R: Racing (Xbox)
65 100 1

Review R: Racing (Xbox)

Racen is voor veel mensen een hobby waar ze graag aan doen, met hoge snelheden over de snelweg racen is alleen helaas geen mogelijkheid in Nederland zonder dat je een hoge bekeuring krijgt. Dan kan je natuurlijk altijd naar een van je console's stappen of naar je pc. Voor op de consoles is recentelijk het spel R: Racing van Namco uitgebracht.

Dit spectaculaire spel is met zijn gelicenceerde wagens dan wel vooral bedoeld voor de circuit racer en voor de mensen die in even in zo een bijzondere racewagen altijd al wilde racen. Een racespel met een verhaal erin, dit lijkt vaak nooit veel goeds te beloven maar toch is het in dit spel wel aardig, je speelt een ambulance bestuurster genaamd Rena die bij toeval in de racewereld terechtkomt. Hier krijgt ze te maken met haat en nijd van o.a. haar directe concurrente. Ook krijgt ze te maken met Chantage en corruptie die regelmatig centraal staat in dit wereldje. Jouw doel is gewoon te doen wat het team zegt zodat je uiteindelijk samen met Stephan (je teambaas) een eigen team kan oprichten. Een grappig verhaaltje maar in een racespel gaat het niet om het verhaal maar om het racen. Dit doe je dan ook in 14 grote races die bestaan uit bestaande circuits en een paar rally parcours. Om je verder nog bezig te houden zijn er 166 verschillende races die je kan racen om extra reputation points te verdienen waarmee je dan nieuwe auto's en circuits kan aanschaffen. Reputation points zijn vergelijkbaar met Kudo's uit Project Gotham Racing 1&2 die je krijgt als je mooi racet en weinig fouten maakt.

Helaas is dit spel niet een grote uitdaging. Mede door een brake assist is het spel redelijk makkelijk te halen en kan je bijna de hele tijd vol gas geven. Wat het ook makkelijker maakt is de stressmeter van je tegenstander die langzaam volloopt hoe langer je achter de tegenstander blijft rijden totdat je tegenstander de druk niet meer aan kan en fouten begint te maken waardoor je redelijk makkelijk dan ook de overwinning kan behalen. De besturing van het spel is redelijk simpel dus, gewoon sturen, af en toe remmen en voor de rest vol gas geven, dit kan een minpunt zijn maar is waarschijnlijk vooral voor de beginnende gamers makkelijk om in het spel te komen. Ook is dit spel een mooi instap spel voor gamers die nooit eerder geraced hebben en ben je na het uitspelen redelijk ervaren in het race genre.

Namco was altijd bekend van de prachtige race games Ridge Racer waar de mooie dames en snelle bolides je toejuichen in de prachtige cut-scenes. Ook bij dit spel zijn er weer mooie filmpjes en zien de wagens daarin er zeker mooi uit maar helaas valt het in het spel een beetje tegen, de wagens zijn een beetje dof en de circuits zijn af en toe gewoon slordig afgewerkt. Ze doen een beetje leeg aan en het lijkt wel alsof er geen publiek aanwezig is terwijl je die wel (af en toe) hoort. De wagens komen volledig tot hun grafische recht in de replay's en dat is zonde.

Het geluid lijkt wel sinds Ridge Racer niet meer verbeterd en klinkt hetzelfde alleen dan in Dolby Digital. Elke wagen klinkt bijna hetzelfde en dat is erg jammer. De muziek klinkt ook redelijk eentonig en met ongeveer 12 tracks gaat het op een gegeven moment zelfs irriteren en baal je er van dat er geen
mogelijkheid is dat je custom soundtracks kan importeren van je Xbox.

Het eens zo legendarische Namco op racegebied heeft laten zien dat ze sinds Soul Calibur2 een beetje een dipje hebben en je zou haast denken dat ze R:Racing even hebben gemaakt om snel geld te verdienen. Toch is het geen slecht spel. Een beetje simpel qua moeilijkheidsgraad, graphics en geluid maar toch speelt het erg prettig en heb je het spel niet 123 uitgespeeld. Een leuk spel voor de racer die het voor de lol speelt, maar een tegenvaller voor de echte racefreak. Mocht je het spel willen aanschaffen dan kan je hem beter eerst huren om te kijken of het echt een spel voor jou is.

Oordeel R: Racing (Xbox)

• Gameplay 69
  • Sound 63