Medal of Honor: Frontline (NGC)
75 100 1

Review Medal of Honor: Frontline (NGC)

Er zijn nu al aardig wat games verschenen in de Medal of Honor serie, de meeste hiervan waren voor de PC, maar naast PC games van de serie, zijn er ook een paar games voor andere hardware verschenen. Met Medal of Honor: Frontline, doet de serie voor de eerste keer de Gamecube aan. Maar is deze game zo goed dat je je bijna echt in de tweede wereldoorlog waant, of is het maar een middelmatige shooter?
Je speelt dit spel vanuit het oogpunt van luitenant Jimmy Patterson. Jimmy Patterson is een lid van de geallieerden, zoals iedereen natuurlijk wel weet, de goede partij uit de oorlog. Als lid van de geallieerden probeer je Frankrijk op de Duitsers te heroveren, de Duitsers tegen te houden, hun plannen te onthullen en hun geheime wapens te stelen.

Je begint het spel in een kleine boot waarmee je wordt afgezet, om op D-day mee te strijden aan de kant van de geallieerden. Je zit rustig in de boot en je krijgt je orders, maar door een kanonskogel kiept de boot om en je moet proberen om aan land te komen. Eenmaal aan land gekomen begint het spel, je krijgt een nieuwe order en je moet een weg vinden door het chaotische slagveld.

In de game is het de bedoeling om zoveel mogelijk Duitsers om te leggen, dit doe je in zes verschillende levels, die allemaal opgedeeld zijn in tenminste twee missies. De gehele levelstructuur is in Medal of Honor: Frontline niet anders dan in andere shooters. Je begint een missie en je krijgt gelijk een paar “primary objectives” mee, deze missiedoelen dien je te voltooien, anders kun je de missie niet uitspelen. De doelen lopen uiteen van het infiltreren van een Duits kamp, tot het saboteren van een Duitse “U-boot”. De missiedoelen waren leuk en afwisselend en waren goed uitgewerkt. De eerste paar missies, zoals D-day en de missies in Nederland waren zeer leuk om te spelen, maar het leek aan het eind een beetje afgeraffeld, hierdoor waren de laatste missies heel wat minder leuk om te spelen.

In de game zitten genoeg authentieke geweren en andere wapens. In totaal zijn het er vijftien. Hierin heb je weer verschillende klassen, zoals normale Handpistolen (Walther P38), geweren (BAR), machinegeweren (MP40), granaten (stielhandgranaten) en als laatste klasse de zware wapens zoals de Shotgun, Bazooka en de Panzerschrek. Al deze geweren hebben bepaalde eigenschappen, de ene kan sneller schieten dan de andere, maar dat wordt dan weer goed gemaakt door de hoeveelheid schade die één kogel aan kan richten. De geweren zien er mooi ontworpen uit en hebben een grote gelijkenis met de geweren die je ziet op de tv in films of series over de tweede wereld oorlog. Doordat de geweren echt uit die tijd komen, geeft het de game nog wat extra sfeer, dan de game al had.

De A.I. in de game in niet verschrikkelijk slecht, maar laat zeker nog wel wat te wensen over. Als je bijvoorbeeld in bepaalde missies een Duitser dood schiet waar nog een Duitser naast staat, zal hem dit vaak niet eens opvallen. Waar het in zulke gevallen dus best wel triest gesteld is met het gehoor van de Duitsers, is dit in andere missies zeker niet het geval. Hierdoor is het A.I. niveau van de game te onstabiel en wisselvallig geworden om het realistisch over te laten komen, wat natuurlijk best jammer is. Had EA hier nu iets meer tijd aan besteed, dan had het misschien een kleine topper kunnen zijn.

De graphics van de game zijn redelijk tot goed, door deze graphics krijgt het spel echt die tweede wereldoorlog sfeer die deze game moet hebben. De explosies zien er goed uit, en het beeld haperde maar een enkele keer, maar dit was niet echt schadelijk voor het speelplezier. De sound in de game is echt goed, zoals in elke Medal of Honor. De explosies klinken goed, de geweren klinken goed en ook de stemmen. Kortom het geluid is het sterkste punt aan de game. Dan komen we bij de controls, deze zullen aan het begin van het spel niet zo lekker werken, omdat ze in het begin automatisch iets anders staan ingesteld dan bij de gebruikelijke shooter, gelukkig kun je dit zelf veranderen. Ik raad je aan om hem in de stand te zetten die je ook gebruikt in Timesplitters 2.

Tot slot de Multiplayer, deze is in één woord: slecht. De maps zijn eigenlijk te klein en je hebt te weinig bewegingsvrijheid ook zijn er niet echt plaatsen waar je goed gebruik kunt maken van je sniper gun. Voor vier spelers zijn de maps helemaal te klein, met twee spelers gaat het nog, maar om de hele tijd dezelfde persoon dood te knallen is ook niet echt plezierig. Het ontbreken van bots helpt ook niet echt het niveau van de multiplayer omhoog. Kortom de multiplayer van Medal of Honor: Frontline is een zware teleurstelling, hoewel ze op het doosje zetten dat het echt supervet is om te spelen. Het is allemaal te snel in elkaar geflanst en kan zeker niet op tegen de multiplayer van Timesplitters 2.

Doordat de game een goede sfeer heeft, de muziek van hoog niveau is en de controls en graphics van redelijk tot goed niveau zijn, mag Medal of Honor: Frontline toch nog een ruime voldoende mee naar huis nemen. Het is jammer dat de multiplayer zo slecht is en de A.I. soms wat te wensen overlaat, anders had de game makkelijk een punt hoger gehad.

Oordeel Medal of Honor: Frontline (NGC)

• Sound 93
  • Replay 65