Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Red Steel (Wii)
81 100 1

Review Red Steel (Wii)

De controller van de Wii werd na de aankondiging al gebombardeerd tot dé accessoire voor first person shooters. Erg vreemd was het dan ook niet toen bleek dat één van de eerste Wii games een schietspel zou worden. We werpen een blik op Ubisofts shooter: Red Steel. Als je in Italië niet te maken wilt krijgen met de maffia en in Japan niets wilt weten van de yakuza kan je hier stoppen met lezen. Over deze laatste 'Japanse maffia' gaat de shooter Red Steel namelijk. Dit keer dus geen Al Pacino's, maar Shigeru Miyamoto's of liever Ken Kutaragi's om flink op los te knallen. Je begint als jonge Amerikaan die met zijn Japanse vriendin en schoonvader uit eten gaat. Plotseling worden jullie overvallen door Japanse gangsters die je vriendin ontvoeren en je schoonvader ernstig verwonden. Waarom dat nou weer? Je schoonvader blijkt een soort Godfather te zijn van een yakuza-clan en al stervende benoemt hij je als eigenaar van een lang, glimmend zwaard. Een katana, zoals een dergelijk wapen in Japan heet. Dat zwaard is hét teken van macht binnen zijn clan en jij moet hem beschermen. Jij reist naar Japan met je stijlvolle mes om dood en verderf te zaaien. Tijd om de dood van je schoonvader te wreken en je Japanse chick te bevrijden.

Red Steel is één van de games die het vroege imago van de Wii geschapen hebben. Sterker nog; Red Steel was de eerste Wii game waarvan beelden beschikbaar waren. Iedere oplettende Nintendo fan heeft dus wel wat meegekregen van Red Steel. Opzich is het een vrij normale shooter, maar omdat het de eerste game was die liet zien hoe de Wii Remote precies werkte was hij toch wel een beetje bijzonder. Naarmate er meer Wii games werden gepresenteerd daalde de populariteit rond Red Steel een beetje. Toch bleven flink wat mensen Ubisofts shooter in de gaten houden.



Het meest opmerkelijke aan Red Steel is de besturing. Zoals gezegd in de intro lag het voor de hand dat de Wii Remote een mooie combinatie zou zijn met shooters. En inderdaad: richten met een afstandsbediening werkt een stuk fijner dan met een tweede stickje. Op veel websites werd geklaagd over de besturing en het gemiddelde cijfer werd er nogal door naar beneden gehaald. Maar als je de game eenmaal zelf speelt zul je merken dat het juist wél een fijne besturing is. Lopen doe je met het stickje op de nunchuck en om je heen kijken gaat met de Wii Remote. Een stipje op het scherm laat zien waar je richt. Als je je stipje naar de rand van het beeldscherm brengt draai je je gezichtsveld. Je bestuurt dus als het ware de hand (met het wapen) en het hoofd van de hoofdrolspeler met de Wii Remote. Ook bestaat er een mogelijkheid om te locken op een vijand. Je gezichtsveld is daardoor constant gericht op je tegenstander; je hoeft alleen nog maar te richten. Door je Wii Remote wat dichter naar het scherm te brengen zoom je een stukje in. Hiervoor moet je je arm naar voren steken waardoor je iets minder stabiel kan richten. Het lijkt een stom concept, maar het is wel een stuk realistischer. Cheaters raden wij dan ook een bureaustoel met wieltjes aan. Schieten gaat uiteraard ook in stijl, met de trigger-button onder de Wii Remote (de B-knop). Door je Wii Remote een kwartslag te kantelen houd je je geweer vast als een echte gangster. Geen nuttige extra, wel een leuke toevoeging.

Natuurlijk moet er naast je vuurwapen ook actief met je katana worden gewerkt. Helaas is dit een iets beperkte mogelijkheid. De slagen die je maakt met je Wii Remote worden niet daadwerkelijk vertaald in bewegingen op het scherm. Er is slechts een aantal standaard slagen dat je kan maken. Toch maakt dat voor de gameplay niet zo veel vreselijk veel uit, het gaat om het idee. De nunchuck wordt gebruikt voor een klein zwaardje waarmee je je kan verdedigen. Deze is ook nodig om het zwaard van je tegenstander te vernietigen. Als je eenmaal het levensbalkje van je tegenstander hebt geleegd óf zijn zwaard hebt vernietigd geeft hij of zij zich over. Nu is het aan jou de keus om hem af te maken of in leven te laten. Sommige tegenstanders kunnen niet leven met het feit dat ze verloren hebben van een 'simpele Amerikaan'. Ze vragen je of je hen af wil maken als laatste eer. Wat ga je doen? Hun lot ligt in jouw handen.



Opmerkelijk aan deze game is dat je geen levenspunten kan vinden. Je herstelt je leven namelijk door een paar seconden rustig ergens te wachten. Je kan dus ook alleen maar gedood worden als je van alle kanten beschoten wordt of als je een vrachtwagen voor je neus opblaast. Naast de normale vuurwapens, waarvan je er maximaal twee bij je kan dragen, heb je ook de beschikking over zes handgranaten. Deze gooi je weg met je nunchuck. Gooi met een boogje of rol hem over de vloer: jij bent de baas.

