Gran Turismo 4 (PS2)
90 100 1

Review Gran Turismo 4 (PS2)

Gran Turismo is een genre opzich. Het zet op de PlayStation al jarenlang de standaard in het racing genre maar dit vierde deel bleek al snel een buitenbeentje te worden door het feit dat het meermaals uitgesteld werd naar een latere datum. Ditmaal houdt Sony zich wel aan de afspraak en brengt het eindelijk de langverwachte racegame uit waar miljoenen fans al jaren op zitten te wachten. Veel mensen hadden verwacht dat er in Gran Turismo 4 heel wat verbeteringen werden aangebracht. Een beter uitgebalanceerde A.I, die niet steeds de ideale lijn volgen en een schademodel. Voor de mensen die op deze aspecten hadden gehoopt hebben we het spijtige nieuws te melden dat geen van beide aanwezig zijn. Toch blijft er nog meer dan zoets over om een fantastisch product uit te kneden en wordt de rede tot piekeren –of de game al dan niet het verwachte aantal potten breekt- meteen de kop ingedrukt.

Reusachtig, gruwelijk, wonderbaar …
De kwaliteit van het spel wordt vrijwel meteen na het opstarten duidelijk in het introfilmpje. Een bombastisch getoond operaduetje gaat gepaard met beelden die onweerlegbaar mooi afgewerkt zijn. Hoewel het voor vele mensen een beetje overdreven zal blijken is het voor mij één van de mooiste momenten uit de geschiedenis van de PS2. Op het ogenblik dat je dit leest, heb ik de console heropgestart om zo nog beter het unieke moment te verwoorden. Het is en blijft fenomenaal in welk detail de dikste bakken van het GT-parcours aan de gamer worden voorgesteld. Oké, genoeg gezeur over het introfilmpje. Laten we op de kop af beginnen met een beetje weergaloos cijferwerk. In Gran Turismo zitten zo’n dikke 700 (!) wagens, deze zijn allen verdeeld over 80 autofabrikanten. Bij het begin van het spel zal je opvallen dat het aantal van 700 niet bereikt wordt. Dit is omdat je tijdens het spel nog een hele boel andere wagens kan vrij racen. Deze keer is werkelijk alles van de partij. Muscle Cars, Old-Timers uit de gouden jaren 80, de gewone stadswagens, GT-bolides, Concept Cars,… de lijst is onafwerkbaar. De meeste kan je kopen maar er zijn ook vele wagens die geen prijskaartje bezitten en dus enkel te verkrijgen zijn na het winnen van een bepaalde race.

GT-mode
Bij de meeste gamers is deze mode ongetwijfeld wel bekend. Je begint met een kleine som geld en koopt hiermee een auto uit een nietszeggend wagenpark.Voor je aan de echte races wenst deel te nemen zal je de vier verschillende rijbewijzen moeten halen. Deze zijn opvallend eenvoudiger te halen dan in Gran Turismo 3: A-Spec maar kunnen ondanks toch erg vaak pittig zijn. Naarmate je races wint wordt je beloond met credits, waarmee je op zijn beurt dan weer grotere en snellere wagens kan kopen. Al je mogelijkheden worden aangegeven op een wereldmap en is onderverdeeld in verschillende continenten.Grote autolanden zoals Amerika, Japan en Duitsland pronken op deze map maar ook de kleine broertjes zoals Nederland en België hebben hun aandeel in de game. Oranje heeft z’n Spyker, terwijl België het moet doen met zijn Gillet (niet te verwarren met het Gillet mesje). Wanneer je deze landen binnentreedt heb je de keuze uit verschillenden dingen. Je kijkt uit naar een nieuwe wagen, je koopt stukken om die vervolgens in je huidige wagen in te bouwen of je neemt deel aan de exclusieve races van het respectievelijke merk. Naast de verschillende vlaggen kan je op de wereldkaart ook kiezen voor een Rally Event, de befaamde Endurance Events, je kan je auto testen op zijn kracht en topspeed, de liedjes herbeluisteren in de jukebox, een beetje oefenen in het park, replays bekijken en wederhuis keren. Ook in je Home de pret niet op.

Hierin worden al je wagens bijgehouden, respectievelijk in de garage en blijven je racegegevens netjes op een rijtje. In die garage is plaats voor een oneindig aantal bakken en ook Sony weet dan dat het op één of andere manier overzichtelijk moet blijven. Dit hebben ze zondermeer gedaan want je kan ze rangschikken onder verschillende categorieën. Per regio, per merk, per aandrijving, per gewicht of simpel weg, per alles. Na het selecteren van een wagen naar keuze kan je hem selecteren om hem te gebruiken in de volgende race of gewoon de stats van je motor bekijken en zo uitmaken in welke races je hem kan of mag gebruiken. Verkopen kan ook, maar dan wel tegen een aanzienlijk lagere prijs dan je aanvankelijk kocht, logisch. Naast al dit heeft Sony ook nog een aardige verassing in petto voor de spelers die Gran Turismo 3 speelde. In het optiescherm kan door een simpele druk op de kop 100 000 credits verdienen. Dit is eenmalig en maar goed ook, anders wordt het wel erg gemakkelijk.

