Rayman Advance (GBA)
88 100 1

Review Rayman Advance (GBA)

Deze Rayman game is een poort van de allereerste Rayman game, die is uitgekomen op de PSX, Atari Jaguar en de Sega Saturn. De levels zijn iets ingekort omdat dat iets overzichtelijker is op zo'n klein GBA schermpje. Daarom is het geen directe poort, maar een poort waar wel het een en ander aan veranderd is.

Raar mannetje die Rayman
Rayman ziet er een beetje raar uit, want zoals je ziet op de plaatjes heeft onze vriend geen armen, benen en nek. Toen de makers dit figuurtje verzonnen hadden ze een paar problemen. Eén van de problemen waren de armen, benen en de nek. Deze ledematen waren moeilijk te programmeren en toen kwamen ze op het geweldige idee om deze ledematen gewoon maar weg te laten. Een nieuw spelfiguur was geboren en dat heeft menig gamer gemerkt, want er zijn al Rayman games uitgekomen op de PSX, PS2, Atari Jaguar, Saturn, N64, GB, GBC, Dreamcast. De X-Box en GC versie zijn op nog in de maak. De GBA versie is dus een poort, maar een poort hoeft niet altijd slecht te zijn....

Het spel zelf
Als je één van de eerdere Rayman games hebt gespeeld dan zal deze game je zeker weer bekend voorkomen. Je moet weer veel rennen, springen, slaan, vliegen en slingeren. De gameplay is vanaf het begin af aan al erg verslavend en dat komt niet door het geweldige verhaal. Het verhaal is zoals we gewend zijn van Rayman games. Er zijn namelijk een paar wezentjes ontvoerd en onze held moet ze maar even gaan redden. Onderweg komt Rayman weer veel duivelse monsters en bazen tegen die je niet zo gemakkelijk kan doorlopen. Het verslavende zit hem echt in de gameplay. Het begint met simpele leveltjes, waar je alleen maar kan slaan en springen, maar als je een paar levels verder bent kun je alweer slingeren of andere dingen doen. Hoe verder je in het spel komt des te moeilijker het wordt. De moeilijkheidsgraad loopt langzaam op. De eerste levels kan zelfs je neefje makkelijk uitspelen, terwijl jij ondertussen zwetend de latere levels probeert te halen. Er komen in de latere levels niet alleen meer vijanden voor, maar ook wordt het springen van platform naar platforum moeilijker en zijn er minder savepoints te vinden. De eindbazen zien er niet alleen mooi uit, maar zijn ook nog eens zeer moeilijk te verslaan. Je zult je in je eentje zeker vermaken met dit spel, het wordt niet gauw saai doordat je telkens weer wat anders moet doen in een level. De singleplayer mode is vrij lang en de levels zijn behoorlijk groot.

Extraatjes
Je bent behoorlijk lang bezig met de singleplayer, maar de makers hebben er ook een multiplayer mode ingestopt. Het is een soort Capture the Flag, maar het blijft niet lang boeiend. Daarom vind ik de multiplayer wel een gemiste kans, want de meeste platformers hebben geen multiplayer. Daarom was het juist leuk geweest als deze multiplayer wel goed was. Je zult dan ook weer snel verder gaan met de singleplayer mode.

Schitterend
Wat ziet Rayman er mooi uit zeg. Alle levels zijn schitterend getekend, vooral de achtergronden zijn prachtig. Maar de vijanden doen er ook niet voor onder. Gewoonweg alles in dit spel ziet er mooi uit. Dit had allemaal nooit op de GBC vertoond kunnen worden en daarom is deze launchgame één van de weinige games die het maximale uit de GBA haalt. Je ziet zoveel kleuren, er is veel gevoel voor diepte en alles is hartstikke vrolijk. Het lijkt bijna of je naar een PSX spel zit te kijken. Over de grafische kwaliteiten valt dus niks op aan te merken.

Geeen gebliep
Ook het geluid van Rayman is heel goed in orde. Je hoort vrolijke deuntjes die je na een tijdje lekker mee aan het neuriën bent. Ook zitten er stemmetjes in het spel, die zijn erg grappig en goed gemaakt. Dat is wel wat anders dan het gebliep dat je tijdens het praten op je GBC hoorde. Op het geluid valt dus ook niet veel aan te merken.

Plus en minpunten

+ Schitterende graphics
+ Schitterend geluid
+ Behoorlijk veel grote levels
+ Goed oplopende moeilijkheidsgraad
- Multiplayer is niet helemaal zoals het hoort

Er zijn veel goede platformers voor de GBA verkrijgbaar, dit spel hoort zeker bij de toppers van de platformers. Alles is goed aan het spel. Vooral grafisch maakt de game zeer veel indruk, maar het geluid mag er ook zijn. Er zijn lekker veel levels en die levels zijn ook nog eens behoorlijk groot. Je kan je goed vermaken met dit spel en je zult er niet binnen een paar dagen op uit gekeken zijn. Dus als je weer zin hebt om veel te rennen, slaan, springen en slingeren dan is deze game zeker het aanschaffen waard.

Oordeel Rayman Advance (GBA)

• Eindcijfer 88

Aantal keer bekeken: 2237