Mafia II (Xbox360)
80 100 1

Review Mafia II (Xbox360)

Het is alweer acht jaar geleden, dat de game Mafia voor een verrassing in gamesland zorgde. En dan vooral met de PC-versie, die op veel goede beoordelingen kon rekenen. Mede door een goed verhaal en een ijzersterk neergezette sfeer wist de game hoog te scoren. Het tweede deel stond dan ook bij mij en veel andere mensen hoog op het verlanglijstje, en de eerste beelden wisten het goede gevoel eigenlijk alleen nog maar te versterken. Het moest bijna wel een pareltje worden en in een tijd dat de console versies vaak minstens zo goed als de PC-versie zijn, kon het ook voor deze versies haast niet mis gaan. De grote vraag is dan ook; weet Mafia 2 deze hooggespannen verwachtingen helemaal waar te maken?
Een kort antwoord; ja en nee. Eigenlijk blijf ik, zelfs tijdens het schrijven van deze review in tweestrijd. Ik zal je uitleggen waarom.

Living the dream
Je kruipt bij Mafia 2 in de huid van Vito Scaletta. In de inleidende cutscéne zie je Vito samen met zijn ouders en zusje vanuit Sicilië naar Amerika immigreren om de ‘American Dream’ te beleven. Maar al snel lijkt het bij dromen alleen te blijven. Wanneer vader Scaletta plotseling overlijdt, gaat het de verkeerde kant op met Vito. Samen met Joe Barbarro, een wat dommige vechtersbaas, begin je op illegale manieren geld te verdienen. Bij een overval wordt Vito opgepakt en veroordeeld om terug naar Italië te gaan, waar hij als soldaat middenin WO II terecht komt.

Hoofdstuk 1 staat op het punt te beginnen…Op meeslepende wijze leef je mee met Vito, die als succesvol soldaat, met hulp van Joe vervroegd het leger kan verlaten. Ondanks een smeekbede van moeder Scaletta lukt het Vito ook nu niet om op het rechte pad te blijven. Samen met Joe kom je bij één van de drie maffiafamilies terecht, die de macht in de stad onderling verdeeld hebben. Gepaard met intense shootouts, een filmisch verhaal en een stad die bruist van de sfeer is het aan jou om Vito alsnog de American Dream te laten beleven. Maar net als Vito zul je al snel beseffen, dat het gewelddadige leven van de maffia ook zijn tol eist.

It’s Good to be Bad
Vito Scaletta is iemand waarmee je jezelf al snel verbonden zult voelen. In de meeste games probeer ik altijd de ‘good guy’ te zijn. En heb ik de keus tussen goed en slecht, dan zal ik altijd voor het goede kiezen ook al lijkt de slechte kant nog zo interessant. Het mooie van Mafia 2 is dat je, ondanks het feit dat je aan de verkeerde kant van de wet staat, toch het gevoel hebt dat je niet echt slecht bent. Je doet wat je moet doen om te overleven in de moeilijke tijd na de oorlog en de weg van de maffia biedt macht en rijkdom. Dit gevoel wordt in de game op een zeer slimme manier gekweekt. Vito probeert in het begin van de game op legale manier geld te verdienen, door bij de haven naar een baan te zoeken. Voor vijf dollar mag je een hele bult dozen van de één naar de andere plaats tillen om uitbetaald te krijgen. Hoewel Vito al na twee dozen begint te morren, zette ik dapper door. Terwijl Vito blijft zeuren over de klus en het snertsalaris dat erbij hoort, begon er iets in mij te veranderen. Waarom de goede kant kiezen, als de goede kant zo’n rotgevoel geeft. Ik besef dat Vito gelijk heeft, en terwijl ik de rest van de dozen achterlaat heb ik eigenlijk al besloten dat het ditmaal niet zo erg is om slecht te zijn.

