eens een prachtig bouwwerk is geweest. Het is trouwens duidelijk te zien dat de makers van Gears of War liefhebbers zijn van oud Europese architectuur, denk hierbij aan Frankrijk en Venetië. Want deze stijl komt gedurende de hele game terug, en mij zal je daar niet over horen klagen.

De gameplay is echt heerlijk, je hebt continue het gevoel dat er wat gaat gebeuren en daar wordt je soms best paranoïde van. Ik denk dat Gears of War de enige game op dit ogenblik is die je het gevoel geeft dat je ook echt in een oorlogsgebied aanwezig bent. Net als met een echte oorlog zal je meer in dekking zitten en vanuit deze positie vuren, want anders is het toch echt zo met je gedaan. Wat hierbij opvalt, is dat het spel geen health bar heeft zoals bij veel games het geval is. Als je geraakt wordt verschijnt er een rode cirkel in beeld, hier zijn er drie van. Eerst een lege cirkel wat betekent dat je geraakt bent, bij meerdere hits wordt deze cirkel dikker en als er een doodskop in verschijnt dan ben je dood. Dus bij de tweede cirkel is het dekking zoeken en dan vult je health zich weer op en kan je er weer vol tegen aan. Dit is niet echt nieuw maar wordt nu wel over genomen door onder andere Rainbow Six: Vegas.

Een andere leuke mogelijkheid en dit is ook goed voor de replay waarde, is dat je onderweg te maken krijgt met het moeten kiezen welke weg je in wilt slaan. Nu heb ik zelf tijdens het spelen enkel voor links gekozen, maar ik zal nu ik verder ga op Hardcore voor de Achievements zeker enkel rechts gaan kiezen en zo langs paden komen die ik bij de eerste keer spelen niet heb gezien. En nu we het over Achievements hebben, er zijn er maar liefst negenenveertig te unlocken. Van het uitspelen van de acts tot het perfect herladen van je wapens. Een andere Achievement is het vinden van COG tags van dode soldaten. Deze liggen echt overal verspreid door de game, meestal als je het Gears of War logo ergens opgespoten ziet staan ligt er één in de buurt, maar ook liggen ze op andere plaatsen dus als je een aanval van een groep Locust hebt verslagen loop even je omgeving na, schiet op oude kasten en bankstellen en wie weet vindt je één van de dertig tags.

Multiplayer en de eind conslusie
    Dan over wapens gesproken, er is meer dan genoeg wapentuig aanwezig en ik zal er enkele noemen:

• Snub Pistol: gewoon pistool waar je lekker snel mee kan vuren, ook is er later in de game een revolver te vinden die meer schade veroorzaakt.
  • Lancer Assault Rifle: Dit is gewoon een machine geweer met een kettingzaag banjonet. Druk als en tegenstander dicht genoeg is op de B knop en hij zaagt hem letterlijk in stukken, waarbij het bloed tegen je scherm opspat.
  • Gnasher Shotgun: De bekende semi automatische shotgun die erg handig is in close combat, twee of drie schoten van dichtbij en je tegenstander ligt vol dampend lood voor je voeten.
  • Longshot Sniper Rifle: de naam zegt het al, erg makkelijk om vijanden vanaf een lange afstand tussen hun ogen te knallen.
  • Hammer of Dawn: dit wapen is een particle beam wapen, dit houdt in: je richt op een tegenstander en houd je vuur knop (rechter trigger) ingedrukt. Dan na enkele seconden zal een satelliet een soort van laser straal omlaag stralen waarbij je tegenstander verbrandt, dit zal maar even duren en daarom is het voor sommige vijanden meerdere keren nodig.

Maar er is meer dan de singleplayer modes (casual, hardcore en insane). Er is ook een multiplayer optie aanwezig. Afgelopen week was dit op Xbox Live al de op één na meest gespeelde game. En ik denk dat Halo 2 niet lang meer de ongekroonde koning van XBL zal zijn. Want de multiplayer mode is echt ongelofelijk vet. Met tien mappen en drie modes: Warzone, Assassination en Execution. Hiervan wordt de eerst genoemde het meeste gespeelt. Je kan met maar acht spelers tegelijk online spelen en dat is maar goed ook want anders zou het een gekkenhuis worden. De mappen zijn redelijk klein maar voelen perfect aan of je nu in de aanval gaat of juist met je teamgenoten verdedigt, je zal altijd goed en tactisch moeten nadenken bij elke beweging die je maakt.

