Mr. Driller: Drill Spirits (NDS)
75 100 1

Review Mr. Driller: Drill Spirits (NDS)

Een launch van een nieuwe console/handheld gaat standaard gepaard met een groot aantal middelmatige titels. Zo brengt de launch van de DS ook niet zulke spectaculaire titels met zich mee. Alleen Super Mario 64 DS en Wario Ware zijn de moeite waard, en met een lichtelijke voorkeur voor het genre kan je dit ook zeggen van Polarium en Project Rub (ik vraag me nog steeds af waarom Feel the Magic in deze naam is veranderd). De wat minder bekende titels, neem bijvoorbeeld een Zoo Keeper, zijn vaak best leuk en ook wel het aanschaffen waard. Is Mr Driller zo’n titel? Lees het in de review!

Jarenlang drillen
Wat een hoop mensen waarschijnlijk niet weten is dat Mr Driller al een redelijk langlopende reeks is. Namco bracht de game voor het eerst in 2000 uit, en wel op de DreamCast, Game Boy Color en PSX. Echt een succes is de reeks echter nooit geweest, maar dat wordt waarschijnlijk gecompenseerd door de relatief lage ontwikkelingskosten. Een tijd later bracht Namco de serie naar de Game Boy Advance, maar liefst 2 games zagen het licht op een van de meest succesvolle handhelds ooit, en sinds enkele weken is Mr Driller: Drill Spirits dus op de DS verkrijgbaar.

How to Drill
De naam Mr Driller onthult eigenlijk al het doel in de game; je verticaal een weg door de bodem banen. Natuurlijk is het net allemaal wat complexer. De grond waar je doorheen moet boren bestaat namelijk uit een aantal gekleurde blokken. Ook moet je constant op je hoede zijn voor vallende stenen die jij veroorzaakt doordat je een blok wegboort wat onder deze stenen ligt, en alsof de gameplay daardoor al niet hectisch genoeg kan worden moet je ook nog eens opletten dat je niet zonder zuurstof komt te zitten. Je zuurstof vul je aan door capsules die je onderweg onder een blok aantreft.

De kleuren van de stenen hebben ook nog een doel. Je kan namelijk “combinaties” maken van stenen met dezelfde kleuren. Zodra deze op elkaar vallen verdwijnen ze en krijg je punten, zodat het later nog leuk is om te proberen je highscore te verbeteren.

Mr Driller: Drill Spirits bevat een aantal levels die natuurlijk variëren in moeilijkheidsgraad. Het begin is nog wel te doen, je hoeft slechts 100 meter diep te boren, maar naarmate je vordert in het spel en zodoende meerdere characters vrijspeelt, zal de diepte toenemen tot enkele kilometers, en zal het ook krapper gaan worden met je zuurstof. De characters die je vrijspeelt hebben overigens ook ieder hun eigen speciale eigenschappen. Zo zal de één langer met zuurstof doen en is de ander weer sneller met boren, het is maar net waar je voor kiest. In het begin was het vrij vermakelijk, maar na een tijdje vond ik het wel saai worden. Dan is er gelukkig nog de Pressure Mode waarin je constant wordt opgejaagd door een robot. Deze moet je bevechten door power-ups te verzamelen om zodoende een wapen op te laden waarmee je de robot bevecht. Ook de Time Attack Mode is weer van de partij, waarbij het natuurlijk de bedoeling is om zo snel mogelijk de finish te bereiken. Ook is daar dan nog de Multiplayer die het mogelijk maakt tegen 4 andere spelers te duelleren. Hierbij gaat het erom om sneller dan je vrienden beneden te zijn. Genoeg te doen dus, ook al wordt het na een tijdje wel wat saai.

Klik voor vergroting.

De besturing is jammer genoeg niet erg innovatief. Je kan je Driller zowel met de D-Pad en knoppen als met het touch-screen besturen, maar dit laatste is niet veel makkelijker dan met het D-Pad en de knoppen.

Sound & Graphics
De gameplay mag dan wel aardig in orde zijn, het oor en oog wil ook wat. Jammer genoeg schiet Mr Driller hier een hoop tekort, het spel is namelijk niet veel mooier dan de gemiddelde GBA game. Het menu is niet denderend opgebouwd, niks mis mee verder, maar mooi is anders. De main game bevat erg weinig detail en grafische hoogstandjes a la Metroid hoef je niet te verwachten. Mr Driller is gewoon simpel maar doeltreffend, de matige graphics storen daarom (gelukkig) niet of nauwelijks.

Ook het geluid is spijtig genoeg niet geweldig. Geen aanstekelijke deuntjes of voice-acting, nee, Namco heeft ervoor gekozen om Mr Driller: Drill Spirits ook op dit gebied vrij basic te houden. Wederom niet echt storend, maar het had zoveel beter gekund.

Klik voor vergroting.

Op het moment van schrijven beschikt de DS nog niet over al te veel toptitels. Zoals je in de inleiding al kon lezen komt met de launch van een handheld vaak een groot aantal matige games op de markt. Mr Driller: Drill Spirits is niet zo’n game, ook al zal je eerste indruk je anders doen laten denken. Qua graphics, geluid en innovatie laat het spel misschien wat puntjes liggen, maar de goed uitgebalanceerde gameplay maakt dit grotendeels weer goed. Mocht je op zoek zijn naar een vermakelijke game voor je DS, en heb je Mario, Polarium, Wario en Project Rub al in je bezit of al gehad, dan zou ik Mr Driller zeker eens een kansje geven, je kan nog wel eens verrast worden! En natuurlijk is ‘ie als budet-game ook goed te pruimen, dus mocht je ‘m voor een zacht prijsje aantreffen, twijfel niet te lang!

Oordeel Mr. Driller: Drill Spirits (NDS)

• Graphics 65
  • Sound 65