Marvel's Avengers (PS4)
70 100 1

Review Marvel's Avengers (PS4)

Het is onmogelijk voor mij om te ontkennen dat ik een groot fan ben van de MCU, graphic novels en natuurlijk videogames. Mijn boekenkasten staan vol met 4K blu-rays, tientallen hardcoveredities van Marvel, DC, Image Comics en natuurlijk vele honderden games. Marvel Avengers was daarom al sinds de aankondiging in januari 2017 een game die ik qua ontwikkeling in de gaten hield. Met de Tomb Raider-games heeft ontwikkelaar Crystal Dynamics de laatste jaren hoge ogen gegooid en ik was dan ook erg nieuwsgierig of ze ook met succes een goede Marvel-game konden afleveren. Bij de start van de game krijg je de keuze uit de Campaign en de multiplayermodus genaamd Avengers Initiative. Maar daar kom ik later op terug.

Avengers Disassembled
Bij de start van de campagne van Avengers is in San Francisco een jong meisje genaamd Kamala Kahn op weg naar A-day; een speciaal evenement georganiseerd door de Avengers om een nieuwe technologie genaamd Terrigen te vieren. Omdat Kamala een verhaal heeft geschreven over de Avengers en duidelijk een groot fangirl van de helden is, maakt ze ook nog eens kans op toegang tot een VIP-tribune bij de beurs. Daarvoor moet ze een aantal comics opsporen en wat kleine minigames voltooien. Deze opzet introduceert meteen hoe je in kleine omgevingen goed de ruimtes moet afspeuren op zoek naar extra’s zoals lootboxen en collectibles in de vorm van datapads en comics.
Wanneer de huurling Taskmaster vervolgens een aanslag pleegt op de Golden Gate Bridge, waarbij Iron Man en Thor via de lucht de aanval inzetten en Hulk en Black Widow in een Quinjet volgen, blijkt al snel dat het een afleidingsmanoeuvre is om de nieuwe technologie te saboteren. Helaas weten de helden niet te voorkomen dat Captain America bij een explosie met de helicarrier in zee verdwijnt en vermist raakt. De Avengers krijgen de schuld van het incident, waarbij ook vele duizenden mensen het leven lieten, en gaan na A-day uit elkaar. Vijf jaren later pak je het verhaal weer op in een wereld die compleet veranderd is. Na A-day is een bedrijf genaamd Advanced Idea Mechanics aan de macht gekomen. Superhelden zijn verboden en er wordt jacht gemaakt op de zogenaamde Inhumans, mensen die krachten hebben gekregen door de Terrigen-mist die San Francisco bedekte tijdens A-day. Geleid door George Tarleton en Monica Rappaccini is dit bedrijf vooral gericht op het verbeteren van de mensheid door middel van technologie. Althans, dat is wat ze de wereld wijs proberen te maken. Fans van de comics weten natuurlijk dat A.I.M. gewoon een stelletje boeven zijn en voor Kamala is al snel duidelijk dat het hoog tijd is dat de Avengers weer samenkomen om de wereld van de dreiging van A.I.M. te redden. Tijdens A-day is ook Kamala besmet geraakt met Terrigen-mist, waardoor ze tegenwoordig door het leven gaat als een polymorph. Dat betekent dat ze haar ledematen en formaat kan aanpassen qua grootte en dat ze in staat is heel snel van schade te herstellen.

Goede voice cast met veel charme…en Nathan Drake
Vanuit haar perspectief beleef je voornamelijk het verhaal, hoewel er ook uitstapjes zijn naar de andere helden. Als een nieuwkomer met superkrachten is ze constant vol verwondering over de dingen die ze aantreft en meemaakt en naast Bruce Banner en Natasha Romanov komt zij verreweg het beste uit de verf qua karakterontwikkeling. Dat is voor een groot gedeelte te danken aan de uitstekende voice acting van Sandra Saad (Kamala), Troy Baker (Bruce Banner) en Laura Bailey (Black Widow). Persoonlijk vond ik Tony Stark, gespeeld door Nolan North, te vaak aan zijn andere rol Nathan Drake doen denken. De rest van de voice cast is prima, hoewel Thor zijn rol in het verhaal behoorlijk beperkt aanvoelt. De andere personages hebben duidelijk meer diepgang en aandacht gekregen dan de dondergod en dat is toch een beetje een gemist kans, aangezien hij naar mijn mening in elke scene waar hij in voorkomt de show steelt.
De gameplay draait in Avengers voornamelijk uit het oplossen van vrij simpele puzzels en het verslaan van vele honderden tegenstanders. Soms moet je tijdens missies een vast controlepunt vasthouden, computers hacken of golven van vijanden zien te weerstaan. Maar het grootste gedeelte van de tijd ben je tegenstanders in elkaar aan het slaan. Dat klinkt misschien wat simpel, maar na de eerste uren spelen en me te hebben verdiept in de uitgebreide skill trees die de personages hebben, blijkt er behoorlijk veel diepgang qua mogelijkheden aanwezig te zijn. Elk van de zes personages heeft een aantal aanvalstechnieken die ze met elkaar gemeen hebben. Zo kan elke held vijanden van een zekere afstand aanvallen, waarbij Hulk bijvoorbeeld een stuk straat uit de grond trekt om weg te kunnen werpen.