Say cheeeeeeees
Nieuw in de game is de Photo Travel. Hierin is het mogelijk om van je eigen auto een foto te maken en hem vervolgens simpel via USB (stick of kabel) naar je PC te importeren. Je krijgt de keuze uit vele achtergronden zoals gebergten, snelwegen, markten, steden, parken…
Na het kiezen van je meest lievende decor is het tijd om je auto er middenin te plaatsen, de camera op de juiste plaats te zetten en te experimenteren op welk beeld je bakkie het mooiste uitkomt. Ik maak er de gewoonte van om van elke car een foto te maken en hem bij te houden in een keurig mapje op m’n bureaublad. Op deze manier verspil ik geen Memory Card geheugen en kan ik alles gemakkelijk terugbekijken in erg hoog detail. Dit idee is revolutionair en vraag me dan ook af waarom niet meer games van deze toepassing gebruik maken.

Gaanderij
Naast de fel hernieuwde GT-mode beschikt de Arcade Mode ook over een nieuw jasje. Vooraf bepaal jij wat je wil doen. Een Single Race, een beetje Time Trial rijden, racen met twee spelers in een splitscreen of via Lan het met meerdere spelers tegen elkaar opnemen. Hierna wordt je in het scherm gebracht dat je de keuze biedt te kiezen uit races op raceparcours, de originele circuits, race door de bebouwde steden of de rally races. Heel de arcade mode geeft plaats voor zo’n 50 verschillende racetraks. Meer dan genoeg volgens mij want dit staat garant voor ontzettend veel spelplezier.

Gameplay
Sony hoefde in principe niet veel in zijn gameplay te veranderen. Hoewel een schademodel meer dan welkom was nemen we het de makers zeker niet kwalijk. Waar wel meer werk van gemaakt mocht worden is de algemene A.I. Je tegenstanders volgends nog steeds de ideale lijn en gaan nauwelijks echt in de fout. Af en toe zie je er wel eentje daadwerkelijk in de grindbak belanden, maar die is dan even snel weer bijgebeend tot het peloton.
Het racen zelf lijkt nog steeds erg hard op het vorige deel, dit is geen minpunt aangezien het zeer strak speelt en de mooie graphics het alleen maar nog leuker maakt. Nieuw is een metertje dat aangeeft hoe je je stuur houdt. Zo kan je op een gemakkelijke wijze je stuur synchroon met de weg houden en dus pijlrecht blijven rijden op rechte, lange stukken.
In deze Gran Turismo 4 zit een vernieuwing die niet voor iedereen weggelegd is, alleszins niet voor mij. Het is genaamd de B-Spec Mode. Hiermee geef jij aangevingen aan je coureur in de race. Hij moet zo proberen deze uit te voeren en de race te winnen. Niet echt iets voor mij maar ik kan er best inkomen dat dit voor vele gamers wel een schop tegen de reet kan geven.

Sound & Music
Een dikke tien voor GT4 op het gebied van geluid! Elke wagen bezit zijn authentiek motorgeluid en ook de achtergrond is gevarieerd genoeg om de eerste honderd uren niet verveeld te raken. Combineer dit met aardige surround set en het geeft je ongetwijfeld de grootste kick die je tijdens het videogaming ooit ervaren hebt.

Gran Turismo 4 is een wondermooie titel en de naam van beste race game meer dan waard. Het is voor mij niet de béste game maar wel één van de beste die ik ooit heb gespeeld in mijn, nog prille, games carrière. Het spel is zo uitgebreid dat je er met 200 uur spelen nog niet volledig mee rond bent. Soms stoorde ik mij aan de saaie races iets later in de game wanneer je over een oersnelle wagen beschikt en er achter je nauwelijks nog om de eerste positie wordt gestreden. Maar goed, dan probeer ik gewoon ronde na ronde de beste tijd te klokken en houd er voor mij zo op die manier de spanning nog in. Toch ben ik er steevast van overtuigd dat ik nog maandenlang aan deze game gekluisterd zal blijven. Racen, tunen, racen, nieuwe wagen unlocken, foto’tje van nemen en hem vervolgens via MSN met je vrienden delen is uniek en tegelijkertijd SUPER FUN!

Pluspunten
+ Groot!
+ Unieke Photo Travel