Pokemon: Colosseum (NGC)
83 100 1

Review Pokemon: Colosseum (NGC)

Lang hebben fans gewacht op een echte Pokémon-game op de GameCube. Nu is de game er eindelijk, maar bevat de game ook genoeg kwaliteit? Al sinds de eerste Pokémon-games op de Game Boy wilden de fans een volwaardige 3D-game. We zaten toen nog met de Game Boy en de N64, en Nintendo besloot dat de console nog niet krachtig genoeg was voor zo’n compleet avontuur. ‘Natuurlijk,’ dacht iedereen, en men wachtte braaf. De ene na de andere Pokémon-game kwam, van Pokémon Red tot Pokémon Sapphire, van Stadium tot Hey You! Pikachu. Maar nog steeds geen volwaardige 3D RPG. En toen kwamen de GBA en de GameCube.

We weten nu dat de game eigenlijk gewoon een Pokemon Stadium 3, of 4 (in Japan) is, met een andere naam en een RPG-mode er tegen aan ‘gepleurd’. Maar goed, je weet waarschijnlijk al genoeg over de basis van deze game. Als je nog niet genoeg weet, lees dan even deze preview. Wij vertellen je in de review of alles goed is uitgewerkt. Read on!

Laten we gelijk met het belangrijkste beginnen: de Story-Mode. Jullie weten allemaal dat de verwachtingen hiervoor erg hoog waren, en ik kan jullie vertellen dat het allemaal best goed is uitgewerkt. De stijl is anders dan de Pokémon op de Game Boy’s, en dat mag ook wel eens. Het is zeer verfrissend vanaf het begin, en dat komt mede doordat alles goed is uitgewerkt. Het ‘snaggen’ (of ‘snaaien’, zoals Nintendo Nederland het noemt) van slechte Pokémon is weer eens wat anders dan wilde Pokémon vangen, en het ‘purifyen’ is ook leuk. Voor ieder gevecht met de Shadow Pokémon loopt zijn balkje slechtheid weer wat leeg, en als het volkomen leeg is kan je naar Celebi alwaar je Pokémon weer braaf wordt. Alle ervaringspunten worden er dan in één keer bijgedaan, want zolang het Shadow Pokémon zijn is er geen ge-level up.

Leuk was het dan ook om te zien dat mijn Bayleef (een van mijn favoriete Pokémon) in een wip van level 30 naar level 43 ging. Vele keren achter elkaar hoorde ik ‘Tudiediedu!’, wat betekende dat ik een level omhoog ging. Daarna evolueerde ze ook nog eens naar Meganium, die ik dan maar gelijk Maggie heb genoemd. Oeps, ik draaf weer eens te ver door. Dat krijg je met zo’n verslavende game. Veel van de Pokémon die je niet in Ruby/Sapphire/Leaf Green/Fire Red kan vangen zijn wel in Colosseum te vangen, Pokémon als Entei en Suicune. Ruilen met je GBA kan echter niet vanaf het begin, daarvoor zul je het spel eerst moeten uitspelen. Maar dat begrijp je toch wel, anders wordt het wel heel simpel om uit te spelen. Volgens Nintendo ben je met de Story Mode zo’n 20 uur bezig, en dat is ook zeker waar. Als je alle Pokémon wilt moet je echter wel wat langer spelen. Heb je echter alle Pokémon, dan ben je nóg niet uitgespeeld. Je vergeet namelijk de essentie van de Stadium serie die ook weer is overgezet naar Colosseum: de oeroude Battle Mode. De plek om met je in de GBA-versie getrainde Pokémon te vechten. Natuurlijk kan je ook met je RPG-mode Pokémon vechten, mits ze niet meer Shadow Pokémon zijn. Ook dit blijft verslavend, en hoe meer je vecht hoe meer coupons je krijgt. Deze coupons zijn om te wisselen voor items, die je dan weer kan overzetten naar de GBA games.

