Panzer Dragoon: Orta (Xbox)
98 100 1

Review Panzer Dragoon: Orta (Xbox)

Panzer Dragoon Orta kwam in Nederland uit op 28 februari 2003, een memorabele dag. De game werd een incrowd succes, hoewel het grote publiek de game liet liggen. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, dit is geen game voor spelers die af en toe een potje willen gamen. We beginnen met een kijkje in de geschiedenis van Panzer Dragoon.

De Panzer Dragoon serie werd geboren op de Sega Saturn in 1995 en kwam later ook op de PC uit. De eerste Panzer Dragoon game was van een klasse die destijds vriend en vijand verbaasde. De game werd ontwikkeld door Team Andromeda. In Panzer Dragoon deed je eeuwen oude ruïnes, woestijnen en donkere grotten aan. De landschappen waren destijds al van een fenomenale artistieke kwaliteit, hoewel de graphics het niet echt bij konden benen. De muziek trok je compleet in de game, zonder voor de makkelijke muziek te kiezen. De muziek werd namelijk verzorgd door het Israëlische Symfonie Orkest. Je kunt het vergelijken met de muziek uit Halo, klassiek maar zeker niet saai. Het paste gewoon perfect bij de klassieke sfeer die de game uitdroeg. De game kon in 3 verschillende perspectieven worden gezien, te weten First Person, Third Person waarbij je de draak groot ziet en een Third Person View waarbij je de draak van een grotere afstand bekijkt. Panzer Dragoon zit ook als bonus in Panzer Dragoon Orta verstopt.

In 1996 volgde het vervolg op Panzer Dragoon, genaamd Panzer Dragoon II Zwei. Dit 2de deel is een prequel op het eerder verschenen Panzer Dragoon. In dit 2de deel kwam je er achter wat je thuisland had vernietigd en de reden daarachter. Khourieats (of draken zoals je ze ook noemen kunt) zijn beesten die worden gebruikt door de mensen. Ze maakten eens het leven kapot van de mensen en nu zullen de Khourieats daarvoor moeten boeten. Er zijn ook strikte regels, zo zullen alle Khourieats worden vernietigd als ze een blauw wit licht in hun kelen hebben. Je speelt in Panzer Dragoon Orta Zwei een kind dat in het geheim een Khourieat heeft opgevoed, in hoop er eens op kunnen weg te vliegen. Op de dag dat je voor het eerst op je Khourieat vliegt zie je dat je dorp is vernietigd. Het is slachtoffer geworden van de oorlog tussen de Imperials en de Mecchanics.
Ook in Panzer Dragoon II Zwei vlieg je weer mee op de rug van een draak en heb je opnieuw 360 graden bewegings vrijheid. Een belangrijke nieuwe feature is dat je nu ook alternatieve paden kunt vinden, zeg maar verborgen gebieden. Een andere nieuwe feature die erg belangrijk is geweest voor de Panzer Dragoon serie is het morphen. Als je aan het einde van een level voldoende punten had behaald, dan zal de draak uit Panzer Dragoon beschikbaar komen. Pandorra’s box doet hier haar intrede, met een aantal leuke extra’s zoals de moeilijkheids graad opkrikken, het level selecteren waarin je wilt starten en hoeveel levens je jezelf gunt.

De derde Panzer Dragoon game die uitkomt wijkt erg af van de eerste 2. Het gaat hier namelijk om Panzer Dragoon Saga, een Third Person Role Playing Game. De game verhaalt over een bewaker van The Empire, genaamd Edge. Edge wordt gered door een draak, wat zijn leven totaal veranderd. In Panzer Dragoon Saga doen spelers voor het eerst meer dan alleen achter op de rug van een draak zitten. Veelal zul je ook ter voet gaan om informatie te winnen bij de mensen in de steden. Sommige zullen je nutteloze informatie geven, andere zullen je verder op weg helpen. Ook kun je bij deze mensen wapens en items kopen die je verder zullen brengen in je queeste. De gevechten zijn in real time, iets dat destijds (1998 ) vrij uniek was voor een 3rd person RPG. Ze vinden met name plaats op de rug van je draak. Tijdens gevechten heb je in Panzer Dragoon Orta 3 meters in beeld: een voor Edge’s pistool, een voor de lasers van de draak en een voor items. Als alle 3 de meters gevuld zijn, dan krijg je de beschikking over verschillende aanvallen. Panzer Dragoon Saga is een van de meest gewilde en zeldzame games heden ten dage. De game kwam alleen uit op de Sega Saturn.
Hiermee beëindigen we de bespreking van de geschiedenis van de Panzer Dragoon serie en zullen we verder gaan met de review van de laatst uitgekomen Panzer Dragoon game, genaamd Panzer Dragoon Orta.