Heroïsche Power Moves
Naast de basisvaardigheden heeft elke held ook een drietal speciale vaardigheden die om de zoveel tijd ingezet kunnen worden. Deze Heroic Moves kun je niet de hele tijd gaan lopen spammen, maar door je te specialiseren in de vaardigheden die je het liefste gebruikt kun je bijvoorbeeld wel hun cooldown en schade verbeteren. Iron Man heeft bijvoorbeeld een Ultimate-aanval waarbij hij zijn pantser in de Hulkbuster verandert om zo extra veel schade toe te brengen. Vrij snel na de start van het verhaal krijg je de beschikking over een helicarrier met de naam Chimera. Vanuit daar kun je een grote tafel gebruiken om missies uit te zoeken en zo het verhaal verder te spelen of tijd aan side quests te besteden.
Elke held heeft ook een persoonlijke verhaallijn die na voltooiing een origineel kostuum oplevert. Maar daarvoor moet je wel eerst een flinke tijd je personages hebben verbeterd. Met het verslaan van tegenstanders en het voltooien van missies verdien je XP, wat om de zoveel tijd betekent dat je een level stijgt. Met elk nieuw level krijg je een skill point om in verschillende skill trees te investeren. Zo kun je ervoor kiezen om eerst de verschillende aanvallen van een personage vrij te spelen of juist meer tijd aan de speciale krachten te besteden. Er zijn ook een heleboel passieve vaardigheden aanwezig die je bijvoorbeeld in staat stellen om meer klappen te incasseren. En hoewel dit op het eerste gezicht de vrijheid geeft om je eigen versies van Hulk, Black Widow, Iron Man, Ms. Marvel, Thor of Captain America te maken, als je wat tijd in je personages steekt zul je de level cap van vijftig vrij snel bereiken en daarmee ook alle mogelijke vaardigheden hebben verdiend.
Het verhaal van Avengers is vermakelijk en op sommige momenten ook indrukwekkend te noemen. Explosieve set pieces volgen elkaar snel op en als je simpelweg het verhaal wilt doorlopen, kun je dat in een uur of tien wel voor elkaar krijgen. Maar Avengers is niet simpelweg een singleplayer-avontuur. Uitgeverij Square Enix en ontwikkelaar Crystal Dynamics hebben al aangegeven dat Avengers, zoals de game nu in de winkels ligt, slechts het begin van een meerjarenplan is. En dat de game een beetje gezien moet worden als Destiny, een platform dat gevoed zal worden door DLC en een onvermijdelijk vervolg mocht deze game een succes zijn. Maar om dat voor elkaar te krijgen zul je als speler vooral je tijd bij de multiplayer moeten doorbrengen.

Avengers Initiative
Bij het opstarten van Avengers kun je de multiplayermodus Avengers Initiative meteen selecteren. Toch waarschuwt het spel je wel dat wanneer je dit doet voordat je het verhaal voltooid hebt, je behoorlijk wat spoilers zult ervaren. Voor de fans van comics zullen deze spoilers behoorlijk voorspelbaar zijn, maar nieuwkomers kunnen beter eerst het verhaal van de campagne doorlopen.
In Avengers Initiative worden alle missies van de singleplayer en de multiplayer samengevoegd op de War Table. Veel missies spelen zich na het einde van de campagne af en er wordt tijdens missies ook naar gebeurtenissen uit het verleden verwezen. Dus het is wel handig als je eerst het verhaal uitspeelt, anders loop je het risico om in Avengers Initiative spoilers op je bord te krijgen. De missies van het verhaal kun je helaas niet met vrienden doorlopen, maar in de multiplayer zijn er genoeg missies aanwezig om je tijd mee te doden. Op het eerste gezicht lijkt Avengers een game die uitstekend geschikt is om leuke team-ups tussen helden mee te maken. In de praktijk valt dat wel een beetje tegen, aangezien er nauwelijks iets met de wisselwerking van krachten tussen de helden wordt gedaan. Alleen bij hele grote tegenstanders kun je sporadisch een takedown met z’n tweeën doen, maar dan heb je het eigenlijk ook wel gehad. Natuurlijk, sommige buffs en passieve perks hebben hun impact op je team, maar Iron Man op Cap zijn schild laten schieten, of met Thor Iron Man zijn pak opladen met bliksem om zo een heleboel robots te slopen is er niet bij.
Naast het verbeteren van je vaardigheden zul je ook veel tijd bezig zijn met het verzamelen van loot. Dit vind je in de vorm van kledingstukken om je helden mee uit te rusten. Nieuwe handschoenen, helmen, pakken etc. hebben elk hun eigen statistieken en perks waarmee je jouw helden kunt verbeteren. Grafisch heeft nieuwe loot geen invloed en, hoewel je flink wat tijd met het managen van je inventory bezig zou kunnen zijn, hield ik het gros van de tijd simpelweg L2 ingedrukt om de beste items in bulk toe te laten kennen.

