Lost Magic (NDS)
71 100 1

Review Lost Magic (NDS)

Toen ik de game binnen kreeg wist ik precies wat ik ervan verwachten moest. Een nieuw soort RPG, gecombineerd met RTS en flink wat actie. En met het touchscreen moet dit allemaal heel goed gaan uitpakken, natuurlijk! Maar deed dat het ook wel? Laat ik eerlijk met jullie zijn. Ik ben totaal geen fan van het RTS genre, maar ik besloot om deze game een kans te geven, omdat het een nieuwe mix voor mij was. En toen ik erachter kwam dat er een systeem in verwerkt zat waarbij je monsters moest vangen was ik echt enthousiast over deze game. Velen laten deze game liggen, vanwege zijn barslechte graphics, wat hij dus ook echt heeft. Maar goed, wat lopen die mensen nu allemaal mis?

Als eerste het verhaal wat de game heeft. De jonge Isaac gaat op zoek naar zijn ouders, want die heeft hij al heel lang niet gezien. Hij woonde al die tijd bij een oud vrouwtje, die een heks is. Die heks brengt hem het een en ander bij over magie en al gauw gaat de jonge jongen op stap, op zoek naar zijn ouders dus. Op dat moment kent Isaac drie spreuken: een vuuraanval, een ijsaanval en een spreuk waarbij hij energie terug kan toveren. In je eerste gevechten leer je die onder controle te krijgen op een best leuke manier. Met de R of L knop (ligt eraan of je links of rechts bent) open je het Rune-veld; hierin teken je de spreuken om ze te activeren. Dan teken je bijvoorbeeld het vuuraanval-teken, en ga je met je stylus naar het monster toe wat je raken wilt. Je drukt op hem en dan kun je kijken hoeveel HP er van dat wezentje af gaat. Dit doe je heel vaak om er handiger in te worden, maar geloof me: het aantal keren dat je het doet is te weinig. Het is best lastig in het begin. Onderweg leert hij allemaal nieuwe spreuken en vrienden kennen en vangt hij allemaal monsters om zijn team te versterken.

En hoe vang je de monsters dan? Met magie natuurlijk! Er is een bepaalde spreuk daarvoor. Eerst moet je het monster verzwakken en dan kan je hem vangen. Zodra het monster jouw team versterkt heeft, kan je hem inzetten tegen de vijanden. Je team bevat als eerst altijd een drietal Orks. Dit omdat de spreuk die jou geleerd wordt, tijdens een gevecht is met wat Orks. Als je jouw gevangen beesten, want je kan er een heleboel vangen, eenmaal inzet tegen je vijanden, dan gaan ze direct op een vijand af, die heel dichtbij komt. Behalve als jij ze het commando geeft om iets anders te doen. Commando’s geven gaat als volgt: met je stylus maak je een rondje om een groepje monsters en eventueel Isaac erbij. Druk op een vijand om iedereen aan te laten vallen.

De Orks kunnen alleen close-combat moves en Isaac kent natuurlijk magie. De Orks vallen dus vrijwel meteen aan en willen zo snel mogelijk ervoor zorgen dat de vijand geëlimineerd wordt. Isaac doet het rustig aan en klaart het klusje met een magische spreuk. Hoe beter je de spreuk tekent, hoe krachtiger de spreuk wordt. Niets handschrift herkenning, wat her en der beschreven werd over de game. Het is gewoon tekenen en niet schrijven. Maar goed, zodra je alle monsters verslagen hebt op het veld, dan krijg je jouw welverdiende Experience Points. Tijdens een gevecht kan je ook nog statusproblemen oplopen. Je kan jezelf verbranden, je kan vergiftigd worden, bevroren worden en in slaap gebracht worden!

Maar er zijn ook andere opdrachten die je moet klaren. Zo heb je niet alleen missies als “Versla alle monsters”, maar ook de stomme missie, in mijn ogen dan, namelijk ”Vlucht van de monsters vandaan”. In deze missie moet je dus zo snel mogelijk ontsnappen aan een aantal monsters en hen verslaan helpt niet; zodra je er een doodt, heb je de andere al weer aan je broek hangen. Je leert nieuwe spreuken, het hele spel door, en bij deze missie krijg je een spreuk waarmee je dus de monsters op afstand zou kunnen houden. Als je de kans krijgt om de spreuk uit te voeren, dan komt er opeens een houten balk vanuit de grond schieten, en het monster moet er dan tegenaan lopen. Die monsters weten wel beter en lopen er gewoon omheen, wat de spreuk dus zinloos maakt. Ook is vluchten zinloos; de monsters lopen ongeveer twee keer zo snel als dat jij dat doet. Dat is best wel een frustrerende eigenschap dat de game heeft. En dat zet niet door tot doorspelen. Na een keer of wat Game Over te zijn geweest, ben je het wel zat en start je weer Pokémon Emerald op… Tenminste… Dat doe ik.

