IL2 Sturmovik: Birds Of Prey (Xbox360)
83 100 1

Review IL2 Sturmovik: Birds Of Prey (Xbox360)

Il-2 is geen onbekende vliegserie voor de pc-vliegers onder ons. Alleen de developers wilden nu ook wel eens een console game maken. En zo kwam dus Il-2 naar de Xbox 360. Il-2 staat bekend om mooie beelden en toffe gameplay. Ook nieuwsgierig of het gelukt is op de consoles? Lees dan snel verder!

Vliegbrevet
In Il-2 kun je kiezen om direct er tegenaan te gaan, of je gaat eerst de tutorial proberen. Je zult snel beginnen met dingen als; vlieg naar een bepaald punt, geef meer gas, maak een koprol, probeer te landen, enzovoort. Hiermee zal je een beetje leren hoe je zo’n kist moet vliegen. Tevens zal je hier al te maken krijgen met verschillende vliegtuigen en moeilijkheidsgraden. Zo zul je 3 settings hebben. Om mee te beginnen de arcade. Hier zal je mee beginnen en je zult merken dat alles makkelijk te besturen is. Simulatie is al een stuk moeilijker. Je zal ook te maken krijgen met de mogelijkheid dat je vliegtuig uit balans raakt, waardoor hij langzaam maar zeker richting de grond gaat. Er is zelfs nog een hoger niveau, maar de meeste mensen zullen met simulatie al problemen krijgen. Dit in combinatie met een bijzonder slimme AI is dit niet één van de makkelijkste games.

Fly away
In Birds of Prey vlieg je met je kist boven Engeland, het Oostfront, Sicillië, de Ardennen en natuurlijk Berlijn. Hier zal je in prachtige lange dogfights komen in verschillende vliegtuigen. Gelukkig zijn ze niet zo hypermodern als in ‘vergelijkbare games’ zoals HAWX. De game krijgt hierdoor een eigen sfeer en de gevechten zijn veel intenser dan al het hypermoderne spul. Het vliegen zelf is ook een stuk lastiger en je moet echt achter tegenstanders aan gaan voordat je hem uit de lucht kan halen. Mocht dit lukken, dan zal je al snel olie op je scherm zien en zelfs mannetjes die uit het neergeschoten vliegtuigen springen. Erg kleine details eigenlijk die de game nog toffer maken dan dat hij al is.

Grafisch prachtig
Zoals dit kopje al aangeeft is de game grafisch echt prachtig. De wereld ziet er van boven mooi uit en heel solide. Zodra je wat dichter bij de grond vliegt zal je huisjes, boerderijtjes en andere dingen zien. Erg tof om te zien en zelfs soms te bombarderen. De vliegtuigen zelf zien er ook daadwerkelijk prachtig uit. Veel details en een cockpitview. Ook als je vliegtuig geraakt wordt zie je een prachtig schademodel. Vleugels waar gaten in komen of er geheel af vliegen. De rook die je achtervolgt ziet er zelfs prachtig uit. Wel heb ik helaas een paar keer meegemaakt dat vanuit het niets opeens tegenstanders tevoorschijn komen. Gelukkig gebeurt dit niet al te vaak en is het niet hinderlijk, maar wel een klein puntje, wat jammer is.

Dog Fights
Een belangrijk onderdeel wat zeker niet vergeten mag worden is de multiplayer. Ik bedoel, wie wil nu niet online met zijn vliegtuig anderen uit de lucht schieten? Hierin vinden we de Player en Ranked matches. Tevens vinden we er een leaderboard terug om natuurlijk de scores te bekijken en ook nog de mogelijkheid om online te gaan met je Xbox Live Party.
In de Player en Ranked mode vinden we de opties om een Dogfight te houden, een Team Battle, de mogelijkheid Capture Airfields en Strike. Dogfight en Team Battle spreken eigenlijk wel voor zichzelf. In Capture Airfields ga je, zoals de naam al zegt, vliegvelden kapen. Dit doe je door te landen op een bepaald vliegveld terwijl je beschoten wordt. Erg lastig, maar leuk om te doen. Strike houdt in dat je een team van bommenwerpers hebt en een team van gevechtsvliegtuigen. De bommenwerpers moeten bepaalde doelen uitschakelen op de grond, terwijl de gevechtsvliegtuigen dit weer tegen moeten gaan. Al met al kan je jezelf wel even vermaken met de multiplayer. Helaas moet ik wel hierbij zeggen dat het niet heel erg druk is tijdens de multiplayer op dit moment. Dit terwijl het wel een erg tof onderdeel is van de game.

Landing Gear Down
Eigenlijk valt er weinig slechts te vertellen over Il-2 Sturmovik: Birds of Prey. De game is absoluut een pareltje om naar te kijken. De game had misschien wat langer gemogen, maar door de moeilijkheidsgraad kan je er toch nog wel eens heel lang mee bezig zijn. Ook het muziekje wat je hoort in het menu, zal je kunnen nafluiten na drie keer spelen. Toch is dit spel een must have voor fans en misschien wel voor iedereen die ook maar iets met vliegen heeft. Waarschijnlijk is dit op dit moment de vlieggame voor de gameconsoles. Voor mij in ieder geval wel.

Deze game is gereviewed door linkinparknl

Oordeel IL2 Sturmovik: Birds Of Prey (Xbox360)

• Eindcijfer 83