Grand Theft Anders?
Eén van de eerste dingen die je automatisch zult doen, is de vergelijking met GTA maken. En dat is natuurlijk niet helemaal zonder reden. Ten eerste lijkt de opzet van het autorijden richting missies vrijwel gelijk aan GTA. Ook al is het rijden in oude auto’s totaal anders dan bij GTA, er worden wel op dezelfde wijze gesprekken gevoerd tussen jou en je medepassagiers. Ook de controls en de looks van Mafia 2 geven het GTA gevoel. En wanneer je een statistieken systeem hebt dat zo erg op GTA lijkt, dan is het toch logisch dat je beide games gaat vergelijken?

En dat is nu juist datgene waar ik het moeilijk mee blijf hebben. Want dat is niet waar de grote kracht van Mafia 2 ligt. Het vertellen van een goed verhaal en het neerzetten van een perfecte sfeer staat voorop en in die opzet slagen de makers met vlag en wimpel. Het leven in een grote stad, die wel wat weg heeft van New York, voelt perfect aan en ook hoofdpersoon Vito, Joe en de belangrijke karakters daaromheen ademen het maffiagevoel dat je ook bij films als The Godfather en Goodfellas krijgt. Het verhaal sleept je deze wereld in en de missies die je daarbij speelt voelen bijna allemaal geweldig aan. Bovendien spelen veel meer delen van Mafia 2 zich binnen af dan bij GTA het geval is. En de details van die omgevingen zijn vaak om te smullen. Ook de vuistgevechten en de shootouts zijn uitstekend uitgewerkt, waarbij stukken omgeving aan flarden geschoten kunnen worden en de kogels je letterlijk om de oren vliegen. Om dan de ‘last man standing’ te zijn, geeft echt een dikke kick.

Stilte na de storm
Toch waren er momenten tijdens het spelen, dat ik bepaalde mogelijkheden die GTA zo leuk maakt miste. Mafia 2 is namelijk zo rechtlijnig als een liniaal. Je speelt missie na missie, maar wanneer je besluit om eens rond te gaan kijken, merk je dat er eigenlijk niet veel meer te doen is. Dat is, in tegenstelling tot GTA waar de mogelijkheden veel groter zijn, soms toch even slikken. Ook de stad waar de laatste GTA zich afspeelt is stukken groter dan die van Mafia 2. Het gevoel van gemiste mogelijkheden kwam af en toe bovendrijven, maar omdat de missies zo goed uitgewerkt zijn, bleef het slechts bij enkele momenten.
Toch werd ik, toen ik Mafia 2 uitgespeeld had, wederom op de harde feiten gedrukt. Het moeilijkste niveau kostte me een uurtje of 15 om te voltooien en als je dan al 790 van de 1000 achievement punten hebt gehaald, besef je eigenlijk pas goed dat de replaywaarde echt een stuk minder dan bij GTA is. En als er dan ook nog eens geen multiplayer mogelijkheden zijn, geeft Mafia 2 me dat tweezijdige gevoel waar ik het over had. Enerzijds het gevoel dat je net een heel erg vette game uitgespeeld hebt, maar anderzijds het gevoel dat er echt wel wat meer mogelijkheden hadden mogen zijn.

Mafia 2 is een geweldige game, die vooral door het ijzersterke verhaal en de geweldige sfeer weet te boeien. Maar door de beperkte mogelijkheden naast het hoofdverhaal, is het toch nét niet de topgame geworden waar ik op gehoopt had. Zeker een erg goede game, maar het had met wat extra vrijheid en functies zonder twijfel een van de beste games van 2010 kunnen worden.
Ben je een liefhebber van maffiafilms en een goed verhaal, dan zul je ongetwijfeld genieten van Mafia 2. Maar had je een GTA-achtige game, maar dan in de maffiasfeer verwacht, dan zul je echt nog even goed moeten nadenken voordat je de game in huis haalt.

Deze game is gereviewed door Frido

Oordeel Mafia II (Xbox360)

• Replay 55