Er zijn twee mappen die eigenlijk het meeste gespeelt worden, deze zijn Gridlock en Canals. De eerste speelt zich af in een openstraat vol autowrakken en stukken puin en is echt noodzakelijk om goed aan te vallen want er zijn maar een paar plaatsten waar je goede dekking kan houden. De tweede is een map die zich afspeelt in bijna droge kanalen waarin je een paar centrale bruggen hebt waar je over en onderdoor kan. Ook hier geld weer dat je volop in beweging moet blijven om je tegenstanders voor te zijn.

Een andere online optie is de co-op mode, hierbij is het mogelijk om samen met iemand of met een maat online, lokaal of via system link Gears of War te spelen, zoals ik al eerder zei zal Dominic bijna niet van je zijde wijken net als het Delta team wat je later tot je beschikking krijgt. Mooie hiervan is dat het mogelijk is bij sommige act’s met vier man tegelijk te spelen. Log je in, dan neem je automatisch een teamlid over en verlaat je de game, dan kickt de AI weer in en speelt diegene verder met een bot zoals in de singleplayer. Dit is echt geniaal gedaan en ook heel erg handig als je bijvoorbeeld op Hardcore of Insane wilt spelen en zo je Achievements wilt unlocken.

Nu zou je zeggen is er nou niks aan te merken op de game? En dan moet ik ja zeggen want er zitten een klein aantal bugs in het spel, die niet echt hinderlijk zijn maar er toch ook niet in hadden mogen zitten. Neem nu als voorbeeld het volgende: In act 4 zal je in een oud huis samen met Dominic een weg naar buiten moeten vechten, hierbij kom je al snel een gesloten deur tegen. Deze blijkt aan de buitenkant op een pleintje gebarricadeerd te zijn met twee planken. Om deze weg te krijgen moet je naar boven toe en de Locust zal hier onder andere uit hun emergencyholes op het pleintje uit de grond kruipen. Nadat je deze verslagen hebt schiet je de planken weg en vervolg je het pad wat voor je ligt. Maar…als je nu binnen tegen de deur een granaat gooit kan je ook het pleintje op en zie je een emergencyholes waar NIEMAND uit komt, hier gooi je een granaat op om deze te sluiten. Het probleem is nu dat je niet verder kan, je zal eerst naar boven moeten waarna er op een miraculeuze wijze twee vijanden zich op het pleintje bevinden. Nadat je deze hebt uitgeschakeld en naar beneden loopt kan je wel je weg vervolgen. Een erg slordige bug dus. Ook heeft Gears of War soms last van dat je wapen en een gedeelte van Marcus in de muur verdwijnen als je daar tegen aan staat, dit is alleen op sommige gedeeltes want in de rest van het spel is hier geen spraken van. En ja, je mag me een mierenneuker noemen maar dat neemt niet weg dat dit slordig is. Epic maakte trouwens een paar dagen geleden bekend dat er hard wordt gewerkt aan een patch die veel bugs verwijderd, ook zal er op korte termijn nieuwe multiplayer content verschijnen of dit tegen betaling is of dat dit gratis wordt is nog niet bekend.

Over het geluid kan ik erg kort zijn, dat is gewoon perfect, of het nu het afvuren van een wapen is, of de oorlogs geluiden op de achtergrond alles klinkt gewoon perfect. En dat mag ook wel met echte 5.1 ingame geluid voor de gamers die dit tot hun beschikking hebben. Ook met de muziek is het dik in orde deze speelt mooi in op de momenten.

Ik wil tenslotte afsluiten met mijn conclusie over Gears of War, zoals ik al zei aan het begin van de review, een perfecte game bestaat niet maar deze komt er dicht bij in de buurt. Epic heeft een klassieker neer gezet die elke Xbox 360 bezitter gewoon in zijn collectie moet hebben, het speelt heerlijk weg in single- en multiplayer mode. Het is nu op dit ogenblik zeker het mooiste spel op de markt en dit komt helemaal tot zijn volle recht als je het in High Definition kunt spelen, hiermee spetteren echt de details van het scherm af. Toen ik van de week rond twee uur in de nacht de laatste eindbaas versloeg juichte ik gewoon en dat had ik in tijden niet meer gedaan. Alleen het is zo jammer dat je hem in een acht tot tien uur uit kan spelen op casual mode. Maar dan nog is er zoveel meer te unlocken en te beleven online. Dit is de game die me enkele weken geleden na een hands-on op Mission 360 over de streep trok om een Xbox 360 te kopen, want ik wilde dingen zien die ik nog nooit eerder gezien had, en Gears of War heeft me dit laten zien.

Tot slot wil ik nog 1 ding zeggen. Ga nu naar de winkel en haal deze game want hij is je geld dubbel en dwars waard!

Oordeel Gears of War (Xbox360)

• Graphics 95