Harry Potter and the Goblet of Fire (PSP)
77 100 1

Review Harry Potter and the Goblet of Fire (PSP)

In dit deel van Harry Potter is er een toernooi; een tovenaarstoernooi voor wie de beste tovenaarsschool is van dat jaar. Harry Potter doet ook mee en hoe! Ik was blij en verrast toen Harry Potter (HP) op de deur mat viel. Wat kon ik verwachten? Mijn grootste brandende vraag was; wordt die verdomde analoog stick gebruikt of de vierpuntsdruktoets om Harry voort te bewegen. Ik was blij verrast je kon zelf kiezen!

Toen ik de game voor het eerst opstarten worden er allerlei dingen van je gevraagd: waar wil je je game opslaan, wil je automatisch opslaan, of je ondertiteling erbij wilt. Als je de game opstart krijg je een mooi sfeervol menu voorgeschoteld. Deze zijn ook uit de film herkenbaar. De menu’s hebben ook heerlijk epische achtergrond muziek. Wat de sfeer duidelijk verbeterd zodat je het spel al voor het spelen ingezogen word. Als je even in het menu wacht (zo ongeveer 30 seconden) dan start er een filmpje op die je een soort rondleiding geeft door het spel. Je ziet allerlei wezens, gebieden die je ook in het spel tegen gaat komen en karakters die wezens aan het bezweren zijn.

Toen ik eenmaal de game had “geïnstalleerd” startte ik mijn eerste level op. Er werd een intro filmpje gegeven met wat informatie (in het Nederlands). De game is Nederlands gesproken EN je kan er ondertiteling bij doen. De kwaliteit van de filmpjes zijn erg goed, en altijd erg informatief voordat je met een hoofdstuk begint, zodat je ook ECHT snapt waar het verhaal over gaat en wat de bedoeling is. De game voelt heel erg eentonig aan, dit komt vooral omdat je de hele tijd ongeveer X aan het bashen bent, ik had dus in mijn preview vertelt dat deze Harry Potter meer actie gericht is maar als EA button bashen onder aktie verstaat ben ik snel uitgekeken op hun games.

Wat mijn gevoel was tijdens het spelen was dat je erg opgejaagd werd, zowel de muziek zorgde daar voor als wel de vijanden en decoraties in de omgeving. Wat overigens vooral storend voor mij was dat de camera standen slecht werden gepositioneerd, deze kwamen in een rot hoek te liggen zodat je niks kan zien wat er op het scherm gebeurde. Dus een vijand was gewoon even niet te beheksen terwijl je personage daar lag te sterven. Ook de laad tijden zijn niet over om naar huis te schrijven, dit vond ik persoonlijk het ergste omdat je gewoon weg niet mensen 30 sec kan laten wachten voor een level van 2 minuten. De laadtijden zitten overigens overal tussen de menu’s, levels, filmpjes echt alles, dat gaat dit spel zeker niet te goede komen. Ook de gameplay voelt vrij stug aan en mede daarom zullen veel mensen deze game niet willen hebben. En als klap op de vuurpijl GEEN engels talige optie, zelfs niet als je de PSP op engels zet.

Wat je ook vind in de omgeving zijn “smekkies in alle smaken”. Deze smekkies hebben allemaal aparte kleuren en die kleuren staan ook ergens voor. Rood is bijvoorbeeld om je levensbalk weer een beetje bij te vullen, terwijl de blauwe je magie meter zal vullen.Er zitten dus nog meer kleuren bij, veel van deze kleuren kun je zien als geld.Zien als geld? Je kunt deze smekkies (bepaalde kleuren)ook gebruiken als geld. In de “verzamelkaarten” winkel kan je dus ook kaarten met opdrukken van de films kopen en bekijken. Wat dan ook erg goed bevalt is dat die kaarten ook bepaalde krachten met zich mee brengen. Even een voorbeeld; Harry krijgt 10% meer leven extra bij het begin. En zo heb je heel veel mogelijkheden en combinaties om de ultieme tovenaar te krijgen. Uiteindelijk kan je wel maar 3 kaarten per level “equipen”. Deze verzamelkaarten brengen wel een RPG gevoel met zich mee waar je dus van moet houden.Ook zijn er zogenoemde “wezenkaarten” vrij te spelen, deze kaarten kan je net als de verzamelkaarten equipen; “maar waarom een wezen kaart equipen als die andere kaarten een bonus geven?”, nou omdat de wezenkaarten bepaalde bonussen (power bonussen) geven tegen die wezens die op die kaart staan. En dan zijn er nog de personage kaarten, deze kaarten geven je extra opdrachten zodat je weer iets extra’s vrij kan spelen.

Conclusie:
Harry Potter fans opgelet! Als je een PSP hebt zou ik er nog maar een nachtje overslapen om deze game te gaan halen. De game is goed maar de de minpuntjes die ik genoemt heb zijn niet niks. Ik vind dat EA wat beters had neer kunnen zetten vooral met betrekking tot de laad tijden hebben ze een kans laten liggen.
br>

Oordeel Harry Potter and the Goblet of Fire (PSP)

• Graphics 78