Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 (PS4)
79 100 1

Review Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 (PS4)

Met Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 heeft CyberConnect2 voor het eerst de next-gen consoles aangedaan. De vraag is of UNS4 ook daadwerkelijk genoeg vernieuwingen heeft gebracht om een aanschaf te rechtvaardigen. Je leest het hier, in de review.

Naruto is een manga en animatieserie die me na aan het hart ligt. Thema’s als vriendschap, verraad, nooit opgeven door te vechten voor je doelen gekoppeld aan toffe personages en gevechten, bieden genoeg stof om goede games over te maken. Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 bouwt voort op de voorgaande drie delen en pakt het verhaal van de serie op waar het derde deel eindigde. De grote vierde ninja oorlog is in volle gang en de vele onderlinge rivaliteiten tussen karakters vinden hun climax in dit einde van het verhaal.

Plaatjes aan elkaar geplakt
De Story Mode van UNS4 gebruikt plaatjes die in elkaar overgaan, als vervanging van animatiefilmpjes, om het verhaal te vertellen. Ondanks dat dit aanvankelijk wat minder indrukwekkend is dan de ingame engine of simpelweg de animatieserie gebruiken, weet het spel toch kleine details als stofdeeltjes en lichteffecten te gebruiken om de plaatjes sfeervol weer te geven. Toch is het  jammer dat het spel niet vaker gebruikmaakt van de ingame engine om het verhaal uit de doeken te doen, want juist op dat vlak ziet UNS4 er geweldig uit. Scherpe textures, mooie karaktermodellen en heldere kleuren die de actie in beeld weten te brengen, zorgen ervoor dat je het gevoel hebt dat je actief deelneemt aan het verhaal van de manga. Persoonlijk vind ik het wel enigszins jammer dat nieuwkomers niet het eerder behandelde gedeelte van het verhaal kunnen doorlopen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat de enorme hoeveelheid personages en hun voorgeschiedenis niet bepaald duidelijk worden wanneer je niet bekend bent met de serie. Het is overduidelijk dat Ultimate Ninja Storm 4 gericht is op de fans, maar het zou toegankelijker mogen zijn voor nieuwkomers van de serie.

Toevoegingen en vernieuwingen
Met elk nieuw deel in de serie zijn er dingen veranderd en toegevoegd. UNS4 heeft in vergelijking met het vorige deel een aantal nieuwe personages aan de al indrukwekkend grote cast toegevoegd. In het vorige deel was het mogelijk om tegen muren op te rennen en hierop verder te vechten en als een personage dat deed, dan volgde de tegenstander automatisch. In UNS4 is het nu echter ook mogelijk om tegen een tegenstander te vechten die op een muur zit, terwijl jij op de grond blijft vechten. Daarnaast is het op het gebied van de gameplay ook mogelijk om tijdens gevechten te wisselen tussen je personages, waardoor je een tagteam mogelijkheid hebt gekregen. Je gekozen personage en je support character delen daarbij de energiebalk en de balk die voor je Awakening staat. Daardoor is er een zekere mate van balans, maar heb je ook extra mogelijkheden tijdens de gevechten.

Content om weken zoet mee te zijn
Naast de Story Mode kun je aan de slag met een Adventure Mode, waarin je de wereld van Konoha opnieuw kunt bezoeken en sidequests kunt voltooien. Het is in deze modus de bedoeling dat je opdrachten uitvoert en geld verdient, dat je kunt gebruiken om voorwerpen te kopen in de store. Van ninjakaarten en titels tot stemmen en plaatjes. Deze voorwerpen kun je zowel in de wereld van Konoha zelf kopen, maar ook in het Collection menu. Elk gevecht heeft daarnaast een aantal optionele doelen, zoals drie keer een speciale aanval gebruiken of counteren, waarmee je voorwerpen verdient. Deze kunnen ook ingeruild worden voor andere collectibles of geld waar je die collectibles mee kunt kopen. De vele locaties in de Adventure Mode zul je alleen niet als een echte open wereld kunnen bezoeken, maar met een simpele fast-travel optie die je op de kaart tegenkomt. Het is heel makkelijk om in de wereld te navigeren, aangezien je met een drukje op de driehoeksknop een kaart in beeld krijgt waar de locaties van alle sidequests op aangegeven worden. Overigens moet je je niet te veel van deze opdrachten voorstellen. Over het algemeen is het simpelweg een kwestie van een voorwerp ergens ophalen en terugbrengen. Af en toe zul je daarbij ook een gevecht moeten winnen, maar heel ingewikkeld of diepgaand is het allemaal niet.

Online en Free Battle
Behalve de Story Mode, Adventure mode en de Collection opties heeft het spel ook nog Free Battle en Online Mode om mee te stoeien. Free Battle is precies zoals het klinkt. Je speelt een potje tegen de computer en kiest zelf een van de vele personages en een tegenstander. Er zijn hierbij ook meerdere spelmodi te vinden zoals een toernooi en survival. In de Online Mode kun je (hoe kan het ook anders) online tegen menselijke tegenstanders te strijd aangaan. Het is in lijn met de voorgaande delen en vooral de Online Mode zorgt ervoor dat de gevechten een stuk moeilijker worden. Het wisselen van personages met de rechterstick, op tijd ontwijken door een teleportatietechniek en het timen van je aanvallen komt hier naar mijn mening dan ook veel beter uit de verf dan tijdens gevechten tegen de computer.

Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 4 is een game voor de fans. De gameplay is toegankelijk en vermakelijk, de graphics zijn zoals altijd uitstekend te noemen en de stemacteurs van de animatieserie komen allemaal opdraven om hun rollen trouw uit te voeren. De kleine gameplay toevoegingen en vernieuwingen zijn leuk, maar niet van extreem grote invloed op de spelervaring. Heb je de voorgaande delen gespeeld? Dan voel je je hier meteen thuis. Ben je een nieuwkomer? Dan zal het verhaal niet echt logisch en best lastig te volgen zijn. Gelukkig staat daartegenover dat het spel makkelijk op te pakken is en de gevechten snel, kleurrijk en tof blijven. Het is jammer dat de presentatie van het verhaal af en toe wat gemakzuchtig afgewerkt is door het gebruik van plaatjes en dat het spel weinig nieuws doet. Maar al met al is Ultimate Ninja Storm 4 precies wat je ervan kan verwachten. Een spel voor de fans, waar ze door de hoeveelheid content een stevige tijd zoet mee kunnen zijn.

Oordeel Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 (PS4)

• Eindcijfer 79

Aantal keer bekeken: 18423