Harvest Moon: A Wonderful Life (NGC)
70 100 1

Review Harvest Moon: A Wonderful Life (NGC)

Eens in de zoveel tijd draait er een boerenschijf in de Cube. Harvest Moon: A Wonderful Life is daarmee uniek in zijn soort, maar hoe goed is die unieke shit? Lees het in deze review!
Er was eens, in een land hier heel ver vandaan, een boertje zonder naam. Dat ene boertje krijgt een kindje en voila, jij bent geboren! Je erft de hele boerenboel en gaat aan de slag, koeien melken, schapen scheren en meer van dat soort ongein. Na verloop van tijd word je verliefd op een zeer schoon boerinnetje. Je gaat trouwen en hotseflots onder de lakens(Dat wil elke boerenknul). Je krijgt een koter en die gaat jouw boerenbedrijfje erven!

Ik vind het zelf een erg leuk spel en ik denk dat deze game dus heel veel te bieden heeft. Het kwam er in de praktijk toch iets anders op neer dan ik had gedacht. En waarom dat dan? Dat zal ik je zometeen vertellen, maar eerst wil ik ingaan op de grafische kant van Harvest Moon. Men dacht dat je haar op de koeien zag, dat klopt, maar als je goed kijkt zijn het gewoon pixels. Absoluut een artistieke manier van presenteren is het niet dus. De graphics hebben veel weg van Final Fantasy figuurtjes. Nu is het heel moeilijk om te zeggen of dit goed of slecht is voor een game. Ik denk dat het de 'feeling' van de game zeker eer aandoet en daarom zijn de graphics dik in orde.

Een ander punt is de originaliteit die in deze game huist. Het is namelijk hartstikke leuk om een boer te zijn. Je verbouwt wat knollen in je groentetuin en verkoopt ze om een koe te kopen. Je boerderij begint weer te lopen en alles is weer prima in orde. Dan ontmoet je een meisje en die moet je versieren om ermee te kunnen trouwen. Je koeien kunnen kalfjes krijgen, je stal raakt vol en voor je het weet is het een grote beestenboel. Artistieke game dus!

En dat is meteen ook het grote wrikpunt in deze game. Hij is misschien wel net te artistiek. Daardoor heb je niet het idee echt ergens mee bezig te zijn, een doel te hebben. Misschien ligt het tempo van de game te laag. Als ik sneller mijn boerderij kan laten uitgroeien wordt het misschien nog leuker. Of misschien missen er wat details. Een weedplantage is dan wat overdreven, maar ik zou best wat zwarte tulpen willen verbouwen. Een marktkraampje in het dorp om alles te verkopen en je eigen prijs te bepalen is tenslotte geweldig. Het geluid is leuk, met vrolijke tunes sta je in de piepers te wroeten. Helaas voegt het geluid weinig aan de gameplay toe, maar het doet er gelukkig ook niks aan af. De koddige geluidjes zijn dus goed, niet slecht en ook niet betoverend.

Ikzelf geniet enorm van deze game. Hoe dat komt? Ik kick op de koddige characters die met goed gemoed hun tocht in deze wereld vervolgen. Ik geniet van de warme zon op m’n gezicht als de haan kraait. Ik geniet van deze artistieke creatie, want dat is het. Het is artistiek en daar kick ik op. Daarom heb ik zelf niets dan lof te vergeven over deze game. Ik wil mijn lezertjes echter niet opzadelen met het idee een geweldige game te gaan kopen. Ik laat jullie daarom twee kanten van de Euro zien. Nummer 1 is de objectieve kant en nummer 2 is de persoonlijke kant. Daarom wil ik je echt even waarschuwen om goed de scheiding tussen persoonlijk en objectief te zien.

Enfin, we moeten verder. Wat valt er nog meer te vertellen over deze game? Ik ga nu eventjes heel diep in op de details van de gameplay. Ik heb 2 alinea’s terug tenslotte geklaagd dat de game te weinig in detail handelde. Daarmee bedoelde ik eigenlijk meer dat het niet bevredigend is om je dieren te wassen, te verzorgen en vervolgens kaal te scheren om hun wol te ruilen tegen een cadeautje voor je vrouw. Dit mist voor de gewone gamer gewoon de bevrediging. Persoonlijk geil ik gewoon op die dingen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Verder kun je zaadjes kruisen, een nieuw plantje bouwen, oogsten, ruilen voor centjes (verkopen in Nieuw-Nederlands), socialiseren met je 'bitches’ in Mineral Town, je stal inrichten en je eigenste koter verzorgen.

Harvest Moon: A Wonderful Life heeft een tijdslijn van 30 jaar, en gedurende die jaren groei je van boerenknulletje uit tot een volwassen boer. Elk jaar in de game duurt 40 dagen, met elke 10 dagen een nieuw seizoen. In de praktijk duurt een dag ongeveer een kwartier. Een jaar duurt dus 10 uur en een leven dus 300 uur. Zo lang zit je echter niet aan de game. Na een uurtje of 40 houd je het voor gezien en ben je halverwege je levenslijn. Neem de tijd en geniet.

Hoe vaak speel je deze game nou? Ik denk dat dit gewoon de vraag is die je moet stellen. Ben jij bereidt je geld uit te geven aan een game die je 3 uur speelt en vervolgens vergeet? Zo ja, je bent gek. Zo nee, goed zo, je kunt hem altijd nog huren. Maar(en dit is een hele vette!!) ben jij zo iemand die The Legend of Zelda: The Wind Waker en The Sims met dikke oogjes tot diep in de nacht speelt? Dan is deze game zeker een waardige voor die late uurtjes! De overheerlijke smaak van het boerenleven overspoelt je huiskamer tenslotte. In het kort: Kopen als je dit digt. Niet naar omkijken als je er een keer over heb nagedacht.

Is het hiermee afgedaan? Ik denk het wel. Deze game biedt gewoon net te weinig om er echt tevreden mee te zijn. Persoonlijk zou ik het spel een dikke 9 geven omdat ik gewoon enorm kick op dit soort spellen, maar de gemiddelde gamer zal zich hier minder mee vermaken. Daarom kan ik niet anders dan een goede voldoende geven. De koddige characters, waar ik meteen verliefd op was, de boerderij en de controls zijn allemaal dik in orde. Artistiek, maar misschien net iets te.

Oordeel Harvest Moon: A Wonderful Life (NGC)

• Originality 90
  • Eindcijfer 70