Pokemon: Sun (3DS)
88 100 1

Review Pokemon: Sun (3DS)

Iedereen heeft wel eens van Pokémon gehoord. Van de echte Pokémon-fans die vanaf het eerste uur naar de serie keken op tv, Pokémon-kaarten ruilden op het schoolplein en de eerste games Red en Blue op hun Game Boy speelden tot aan de huismoeders die Pokémon Go op hun mobiel spelen. Grote kans dat jij bij de eerste groep hoort! Al wordt Pokémon bij een steeds groter publiek bekend. Doordat de serie nog altijd wordt uitgezonden op tv en er ook nog volop merchandise te vinden is (denk bijvoorbeeld aan de Happy Meals bij McDonald’s), is Pokémon ook nog steeds leuk voor de kinderen van tegenwoordig. Echter, richt Pokémon Sun en Moon zich vooral op de nieuwste fans of is het ook nog leuk voor de oudere generatie? Lees snel verder!

Welkom in Alola
Pokémon Sun en Moon zijn RPG's ontwikkeld door Game Freak. Je bent zoals altijd een nieuwe trainer, die net verhuisd is naar een ander gebied. Deze keer is er gekozen voor een Hawaiiaanse omgeving in de nieuwe regio Alola, die bestaat uit vier losse eilanden met veel nieuwe en oude Pokémon om te vangen en te trainen. Het is jammer dat er weer is gekozen voor het concept waarbij je je eerste Pokémon krijgt en vervolgens een hele lange uitleg moet doorstaan over hoe vechten en Pokémon vangen werkt. De introductie in dit deel is tergend lang, en je wordt de eerste paar uur echt aan het lijntje gehouden. Kunnen ze niet gewoon een optionele tutorial toevoegen voor nieuwe spelers? Toch maakt deze lange introductie niet heel veel uit, je krijgt er namelijk vooral veel zin in om snel zelf aan de slag te gaan.

Het verhaal in deze nieuwste Pokémon-delen is jammer genoeg niet heel erg goed uitgewerkt en lineair in waar je naar toe moet. De mate waarin je vrij wordt gelaten is beperkt. Ook worden de slechteriken van Team Skull niet als bedreigend, maar vooral als grappig neergezet. Voor een spannend verhaal hoef je Pokémon Sun en Moon dus niet te kopen. Niet dat de Pokémon games daar erg bekend om staan, maar een sterker verhaal zou een leuke toevoeging zijn geweest. Ook al is het zo dat het verhaal wel wat beter is uitgewerkt dan in de voorgaande spellen.

Welkom bij je eerste trial
Er zijn in deze twee nieuwe delen veel veranderingen toegevoegd. De eerste en grootste verandering zijn de Island Trials in plaats van de gyms. Deze bestaan uit opdrachten die je moet uitvoeren voor de Trial Masters. Opdrachten variëren van het zoeken naar bepaalde Pokémon tot het waarnemen van verschillen in dansjes die Pokémon uitvoeren. Als je voor de trial geslaagd bent word je beloond met een Z-Crystal. Er zijn in totaal zeven trials die zijn verdeeld over de vier eilanden. Als je alle trials op een eiland hebt gedaan wacht er eerst nog een Grand Trial voordat je naar het speciale eiland mag. Deze trials zorgen voor een fijne verfrissing in de anders zo vaststaande formule van Pokémon.

Je denkt nu vast: “Je krijgt toch altijd badges nadat je een gym hebt verslagen?” Dat klopt voor de oude spellen, maar in Pokémon Sun en Moon zijn er geen badges meer. Hier word je alleen maar beloond met een  Z-Crystal; dat zijn speciale items die je aan je Pokémon kan geven. Ieder type Pokémon heeft zijn eigen Z-Crystal. Dus je hebt er één van water, vuur, gras, enz. Als je een Z-Crystal aan je Pokémon geeft krijgt deze een speciale sterke aanval. Ook krijg je een tijdrovend dansje van je trainer te zien met een tijdrovende animatie van de aanval (deze laatste kun je uitzetten, de eerste niet). De toevoeging van de Z-Crystals is erg leuk, maar toch is het jammer dat je na de trials geen badge krijgt of dat er naast de trials nog gyms zijn. Een badge geeft je meer het gevoel dat je vooruit gaat in het spel en beter wordt. Dit gevoel komt wat minder naar boven als je weer een nieuwe Z-Crystal hebt gekregen. Badges horen nou eenmaal bij Pokémon, maar toch kunnen deze twee nieuwe delen het heel goed hebben zonder deze badges.

3D maar toch niet echt 3D
Grafisch is het spel ook echt een pareltje op de Nintendo 3DS. Het spel heeft net als Pokémon X, Y, Omega Ruby en Alpha Sapphire een 3D-wereld. Vergis je echter hiermee niet met de 3D-functionaliteit van de Nintendo 3DS, die werkt namelijk niet. Dit is jammer, want Sun en Moon zijn het derde duo dat is uitgebracht op de Nintendo 3DS en nog steeds kan het spel niet in 3D worden gespeeld. Niet dat de 3D-stand veel wordt gebruikt bij veel gamers, maar als je het zou willen zou het toch moeten kunnen? Een ouder spel als Yo-Kai Watch kan bijvoorbeeld wel volledig in 3D gespeeld worden.

