Mortal Kombat: Deadly Alliance (NGC)
85 100 1

Review Mortal Kombat: Deadly Alliance (NGC)

Fatality, brutality, animality,… Allemaal woorden die je slechts in één spel kan horen, namelijk Mortal Kombat. Deze fighter dateert al uit het begin van de jaren ’90. Het spel werd bekend in de arcadehallen, maar algauw volgden de consoles met hun editie. Mortal Kombat 2, 3 en 4 volgden en ook enkele minder goede games. Zo had je ook Mortal Kombat Mythologies op de Nintendo 64, een platformer waar je als Sub-Zero speelde. Mortal Kombat 4 introduceerde wapens. En nu hebben we ondertussen al een tijdje Mortal Kombat Deadly Alliance. Kan dit spel het opnemen tegen de eerste klassiekers uit de serie? Natuurlijk kan hij dat.

Shang Tsung en Quan Chi
Deadly Alliance draait allemaal rond het gevaar dat dreigt vanuit Shang Tsung en Quan Chi, die hun krachten bundelden om de Aarde te overvallen en zo de Deadly Alliance te sluiten. Hun eerste slachtoffer was de Keizer van Outworld, namelijk Shao Kang. Tweede die het met zijn leven moest bekopen, was de kampioen van Mortal Kombat die op Aarde leefde, Liu Kang. Nu hun twee grootste bedreigingen verdwenen zijn denken de twee tovenaars het makkelijk te zullen hebben, maar ze hebben buiten Raiden en zijn volgers gerekend. Zij zullen deze Deadly Alliance moeten stoppen. Maar zij zijn niet alleen, ook andere krijgers hebben hun eigen redenen om Shang Tsung en Quan Chi dood te willen zien.

Combo’s
De nieuwe Mortal Kombat hanteert een ander vechtsysteem dan de vorige delen. Vroeger hadden we: high punch, low punch, high kick en low kick. Weg met dit alles, nu heeft ieder personage drie verschillende vechtstijlen waarvan één een wapen is. Iedere vechtstijl heeft z’n eigen toekenning aan de knoppen op je controller, dus een personage goed leren kennen is de boodschap. Ook is deze Mortal Kombat meer gebaseerd op combo’s dan op special moves. Dit betekent niet dat deze speciale beweging verdwenen zijn, nee hoor. Sub-Zero kan nog steeds z’n vijanden bevriezen, en Scorpion heeft nog steeds z’n speer om de vijand naar zich toe te trekken, met de algemeen welbekende uitroep 'Get over here!'.

Krypt
Iets wat ook voor een deel nieuw is, is dat je ditmaal personages moet vrijspelen. Vroeger had je meestal alle krijgers al, als je het spel voor eerst opstartte. Hoe je deze nu vrijspeelt? Door munten te verdienen in Arcade Mode en Konquest Mode. Deze muntjes kan je dan uitgeven in de Krypt. De Krypt is wellicht de meest lugubere plek in het gehele spel, een enorme kamer vol met doodskisten. Iedere kist bevat een hebbedingetje, dit kan een personage zijn of een level, maar ook concept art en filmpjes. Eén van de betere filmpjes aanwezig en waarschijnlijk ook het meest hilarische in het spel is Cooking with Scorpion.

Bloed
Natuurlijk zijn de Arcade Mode en de Versus Mode ook van de partij, iets nieuws is de Konquest Mode. Hierin speel je met het gekozen personage een aantal missies uit door hun bewegingen in te voeren zoals ze op het scherm staan, dit is de perfecte plaats om een personage goed te leren kennen. Hier verdien je, net als in Arcade, je munten om in de Krypt uit te kunnen geven. De gevechten in Deadly Alliance zijn, zoals ik al zei, meer gebaseerd op combo’s dan voorheen. Met drie vechtstijlen kan je aardig wat moves uitvoeren, waaronder ook moves waarin je van de éne stijl naar de andere gaat tijdens de combo. Natuurlijk is ook het bloed van de partij, ditmaal blijft het zelfs gedurende het gehele gevecht liggen in het level. Dus liefhebbers van bloederige games zullen hier zeker plezier aan beleven. En ook de Fatalities zijn weer van de partij, de ultrabloederige finishing moves.

Personages
Er zijn aardig wat nieuwe personages aanwezig in deze nieuwe Mortal Kombat, maar natuurlijk mochten de grote klassiekers niet ontbreken. Denk hierbij aan Scorpion, Johnny Cage, Raiden, Sonya Blade, Sub-Zero, enz. Ook personages die vroeger ooit eens meespeelden in Mortal Kombat, maar waar sindsdien nooit meer iets van gehoord is, zijn van de partij, zoals Kano en Cyrax. Eén van de beste nieuwe krijgers is waarschijnlijk Frost, de vrouwelijke tegenhanger van Sub-Zero. Maar ook de vampier Nitara is nieuw, net als een wezen uit Outworld, Drahmin.

Details
Grafisch gezien oogt Mortal Kombat Deadly Alliance aardig mooi. De personages hebben vloeiende bewegingen, en ook de levels ogen mooi met veel oog voor detail en interactie. Zo kan je je tegenstander door pilaren heen slaan. Ook zullen Reptile en Cyrax geen gewoon bloed hebben. Reptile’s bloed is groen, en dat van Cyrax is zwart. Aangezien beide personages niet menselijk zijn toont dit, dat het kleine details zijn die het spel leuk maken om te aanschouwen. Het geluid is wat je zou verwachten van een Mortal Kombat, luguber. Natuurlijk is ook de bekende aankondigingstem weer van de partij. Fight, finish him, fatality… Allemaal even stoer als gruwelijk goed ingesproken.

Mortal Kombat Deadly Alliance doet zeker niet onder voor z’n voorgangers, integendeel zelfs. Het spel is in vele opzichten stukken beter. Het combosysteem werkt goed zonder het Mortal Kombat gevoel weg te nemen, de graphics zijn de beste voor een Mortal Kombat tot op heden en ook de replaywaarde ligt hoog dankzij de Krypt waar je meer dan 600 items kan kopen. Ook enkele kleine arcadespelletjes zoals Test Your Might en Test Your Sight zijn aanwezig. Een must-have dus voor iedere liefhebber van Mortal Kombat en fighting games in het algemeen.

Oordeel Mortal Kombat: Deadly Alliance (NGC)

Aantal keer bekeken: 2063

Laagste prijzen voor Mortal Kombat: Deadly Alliance (NGC)