Pokemon: Dash (NDS)
40 100 1

Review Pokemon: Dash (NDS)

Pokémon is voor Nintendo al jaren een enorme melkkoe die geld blijft opbrengen. Dit komt vooral door de ijzersterke RPG games met een zeer verslavende werking die miljoenen mensen aanbidden. Naast deze games, waar het eigenlijk om draait, zien we ook vaak andere Pokémon games zoals Pokémon Pinball en Pokémon Colosseum. Nu de Nintendo DS uit is moest daar natuurlijk ook wel een titel voor komen. Deze titel is Pokémon Dash. Pokémon Dash is simpelweg een racegame. Het doel van het spel is racen met Pikachu. Andere Pokemon zijn niet te kiezen dus je zult het met deze gele elektromuis moeten doen. Maar hoe moet je nu racen met Pokémon? Dit is dus weer een typisch staaltje melkwerk van Nintendo. Je hebt verschillende banen waar je moet rennen tegen vijf andere Pokémon. De besturing is verrassend simpel. Je moet namelijk je stylus over het scherm slepen om Pikachu de juiste richting op te sturen. Hoe sneller je sleept des te sneller Pikachu rent. Natuurlijk is dit niet altijd even makkelijk. Op ijs ren je namelijk anders dan op zand en met bomen in de weg loopt het natuurlijk ook wat minder makkelijk dan op een harde weg. Af en toe zul je ook een luchtballon in moeten klimmen om naar een ander eiland te gaan om daar weer verder te kunnen rennen. Je bereikt de finish door verschillende checkpoints te bereiken. Ben je als laatste bij de finish dan verlies je simpelweg.

Het klinkt allemaal leuk, maar helaas voor maar even. Het spel gaat namelijk na tien minuten al vervelen. De gameplay is zo saai en het geheel is zó saai dat dit echt weer een titel is die snel moest worden klaargestoomd voor de launch om, vooral, jongere kinderen eraan toe te zetten een DS te kopen. Dit is echter jammer, want het spel is gewoonweg bagger slecht. De banen verschillen weinig van elkaar en later wordt het frustrerend omdat je simpelweg niet goed weet waar je heen moet. Dit is slecht, vooral als de game bedoeld is voor een jonger publiek. Ze krijgen dan immers niet de kans om het enige leuke puntje uit de game te bereiken. Je kunt namelijk de GBA versies van Pokémon in je DS stoppen. Je kunt dan je huidige team naar je DS “uploaden” en voor iedere Pokémon komt er een nieuwe baan vrij. Dit kan dus oplopen tot dik 250 nieuwe banen. Jammer dat het niet leuk is om te racen met Pokémon.

Ook grafisch is het teleurstellend. Pokémon Dash haalt niet bepaald het onderste uit de kan van de Nintendo DS. Het spel speel je namelijk vanuit een topdown view. Je kijkt dus neer op de Pokémon. Dit resulteert in een saai uiterlijk dat veel op elkaar lijkt. Het is een erg eentonig geheel.

Veel meer is er niet te vertellen over deze beker melk uit de Pokémon koe. Hoewel beker, eerder een kleine cup koffiemelk, want meer zit er echt niet in. Het resultaat is een uiterst slechte game met een teleurstellende gameplay. Niet dat hier meer in had gezeten, want het concept is al erg slecht. Voor kleine kinderen kan het nog wel leuk zijn, maar voor kids boven de twaalf is dit niet boeiend. Nintendo dacht met deze game snel geld te kunnen verdienen, maar ik waarschuw jullie. Koop deze game vooral niet. Het is te slecht. Jammer voor Nintendo, maar het is hun eigen schuld. Gelukkig maken ze dit hopelijk goed met de nieuwe Pokémon RPG’s op de E3 in mei.

Oordeel Pokemon: Dash (NDS)

• Graphics 50
  • Gameplay 35