Naast het nadeel van de ontbrekende 3D-stand is er gelukkig genoeg positiefs te noemen over hoe Alola en haar trainers worden neergezet. De eilanden zijn prachtig vormgegeven, en als je rondloopt draait het standpunt van de camera soms ook mee; om je toch een beetje dat echte 3D-gevoel mee te geven. Soms is het wel wat irritant als je één kant op loopt, en vervolgens weer een andere kant op loopt omdat je dan vanuit een ander standpunt kijkt. Een nadeel van alle grafische toeters en bellen is dat de gezichten er soms wat pixelig uitzien van dichtbij op een Nintendo 3DS XL. Dit is wat minder zichtbaar een reguliere 3DS, maar dit is natuurlijk slechts een klein minpuntje voor het verder zeer mooie spel. Ook zijn er af en toe wat framedrops te merken in gevechten, voornamelijk als je tegen meerdere Pokémon tegelijk vecht. Gelukkig is dit niet heel storend. De muziek is ook weer fantastisch: de oude bekende deuntjes worden afgewisseld met vrolijke nieuwe muziekjes die passen bij de sfeer van Hawaï. Je kunt echt zien dat Game Freak zo veel mogelijk uit de Nintendo 3DS heeft gehaald voor dit spel.

HM read
Je hebt ook geen HM-aanvallen meer in Pokémon Sun en Moon. In plaats daarvan heb je nu Poké Ride. HM’s zijn de aanvallen die je nodig hebt om verder te komen in een Pokémon-spel, door bijvoorbeeld te zwemmen, vliegen, een steen kapot maken, etc. Een HM moest je aan je Pokémon leren en is daarna moeilijker af te leren dan een normale aanval. Dit zorgde voor veel frustratie. Er werd dan ook meestal gekozen voor een HM-slaaf. Dit was dan vaak één Pokémon die alle HM-aanvallen kreeg, zodat je makkelijker door het spel heen kon gaan. Het grootste nadeel hiervan was dat je altijd één slechtere Pokémon in je team had met al die HM-aanvallen. Dit hoeft nu gelukkig niet meer door Poké Ride. Hier krijg je bijvoorbeeld een Lapras waarmee je over het water kan bewegen. Deze Pokémon kun je altijd oproepen als je op de juiste plaats staat. Dit doet wel af van het realisme, want deze Pokémon kun je verder niet trainen.

Pokémon draait natuurlijk om het vangen en trainen van alle verschillende monstertjes. In Pokémon Sun en Moon zijn ongeveer 80 nieuwe Pokémon toegevoegd. Ook zijn er de zogenaamde Alola-vormen van verschillende oude Pokémon. Vulpix is hier een voorbeeld van: in de oudere spellen is hij een beetje rood/bruin en een vuurtype, maar op Alola is Vulpix meer lichtblauw/wit en is het een ijstype. Deze draai om oudere Pokémon toe te voegen in een nieuw jasje is een leuke verrassing. Er zijn natuurlijk ook een paar rare Pokémon, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Alola-vorm van Exeggutor. Of de nieuw toegevoegde Pokémon Sandygast en Palossand. Elke generatie heeft zo zijn lelijke eendjes.

Je laatste trial in deze review
Als je de Grand Trial hebt gehaald en het spel hebt uitgespeeld is je avontuur natuurlijk nog niet klaar. Dan kun je je team pas echt vormen zoals jij dat wilt. Je kunt de Battle Tree in of de League doen als je veel van vechten houdt, en je kan ook proberen alle zeldzame Pokémon te vangen. Je bent gelukkig nog lang niet klaar met deze nieuwe Pokémon-delen nadat je de credits hebt gezien, maar toch had de content na de Grand Trial wel wat uitgebreider kunnen zijn (denk aan de content in Black 2 en White 2 nadat je die had uitgespeeld). Lees hieronder het cijfer van de replay value dan ook als doorspeelvalue.

Pokémon Sun en Moon zijn de meest vernieuwende delen in de Pokémon-games van de afgelopen jaren. Alle vernieuwingen zorgen ervoor dat je lekker vlot door het spel loopt (of surft en vliegt). De trials zijn een leuke vervanging van de gyms, maar toch worden de badges een beetje gemist. Dat komt door de nostalgische gevoelens die Pokémon-games bij je naar boven halen. Toch slagen Sun en Moon erin om dat echte Pokémon-gevoel te beleven dat je ook had bij het spelen van de oudere games. De vernieuwingen zijn niet zo anders dat de oude fans hun Pokémon-game er niet meer in herkennen. In het begin is het even door de zure appel heen bijten vanwege de lange introductie, maar dat mag de pret niet drukken. Voor de nieuwe fans is dat alleen maar fijn, zij zullen ook smullen van deze nieuwe delen en hier later met veel nostalgie naar terug kijken.

Deze recensie is geschreven door Lisa Halman

Oordeel Pokemon: Sun (3DS)

• Originality 85