NFL Street 2: Unleashed (PSP)
75 100 1

Review NFL Street 2: Unleashed (PSP)

American Football, emotie, spanning en cheerleaders passen bij elkaar als John Legend bij de piano en zwoele muziek op een rustieke avond, met als uitzicht de ondergaande zon en de opkomende maan. Met andere woorden deze vier woorden in één zin gebruiken zal geen fronsende wenkbrauwen opleveren. Tenminste als je de reacties in de "States" peilt. Hier, in Europa zullen ze je hoogstwaarschijnlijk met lede ogen aan kijken en vragen: "Wat is American Football". Vreemd, maar voordat ik er een heuse studie van maak, moet gezegd worden dat veel van de spellen die in Amerika beoefent worden nu pas overwaaien. En om daad bij woord te zetten komt EA met NFL Street, een spel die voor iedereen weggelegd is door de toegankelijke gameplay. Dit zie je met name terug in het feit dat EA de gouden regels die gelden sterk heeft teruggebracht. Een goede zet in het nog wat onwennige Europa. Touchdown of harde val?

Gebruikersvriendelijk
American Football is een echte mannensport. Alleen weggelegd voor de bikkels onder de mannen zeg maar. Vandaar dat de sport het ook zo goed doet in Amerika, die met al zijn culturen heel wat sterke mannen in huis heeft. In Europa liggen de verhoudingen net iets anders. Hier heb je vooral kleine, schrille (huis)mannen. Maar wat de doorbraak van deze fascinerende sport vooral tegenhoudt, zijn de velen regels die de sport kent. Dit probleem heeft EA bij de wortels aangegrepen en uiteindelijk besloten deze in te korten. Niet getreurd voor de echte fans overigens want er blijven genoeg regels over, en dan vooral speltactieken die in grote mate vertegenwoordigd zijn. Gelukkig heeft EA ook gekozen voor simpele speltactieken. Te weten: Doodgewoon Lopen, Lange Paas, Korte Paas. Uiteraard uit te breiden voor de wat meer bedrevenen mensen in de sport.

Own the Street
Zoals het EA betaamt, kent ook dit spel een volwaardige career mode. Hier is het doel de beste te worden van de straat. Dit doe je door partijen te spelen tegen naburige straatteams. Na uiteraard te hebben gewonnen krijg je een speler naar keuze van hun team, en een zak geld. Maar het is natuurlijk niet alleen domweg partijen spelen. Iets dat ook veelvoudig op je pad zal komen, is een geheel spelprincipe waarbij het de bedoeling is in je eentje zolang mogelijk met de bal te lopen. Dit doe je tegen de andere bazen van de straatteams, degene die op het eind de meeste punten heeft verzameld - deze krijg je door zolang mogelijk met de bal te lopen, of door een tackle - wint.
Je kan heel veel capriolen uithalen met je team, zowel binnen als buiten het veld. Zo kan je jezelf en je team volledig naar eigen wens aanpassen. Alhoewel, heel veel keus is er niet. En voordat je het team en jezelf volledige gekostumeerd hebt, zit je al aan het einde van de career. In verhouding redelijk prijzig dus.

Ik zei al eerder dat je veel capriolen kan uithalen zowel binnen als buiten het veld. Binnen het veld barst het van de mogelijkheden. Neem alleen al de Gamebreaker. Maak zoveel mogelijk grove charges, ren sierlijk over het veld heen, of ren agressief via muurtjes en spring over tegenstanders heen. Niets is te dol, welke stijl je ook kiest, punten voor de Gamebreaker levert het geheid op. Dat is ook een pluspunt in NFL Street, je eigen stijl kunnen ontwikkelen.

NFL Street 2 Unleashed mag dan wel een directe port van de PS2-versie zijn, EA zou EA niet zijn als het niet nog wat extra's in het spel zou hebben gestopt. Eén van deze voorbeelden zijn de minigames, die erg vermakelijk zijn. Maar de belangrijkste nieuwe functie is WiFi. Een functie die met name tot zijn recht komt als je een fanatieke vriend(in) hebt die een PSP tot zijn/haar beschikking heeft. Je kan dan een normaal potje American Football spelen of een minigame. Helaas bestaan de minigames uit wat simpele basis spelprincipes zoals "Pass and Play". Ook kan je een dans contest houden tegen je vriend(in), zo geeft EA nog een cynisch tintje aan het geheel mee.

Identiek
Een mankement waar al velen ports mee te maken hebben gehad, zijn de laadtijden. Helaas is NFL Street geen uitzondering op deze regel. Het aangename brengt helaas ook minpunten met zich mee, met als belangrijkste de laadtijden. Het duurt iets onder de minuut om een spel te laden, een bakje koffie en even naar de WC red je nog net niet, maar het komt al in de buurt. "Elk nadeel kent zijn voordeel", zei een groot voetballer eens. Bij NFL Street is dit ook het geval. De prachtige beelden die het spel uit de hoge hoed tovert, zijn van uitmuntende kwaliteit. Waar vooral het oog voor detail opvalt. Scheve muurtjes, modderige velden, vuil op de shirts en veel Bling Bling zal je dan ook veelvuldig tegenkomen. Vooral de velden waar je op speelt zijn met veel liefde gemaakt. Je ziet duidelijk dat de makers veel tijd in dit onderdeel hebben gestoken. Het is dan ook leuk om te zien dat je de ene keer op een oud en verlaten veldje speelt, en de volgende keer op een perfect onderhouden grasmat.

De graphics komen al aardig in de buurt van de graphics van de grote broer van de PSP, het geluid is vrijwel identiek. De gehele soundtrack is gekopieerd naar de PSP, evenals het stemgeluid van Xzibit, die je helpt tijdens je carriére. De soundtrack zelf is erg zwak, voornamelijk doordat de hele soundtrack bestaat uit aanstormende hiphop artiesten. Het probleem is alleen dat ze nog aan het begin van hun carriére staan waardoor de meeste nummers nog niet erg proffesioneel overkomen. De overige geluidseffecten zijn wel PSP-waardig. En dan doel ik mijn pijlen vooral op de geluiden die je mede footballspelers voortbrengen. De spelers schreeuwen het werkelijk uit, dit verveeld in tegenstelling tot de soundtrack nooit.

Al met al is NFL Street een goed spel geworden. De career mode is erg leuk, maar zou iets meer opties mogen kennen. De graphics evenaren bijna de PS2-versie wat, laten we duidelijk zijn, een knappe prestatie is. Het is alleen jammer dat EA niet wat meer met de soundtrack had kunnen doen. Verder is NFL Street uiteindelijk een directe port met alle gevolgen van dien. Lange laadtijden, en niet geheel vlekkeloze camera en besturing. Als je deze klein minpunten buiten beschouwing laat, kan je niet anders concluderen dat EA weer puik werk heeft afgeleverd. NFL Street is namelijk voor iedereen. Pak die bal met die rare vorm, en spelen maar!

Oordeel NFL Street 2: Unleashed (PSP)

Aantal keer bekeken: 1578

Laagste prijzen voor NFL Street 2: Unleashed (PSP)