De game heeft ook nog de zogeheten Mana Crystals. Elke Mana Crystal heeft zo zijn eigen specialiteit. De één kan HP terugbrengen bij de goederiken, de ander doet niks en nog een andere helpt juist weer de slechteriken! Wat en hoe er nog meer gebeurt met deze mysterieuze stenen, mogen jullie zelf uitvinden! En wat jullie ook zelf uit mogen vinden is de rest van het verhaal. Natuurlijk is het uitgebreider, natuurlijk heeft het meer plotwendingen dan de gemiddelde soap en natuurlijk kent de game veel meer missies. En natuurlijk heeft het spel een stel interessante personages, die ik hier expres niet genoemd heb, om het nog een beetje spannend te houden voor jullie. En had ik al gezegd dat de game zo'n beetje 400 spreuken kent?

Dan nu het online gedeelte. Ik zei al in de preview dat mensen niet zo moesten zeuren dat het online gedeelte zwak was, en dat het vrij nutteloos was. We moeten blij zijn met wat we krijgen! En daar blijf ik nog steeds bij, hoewel ik mezelf ook zeker in de schoenen van de teleurgestelden kan plaatsen! Het online gedeelte is zeker magertjes. Het online zoeksysteem is te vergelijken met die van Mario Kart DS, inclusief de friendcodes. Je krijgt 2000 punten cadeau, wat natuurlijk meer wordt na wat overwinningen en minder wordt na wat veloren wedstrijden. Dit toont natuurlijk aan hoe goed je wel of niet bent. De wedstrijden gaan heel onsoepel en schokkerig. Het beeld loopt totaal niet vloeiend en de aanvallen duren wat langer dan normaal. Ook het Rune-veld oproepen duurt wat langer. Als je zo de negatieve punten tegen de positieve punten opweegt, dan is het online gedeelte zeker niet geslaagd in zijn doel. Het is niet zo uitgepakt als dat iedereen hoopte en zeker een teleurstelling. En dat drukt de pret zéker wel. Maar nogmaals: we moeten blij zijn, nu nog dan, met wat wij krijgen. De E3 is nu aan zijn eind gekomen en we hebben al heel wat leukere online titels gezien! Om de online service hoef je het spel dus niet te kopen…

De graphics in het spel zijn gewoon slecht te noemen. Totaal onder het niveau van de DS, maar het hoort gewoon bij de game. Als het 3D was geweest, dan werd het een onoverzichtelijke kliederboel waar niemand wat aan zou hebben. Dit vind ik dus wel een goede zet. De muziek heb ik ook niks mee en past op sommige punten ook niet bij het moment. Zo gebeurde er een keer ‘iets ergs’ en het vrolijke achtergrond deuntje wat afgespeeld werd, bleef maar doorgaan! De gameplay is zeker wel het sterkste punt in de game. Je moet er echt superveel tijd insteken wil je het goed onder de knie krijgen en de game helemaal uitspelen. Het kost veel irritatie, frustratie en later misschien ook nog wel wat vrienden. Want als je een missie uitgespeeld hebt, hunker je naar meer… De replay ligt laag, want je kan de missies niet opnieuw spelen en het online gedeelte is niet goed uitgewerkt.

Wat de mensen dus allemaal mislopen, staat hierboven beschreven. Aan jou de vraag: wil je dit missen? Zo nee; koop het. Zo ja; doe het niet. De game wist mij niet aan te grijpen, maar kent wel een kleine verslavingsfactor. Uiteindelijk pakte het allemaal best goed uit, maar je moet er echt superveel tijd in steken om echte behendigheids-skills te krijgen! En wat dat betreft heeft de game zeker de potentie om tot een topper uit te groeien. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Ik ga toch maar weer verder aan Pokémon Emerald...

Oordeel Lost Magic (NDS)

• Graphics 67
  • Gameplay 76