Coupons kan je ook verdienen met de Mt. Battle mode (die overigens ook in de RPG zit). Hier is het de bedoeling om 100 trainers te verslaan, en iedere trainer is weer iets sterker dan de vorige. Op het begin is het nog makkelijk, maar rond plateau 95 wordt het toch wat moeilijker. En nee, het hoeft niet in 1 keer. Om de 10 gevechten is er een rustpunt waar je kan bewaren, genezen, teruggaan naar het startpunt, etc. Verslavend is het zeker, je moet nog één plateautje hoger, nog eentje, nog eentje… Als je eenmaal begint leg je de controller niet meer neer.

Ik vind het spel top. Het is erg cool om al die Pokémon nu eens in ‘GameCube 3D’ te zien. Ook de steden waarin je rondloopt geven je echt een gevoel alsof je in een Pokémonwereld rondloopt. Toegegeven, het is niet allemaal topkwaliteit, en je ziet nog steeds niet de Pokémon elkaar aanraken, maar toch. Als je dat nou persé had willen zien hadden we de game voor de eerst volgende 10 jaar nog niet gezien. De aanvalseffecten zijn dan wel weer top gedaan. Van vliegende vuurringen, tot een vloedgolf die het complete stadion vult. Die stadions zijn dan ook wel prachtig aangekleed. Je hebt een vervallen stadion, of juist een hypermodern stadion met water aan de muren dat naar beneden stroomt. Alleen zien niet alle Pokémon er top uit.

Mij bekruipt het gevoel dat Nintendo hier wel iets meer moeite aan had kunnen besteden. Ook dit stuk is in orde. Turn-based fans vinden alles wat ze nodig hebben in deze game, en alles is net als in de GBA-versies. Althans, de gevechten. Enige verschil hier is dat je altijd met twee Pokémon tegelijk vecht. Daardoor krijg je het probleem dat het een minuut duurt totdat het gevecht eindelijk begint, eerst moeten jij en je tegenstander hun Pokémon uit de bal laten komen, en dat duurt eigenlijk wat te lang. De controls zijn binnen en buiten de gevechten erg simpel, wat ook komt doordat je niet veel nodig hebt. Verder is alles prima in orde. In essentie is het gewoon hetzelfde als de GBA-versie, en dan vooral de geluiden van de Pokémon. Geen ‘Pika-Pika’, maar ‘Krijoenk’ en ‘Frilzonv’. Ja Nintendo, ik weet dat het niet makkelijk is om voor al die Pokémon een geluid op te nemen, maar in de anime lukt het wel. Een kwestie van overzetten en je hebt toch al gelijk een betere kwaliteit geluid. De muziek is echter al weer beter. Het is aan te duiden als een mix tussen de normale muziek die we allemaal kennen van de Game Boy versies en jazz. En laat ik daar nou wel van houden. Qua geluid is Colosseum dus een mixed bag. De muziek is top(Althans, als je van jazzy Poké-muziek houdt), maar de geluiden mogen stukken beter. Wat denk je zelf? Is er ooit een RPG geweest die weinig replay had? Nee, natuurlijk niet. En dus ook niet in deze Pokémon-game. Wat je allemaal kan doen nadat je de RPG-mode hebt uitgespeeld? Je hebt de Battle-Mode, die nooit gaat vervelen. Je hebt Mt. Battle, waar je 100 trainers achter elkaar kunt verslaan en natuurlijk alle 80 Pokémon om te vangen in de RPG mode, die je sterker kunt maken. Je kan de meeste trainers dan ook meerdere keren uitdagen zodat je bezig blijft. Originaliteit is al jaren ver te zoeken in de Pokémon-serie. Meestal is het een kwestie van een nieuwe wereld en nieuwe Pokémon met wellicht nog een paar andere leuke extraatjes. Colosseum is daarin niet anders. Een nieuwe wereld, maar eigenlijk geen nieuwe Pokémon. Wat dan weer wel nieuw is, is het vangen van andermans Pokémon, het genezen van Shadow Pokemon, en de Snag-machine. Daarmee is de game een van de meest verfrissende Pokémon-games van het afgelopen jaar.

Oordeel Pokemon: Colosseum (NGC)

• Gameplay 89
  • Originality 79