Medal of Honor: Infiltrator (GBA)
80 100 1

Review Medal of Honor: Infiltrator (GBA)

Maak jullie klaar voor een terugkeer in de tijd, namelijk naar Wereldoorlog II.

Legeruniform passen, schoenen aandoen, helm opzetten, geweer in aanslag houden… Want hier komt Medal Of Honor: Infiltrator. Zoals Underground een flop was op onze handheld, is Infiltrator een toppertje van formaat. Electronic Arts heeft puik werk geleverd met deze oorlogssimulator voor de Game Boy Advance. Voor het eerst is Medal Of Honor te spelen in een top down view, en dat valt zeker niet tegen. De serie heeft al een lange tijd achter de rug, alles begon op de Playstation. Maar later werd Medal Of Honor ook op PC speelbaar, namelijk Allied Assault. Nu zijn ook de next-gen consoles aan de beurt geweest, en de GBA heeft ondertussen ook alweer zijn tweede Medal Of Honor deeltje voor jullie klaar.

Afrika
Soldaten maak jullie klaar. We gaan namelijk naar Afrika, op zoek naar Duitsers. In WOII zijn de geallieeerden erin geslaagd de nazi’s uit Afrika te verdrijven, en nu is het aan jullie om dit tafereel nogmaals te verkrijgen. Jij speelt als korporaal Jake Murphy, en het is aan jou om Afrika te verkennen en zo de nazi’s tegen te houden met behulp van je wapenarsenaal en je talenten die je leerde in het leger. Natuurlijk spelen niet alle levels zich af in Afrika, maar de meerendeel van je tijd zal je toch in deze woestijn ronddwalen.

Granaten en panzerfausts
Het spel begint met de aankomst van de geallieerden in Afrika, en al meteen kom je zware tegenstand tegen. Deze tegenstand laat zich niet zomaar kennen, de AI van de vijanden zit zeer goed in elkaar. Als je binnen zit in een gebouw zullen ze je daadwerkelijk opjagen, en sommigen zullen je zelfs in de val laten lopen. Ook zij hebben, net als jij, een groot wapenarsenaal. De kogels zullen je om de oren vliegen, maar niet enkel kogels. Nee ook granaten en panzerfausts zullen je bestoken. Natuurlijk heb jij ook het nodige materiaal om je vijanden te bestoken. Denk maar aan de Thompson SMG, de M1 Garand en de Bazooka.

Regels van het sluipen
Het spel zit zeer goed in elkaar, ze heb je twee soorten speelstijlen. In de ene levels zal het de bedoeling zijn om al de vijanden zonder genade af te maken, en zo een dorp en dergelijke beveiligen. Maar in andere missies zal je je aan de regels van het sluipen moeten houden. Eén schot lossen, opgemerkt worden door de vijand, of in het licht lopen, en hordes Duitsers zullen op je afkomen. Dit kan best vermeden worden, namelijk door je vijanden stil uit te schakelen. Ze besluipen is de boodschap, en daarna met geweer op hun hoofd slaan. Dit zorgt ervoor dat je vijanden in één slag uitgeschakeld zijn, en dat bespaard je de moeite om de andere gealarmeerde nazi’s uit te schakelen. Er zullen altijd objecten zijn waarachter je je kan verschuilen, zoals kraten en voertuigen.

Verschillende speelmodi
Niet alle levels zijn top down view, in sommige zal je ook een first person zicht krijgen. In deze levels zal je meestal in een voertuig zitten, zoals een boot of een vliegtuig. Zo zal je het desbetreffende voertuig moeten beschermen door de vele Duitsers uit te schakelen in first person view. Deze levels hebben gelukkig een betere kwaliteit dan Medal Of Honor: Underground, ze zijn zelfs zeer leuk om te spelen. Ook zijn er verschillende speelmodi, je hebt de Campaign Mode die je het verhaal laat spelen. Maar daarnaast heb je ook Quick Start, waarin je je favoriete levels opnieuw kan spelen als je ze hebt uitgespeeld in de Campaign Mode. Daarnaast heb je ook nog Multiplayer, maar daarover later meer.