In Panzer Dragoon Orta sta je in de schoenen van het meisje Orta. Vanaf haar geboorte is ze opgesloten geweest en waren de tralies alles wat ze ooit van de wereld te zien had gekregen. Op een dag wordt het dorp waarin je gevangen wordt gehouden aangevallen en wordt je gered door een Khourieat (draak). Orta is een meisje dat de wereld is gaan haten, ze weet niet wie ze is of wat ze is. Op haar queeste komt ze een jongeman genaamd Mobo tegen. Mobo brengt haar naar zijn schuilplaats, een groot zwevend dorp met rivieren en bergen. Overigens is dit het enige moment waarin humor intrede doet in de game. De game is namelijk erg serieus van aard, hetgeen ik ook niet anders had willen zien. PDO is een sprookje vergelijkbaar met Oosterse mythen en saga’s. Ook bracht het de verhalen over ridders en draken bij mij naar boven. Als je als kleine drommel ooit ervan hebt gedroomd een draak te bestijgen en de wereld rond te vliegen, dan is dit je kans. Het verhaal heeft verder een aantal grote plot wendingen die ik verder niet uit de doeken zal doen, daarvoor zul je de game echt moeten spelen.

De soundtrack is net als in de eerdere games fabuleus, de klassieke klanken vliegen je om de oren en ook dit keer pakt dat geweldig uit. De nieuwe ontwikkelaar (dit is de eerste Panzer Dragoon game die niet wordt gemaakt door Team Andromeda) Smilebit heeft opnieuw een goede partner gekozen. Net als in Jet Set Radio Future (ook van Smilebit) verzorgt Wavemaster de muziek. Met een Dolby Digital setje in de kamer, samengesmolten met een 100 hertz Big Screen TV zul je echt enorm van deze game genieten, zo heb ik ondervonden.

Hierbij komen we aan bij de graphics. Grafisch gezien klopt deze game ieder andere, ook anno 2004. De gehele game lang heb je het idee gevangen te zitten in een schilderij van onschatbare waarde. In het begin zullen de landelijke landschappen de overhand hebben, later zal de game je mee nemen in een LSD roes. Uiteraard zul je wel open moeten staan om nieuwe ervaringen mee te maken. Open staan voor het avontuur is echt een vereiste bij deze game, ben je een bekrompen CDA stemmer dan kun je deze game beter aan je voorbij laten gaan. Vergelijk het met een schilderij van Rembrandt, de een kan er verliefd op worden terwijl de ander er nog geen euro voor zou geven. Voor de liefhebber dus.

Na het zeer geslaagde uitstapje in de vorm van Panzer Dragoon Saga, keert de 4de Panzer Dragoon game terug naar de roots van de serie. Opnieuw zit je vast aan een parkoers dat gevolgd dient te worden en waar je op bepaalde momenten vanaf kunt wijken. Zo is er een level dat zich op 3 verschillende locaties af kan spelen, afhankelijk van je keuzes die je gaandeweg maakt. Nu zal de eerste keer dat je Panzer Dragoon Orta speet je dit niet opvallen, maar nu ik de game tientallen kreren heb uitgespeeld merk je gewoon keer op keer dat je iets nieuws ontdekt. Hoe vaker je PDO speelt, hoe meer je de game zult waarderen. Opnieuw zul je cijfers krijgen voor je acties. Het is natuurlijk de ultieme uitdaging om overal de hoogste score mogelijk te halen, al zal ik alvast verklappen dat dit nog helemaal niet zo makkelijk is.