Dark Avengers
Over het grafische aspect gesproken; Avengers is een game geworden met hoge pieken en diepe dalen. Niet alleen qua locaties die je bezoekt, maar ook waar het de framerate betreft. Hoewel de karaktermodellen er allemaal best aardig uitzien, is de actie soms behoorlijk lastig te volgen. Als je een enorme berg aan robots en AIM-soldaten op je dak krijgt kan de framerate ook behoorlijk inzakken. Dat was zowel het geval op de PS4 als de PS4 Pro. Daarnaast had ik vooral de eerste paar dagen erg veel last van glitches en bugs. Personages die door de map heen vielen, haar dat niet op een karaktermodel ingeladen werd, knipperende omgevingen etc. waren aan de orde van de dag. Ook blijft het geluid geregeld een beetje steken en kunnen NPC’s in herhaling vallen als ze tien keer dezelfde zin uitspreken. En zoals vaker met de Unreal Engine; het traag inladen van textures is nog steeds geen verleden tijd. Maar goed, met de komst van de nieuwe generatie consoles is dat straks hopelijk ook eindelijk iets waar ik me niet meer aan hoef te storen.
Naast die technische aspecten viel het me ook al snel op dat er maar een heel beperkt aantal soorten tegenstanders in het spel zitten. Natuurlijk zijn er varianten op dezelfde modellen en af en toe hebben ze andere wapens, maar al met al zijn er misschien tien soorten tegenstanders die elk vier of vijf kleurvarianten hebben. Als je weet hoe je een soort moet aanpakken, dan weet je dat van de varianten ook natuurlijk. Het spel heeft een handjevol eindbazen die net wat meer tactiek vereisen, tegenstanders die met schilden zijn uitgerust moet je bijvoorbeeld met een opgeladen harde aanvallen van hun bescherming ontdoen. Dat is wel zo’n beetje het meest diepgaande dat Avengers te bieden heeft.
Naast het voltooien van missies voor het verhaal kun je ook voor twee verschillende facties extra opdrachten uitvoeren. Zo hebben de Inhumans en S.H.I.E.L.D. op twee locaties elke dag nieuwe missies zoals het verslaan van een X-aantal tegenstanders, het verzamelen van loot of het doden van tegenstanders met specifieke aanvallen. Als dat niet genoeg is om je bezig te houden, heeft elke held ook een zogenaamde Challenge Card waar je punten voor kunt verdienen. Elke dag zijn er twee Daily Challenges waar je drie punten mee kunt verdienen en er zijn twee wekelijkse uitdagingen die je elk elf punten opleveren als je ze voltooit. Als je uitrekent dat elke Challenge Card tweehonderd punten nodig heeft om te voltooien, dan besef je dat je hier behoorlijk wat tijd in kunt steken. Gelukkig zijn de beloningen ook de moeite waard en kun je met deze Challenge Cards nieuwe kostuums, naamplaatjes en upgrades vrijspelen. En hoewel er ook microtransacties in het spel zitten heb je die absoluut niet nodig om vooruitgang te boeken.

Avengers Assemble (Conclusie)
Avengers heeft op de huidige consoles een paar technische minpunten die op de volgende generatie ongetwijfeld minder aan bod zullen zijn. Daar zullen de SSD’s van de PS5 en Xbox Series X wel voor zorgen. Qua gameplay is Avengers misschien voor sommige mensen wat eentonig, maar ik blijf het vermakelijk vinden om met de Hulk tegenstanders tegen elkaar aan te slaan en in het rond te zwaaien. Hoewel elke held uniek is, zijn ze allemaal makkelijk op te pakken en leuk om mee te spelen. Avengers heeft naast een enorme berg aan missies een vermakelijk verhaal, toegankelijke gameplay en een heleboel vrij te spelen extra’s. De technische minpunten en een beperkte hoeveelheid afwisseling in tegenstanders en gameplay houdt de game voor mij persoonlijk af van een heel hoog cijfer. Maar voor fans van de personages is de game wel het oppakken waard. Ik had alleen op nét iets meer gehoopt.

Aantal keer bekeken: 9183

Laagste 2 prijzen voor Marvel's Avengers (PS4)

15.99 21.49 2