Bunkers
De besturing van het spel is zeer makkelijk onder de knie te krijgen. Je hebt de A-knop waarmee je schiet en de B-knop waarmee je je tweede wapen kiest. De L-knop dient om je wapen te herladen met een combinatie van R en de vierpuntsdruktoets zorgt ervoor dat Murphy zal gaan strafen. Zo kan je gemakkelijk een hele linie Duitsers uitschakelen. Je kan maar twee wapens tegelijkertijd dragen, maar daar heeft Electronic Arts een mooie oplossing voor gevonden. Er zijn namelijk doorheen de levels verschillende bunkers verspreid, in deze bunkers kan je een ander setje wapens kiezen. Iedere set heeft zijn voor- en nadelen. Zo zal je standaard beginnen met een Thompson SMG en 10 granaten. Als je later in het spel een heviger machinegeweer kiest, namelijk het automatisch geweer, dan zal je enkel 5 granaten bij je kunnen houden. Ook zal je op je pad poorten tegenkomen die zal je moeten onschadelijk maken met behulp van springstof, dit zwaar geschut gaat meestal gepaard met de M1 Garand die slechts één schot tegelijk kan afvuren. Later in het spel zal ook een Bazooka tot je beschikking staan, samen met een Colt 45-pistool. Zo zie je dat alles goed uitgedacht is, en dat er niet echt een superset tussenzit.

Medic
Grafisch gezien is het spel zeer goed. Het top down view neemt zeker het Medal Of Honor gevoel niet weg. De stukken waarin je een tank bestuurt zijn zeer mooi weergegeven, de Duitsers komen op de tank af maar ze maken haast geen kans tegen dit zwaar geschut. Ook de first person levels zien er niet slecht uit. Dit bewijst nogmaals dat de Game Boy Advance niet gemaakt is voor first person, de stukjes in Infiltrator zijn wel leuk maar de andere levels spelen veel beter en zijn ook uitgebreider. Het geluid in dit spel is top, het oorlogsgevoel komt echt naar boven bij het horen van de muziek. Ook zitten er stemmen in verwerkt, namelijk die van de Duitsers als ze je opmerken of als ze in de aanval gaan. Als jou health laag komt te liggen, zal je personage ook het bekende “Medic” gaan roepen. Deze health kan je weer bijvullen door de vele medic pakketjes die her en der verspreid liggen.

Multiplayer
Zoals ik al eerder vermeldde, is er ook een multiplayer optie verwerkt in Infiltrator. Om deze te kunnen spelen heeft iedere speler zijn exemplaar van het spel nodig. Er zijn drie soorten van multiplayer opties. Namelijk Death Match Mode, Allied Assault en Survival. In Death Match is het bedoeling om elkaar overhoop te schieten zonder genade, deze mode is ondertussen in haast iedere multiplayer shooter toegevoegd. Allied Assault geeft meer het teamgevoel weer, in een team ga je enkele missies tegemoet die je zelf kan samenstellen. Survival is de laatste, en deze moet je eerst unlocken in het spel zelf. Hierin is het de bedoeling om zoveel mogelijk Duitsers het loodje te laten leggen. Een onophoudende aanval komt op jullie af, en jullie moeten alle Duitsers zien uit te schakelen.

Medal Of Honor: Infiltrator is een geslaagde oorlogssimulator van Electronic Arts. Met een zeer goede gameplay, mooie graphics en uitstekend geluid behoort dit spel tot een van de meer recentere toppers voor onze handheld. Wie van oorlogsgames houdt, moet deze zeker eens uitproberen. Ook de multiplayeropties zijn zeer leuk, en met de mogelijkheid om iedere missie opnieuw te spelen in Quick Start blijft het spel je ook boeien. De vijf missies, die telkens uit drie levels bestaan, zullen je boeien voor zolang ze duren.

Oordeel Medal of Honor: Infiltrator (GBA)

Aantal keer bekeken: 2025

Laagste prijzen voor Medal of Honor: Infiltrator (GBA)