Is Panzer Dragoon Orta dan eigenlijk gewoon een van de eerste Panzer Dragoons in een nieuw jasje? Zeker niet. Zo is het aanval en verdediging systeem zwaar uitgebreid ten opzichte van die games. Je kunt nu ingame morphen 1 3 verschillende standen, namelijk Base Wing, Heavy Wing en Glide Wing. Je zult dit systeem moeten compleet moeten voelen wil je echt succesvol worden met PDO. Je moet op precies de juiste momenten switches tussen de verschillende standen. De game draait minder dan in Panzer Dragoon om het locken op vijanden en meer om het op het juiste moment morphen. Persoonlijk vind ik dit een goede verbetering ten opzichte van de eerste 2 Panzer Dragoon games. Het geeft het spel veel meer diepte en dat komt het spelvermaak en de houdbaarheid datum sterk ten goede. Mensen die klagen over de lengte van de game snappen het spel niet, snappen de essentie van de game niet, ze snappen de hele bedoeling van PDO niet. Laat ze dus, laat ze maar praten. Net als in Ikaruga gaat het hier niet om de speeltijd van het 1 keer uitspelen, het gaat om het meester worden van het spel, de baas zijn over je Khourieat.

Wong en Randy: De conclusie
Zijn er negatieve kanten aan dit spel? Nee, eigenlijk niet. Er is er 1 om écht eerlijk te zijn. Er is namelijk slechts 1 save slot. Dit is echt zonde, zeker aangezien we hier te maken hebben met een Xbox Exclusive, die dus totaal geen rekening hoeft te houden met opslagcapaciteit vanwege de harde schijf. Panzer Dragoon Orta is voor de liefhebber een absolute must have. Ik twijfel er dan ook niet aan dat de mensen die ooit eerder een Panzer Dragoon game hebben gespeeld en er verliefd op waren, op 28 februari 2003 voor de deur van de lokale gameshop hebben gelegen om dit deel uit de serie uit te schaffen. Mensen die nieuw zijn met de serie en nu nog steeds geen exemplaar van Panzer Dragoon Orta in huis hebben kan ik maar 1 ding adviseren, haal het spel zo snel mogelijk in huis en laat je betoveren. Beste spel ooit? Voor mij wel.

Omdat het hier om een delicate game gaat, hebben we er voor gekozen om ook nog iemand aan het woord te laten die gematigder was dan General Wong. Randy neemt het hiervandaan over.

Randy's Mening:

De eerste aanraking die gamers met Panzer Dragoon Orta zullen hebben is een meningvormende, dat moge duidelijk wezen. Er is een kans dat de graphics je vanaf moment één over zullen nemen, je het avontuur intrekken en niet meer zullen loslaten. Aan de andere kant kun je afknappen op de simpele gameplay die deze Sega-titel meer afbeeld als 'gigant' in het genre, dan als 'gigantische' game. Als je namelijk kijkt naar andere series met soortgelijke gameplay in de concurrerende games, als Atari's Ikaruga en Nintendo's Star Fox, dan zie je dat het verschil tussen deze titels en Panzer Dragoon Orta 'em meer zit in het explosieve grafische vuurwerk dan in de manier waarop je naar de credits to vliegt en schiet.

In, bijvoorbeeld, de boss battles merk je zo dat hetzelfde, eentonige patroon van 'ontwijk, ga achter de tegenstander vliegen, schiet en herhaal' altijd aanwezig is. Natuurlijk moet een game niet afgerekent worden op het bijpassende genre, maar meer diepte in shooters als deze is mogelijk, maar hier jammer genoeg niet terug te vinden. Dit maakt de game in mijn ogen al stukken minder, want het is blijkbaar bedoeld voor een selectief groepje omdat het niet buiten de grenzen van het genre weet te treden. Waar Halo bijvoorbeeld meer was dan een FPS en Dead or Alive 3 meer dan alleen de beat 'em-up fanaten wist te plezieren, zo is Panzer Dragoon Orta geen game die ook in de smaak gaat en is gevallen bij gamers die het genre niet diggen. Geen gigantische game dus. Wel een van de beste games in zijn soort.

Oordeel Panzer Dragoon: Orta (Xbox)

• Graphics 98
  • Gameplay 99