Need for Speed Carbon: Own the City (NDS)
70 100 1

Review Need for Speed Carbon: Own the City (NDS)

Need for Speed is weer terug! Vorig jaar rond deze tijd waren we allemaal nog aan het wachten op Need for Speed Most Wanted die terug naar de roots van NFS ging. In Own te City is het weer allemaal omgegooid en in deze review gaan we alle ins en outs naar boven halen. De titel die deze DS game draagt is Own the City. Dit alles heeft te maken het feit dat de stad door het ongeluk van je broer verdeeld is in zes verschillende delen die allemaal beheerd worden door mensen die "iets" weten over het ongeluk. Het is jou taak om degene op te sporen met behulp van je auto, wat foto's en twee teammates. Dit zijn in het begin twee mensen die je broer altijd hebben gesteund en daarom jou willen helpen. Naarmate je verder komt in de career mode zal je team groeien met mensen die hun taak net wat serieuzer nemen dan degene ervoor.

Het voordeel van deze teammates is dat ze je kunnen helpen met winnen. Het zijn van die mensen die er alles voor over hebben om jouw blik op wielen als eerste over de streep te krijgen. Zo heb je een Attacker, een wagen die één van de tegenstanders uit de weg knalt zodat jij hem snel kan in halen in de tijd dat hij respawnt. Daarnaast heb je ook nog een Drafter tot je beschikking. Deze gaat voor je rijden en als jij precies achter hem rijdt zal je nitro weer omhoog worden gebracht. Het voordeel van deze twee teammates is dat zij je kunnen helpen de overwinning te behalen, helaas moet je voor iedere race altijd uit één van deze twee kiezen.

Als je bezig bent in de career mode zal je snel zien dat er per deel van de stad twaalf races zijn om te voltooien, twee van deze races moet je unlocken door middel van zeven races te winnen. De twee die je nog moet unlocken zullen later in de volgende stad je teammates worden. Iedere map heeft twee verschillende banen die op twee verschillende manieren worden gespeelt, forward en backward zodat het lijkt alsof het er veel zijn. Daarnaast heb je nog vier verschillende race types, dit kunnen sprintraces zijn; een race waar je zo snel mogelijk van A naar B moet racen. Het bekende Circuit racing en het overbekende Elimination, waar er ieder lap weer een auto afvalt. Maar naast deze drie modes die we eigenlijk allemaal wel kennen van eerdere delen hebben we nu ook de Hunter mode. In deze nieuwe mode moet je er voor zorgen dat je de meeste punten hebt aan het einde van de race. Het maakt niet uit of je nou als eerste of als laatste over de finish gaat, als je maar de meeste punten hebt aan het einde van de race. Deze punten worden uitgereikt aan iedere speler die tegen de ander aanknalt, maar ook de positie in de race heeft daar invloed op. Zo zal degene die eerste rijdt meer punten krijgen als nummer twee, en nummer twee krijgt weer meer als de nummer drie enz.

Als je het hele spel heb uitgespeeld kan je kiezen uit twaalf verschillende banen en vijftien verschillende wagens. Deze vijftien wagens kan je allemaal upgraden met betere banden of een betere uitlaat en deze keer kan je ook je dashboard opleuken. Als je namelijk een race begint zijn er een aantal dingen die je kunt doen met je dashboard. Zo heb je een linker en een rechter zijspiegel, waarmee je achteruit kan kijken. Maar door het aanraken van je crew tag zal ook je teammaten zijn ding doen. Dit alles kan je nog opleuken met een speeltje, een radio en met een nieuwe indeling. Nadeel van dit alles is wel dat ook de informatie op het dashboard staat van hoeveel nitro je nog over hebt en op welke positie je bevindt. Dit staat er allemaal zo klein in dat als je dit een keer wilt bekijken, je even niet kan opletten bij het sturen en wat zich op het bovenste scherm afspeelt.

Andere dingen die tegen vallen aan het spel zijn de graphics. De game ziet er matig uit waardoor je wel eens het gevoel krijgt of je een of andere bugetgame aan het spelen bent. Hoewel het er allemaal beter uitziet als je je nitro gebruikt is het toch een kleine tegenvaller. Ook het geluid van de game is niet wat het zou kunnen zijn; de nummers die EA heeft gebruikt zijn zeker niet slecht maar de kwaliteit laat een beetje de wensen over en dat is toch wel een verlies voor deze game.

Need for Speed Carbon is de zoveelste game in de Need for Speed reeks, die toch altijd goed is geweest, maar helaas brengt de game de kwaliteiten van de vorige games niet mee. Het is geen slechte game, maar er zijn zeker betere racers op de DS te vinden die al een langere tijd op de markt zijn. De nieuwe mode Hunter die EA er in heeft gezet maakt voor mij een hoop goed, maar toch zou ik voor de console of PC versie van deze game gaan.

Oordeel Need for Speed Carbon: Own the City (NDS)

• Sound 50
  • Eindcijfer 70