Over de graphics van Red Steel werd ook hevig gediscussieerd op het internet. En dat de Wii geen PlayStation 3 is weten we nou ook wel. Maar Red Steel is absoluut geen doorn in het oog. Vooral aan de sfeer en de details van de game is erg hard gewerkt. Dit zie je terug aan bijvoorbeeld de stickers op brandslangen die zelfs de meest wereldvreemde mensen nog herkennen. Je kan merken dat er goed naar echte omgevingen is gekeken, want alles klopt gewoon.

De stijl van Red Steel wordt nog eens extra versterkt door de muziek. Op rustige momenten heb je een fijne achtergrondmuziek die je even helemaal de rust gunt die je dan nodig hebt. Ineens kan de muziek omslaan in een wilde deun die je op het puntje van je (bureau)stoel zet. Binnen no time vliegen de kogels om je oren en zit je gehurkt in een hoekje te zoeken naar je vijand. Tevens is de voice-acting in deze game prima gedaan, dus over het geluid hebben we niets te klagen.



Het enige jammere aan Red Steel is dat het een hersenloos schietspel is. Je loopt een stukje, schiet wat mannetjes neer, zoekt dekking en af en toe zwaai je wat met je katana in het rond. Echte stukken waarbij je moet denken zitten er niet bij. Natuurlijk zijn er wel sleutels die je moet verzamelen en knoppen die je in moet drukken, maar qua IQ is dit erg minimalistisch. Dit zorgt er echter wel voor dat Red Steel een pure shooter is. Voor denkwerk heeft men Metroid Prime 3: Corruption in ontwikkeling.

We kunnen in ieder geval zeggen dat Ubisoft een fijne game heeft afgeleverd. Een goede stijl, fijne besturing en een leuk verhaal. Het gerucht gaat dat er inmiddels wordt gewerkt aan een vervolg, Fighting Steel genaamd. We zijn benieuwd hoe dat uitpakt, maar tot die tijd knallen we er nog even flink op los in Red Steel.

 

Oordeel Red Steel (Wii)

  • Graphics 80
  • Gameplay 85
  • Originality
  • Sound 75
  • Replay 75
  • Eindcijfer 81

Aantal keer bekeken: 6700 

Laagste 3 prijzen voor Red Steel (Wii)

13.40 18.27 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Lamar Games 10
€  9.95€ 3.45   € 13.40
Nedgame.nl 9.8
€  12.00€ 3.49   € 15.49
Bol.com Partner 8.5
€  18.27€ 0.00   € 18.27

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Maltorius
Maltorius ( 2599   3) 24-12-2006 17:27
Ik vind het cijfer wat te hoog, omdat je simpel weg niks aan bloed ziet enzo... en de katana werkt nie goed op de bewegingen... Overal had hij een 5-6 en dat is ook een redelijk cijfer
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 27-12-2006 21:49
Bloed boeit niet. Goed cijfer.
avatar van Maltorius
Maltorius ( 2599   3) 27-12-2006 23:17
Dat boeit wel maakt het wat echter , geef mij GoW dan maar
avatar van Oizon
Oizon ( 10 ) 28-12-2006 14:47
je moet dit spel niet vergelijken met een Game als Gears of War, waarbij t bloed praktisch uit je tvscherm spuit.. dit is een prima game, en een leuke variatie op de shooters die we al kenden...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 28-12-2006 21:16
Ik vind dat die remote het al echt genoeg maakt.
avatar van Maltorius
Maltorius ( 2599   3) 30-12-2006 15:55
Hij heeft overal niet zomaar een 5-6
avatar van Wars
Wars ( 1174   1) 01-01-2007 12:21
Nouja, ik was net de Review ervoor aan het schrijven :S
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 01-01-2007 18:07
Quote:
Hij heeft overal niet zomaar een 5-6

Smaken verschillen, reviews zeggen ook niet altijd alles.
avatar van BvG
BvG ( 407 ) 02-01-2007 20:13
Als je de review hebt gelezen snap je waarom de katanabeweging 'niet zo goed' werken. Daarnaast draait niet alles om bloed en smerigheid (ik studeer geneeskunde en ik heb genoeg van dat soort dingen gezien). Ook vind ik dat je niet naar andere cijfers moet kijken als je zelf een game moet beoordelen.
avatar van BvG
BvG ( 407 ) 02-01-2007 20:13
En die ava van Wars is tof
avatar van Gewoon_nico
Gewoon_nico ( 2 ) 03-01-2007 13:31
ik ben het met het cijfer eens, jullie moeten eigen cijfers geven anders kunnen jullie net zo goed een review van een andere site hier neerzette
avatar van BvG
BvG ( 407 ) 06-01-2007 22:19
Dit zijn dus reviews van een andere sites (dit is mijn review van WiiParty.nl)
avatar van Maltorius
Maltorius ( 2599   3) 18-01-2007 14:41
Ik heb hem dus wel gehaald...... want ik zat echt te twijfelen.. Maar het is idd wel een mooie game en met een 8 ben ik het wel eens
avatar van Black Identity
Black Identity ( 8 ) 11-10-2008 00:49
Kom op mensen niet zo zeuren, jullie kunnen het gewoon niet. het is een toffe game, ik heb er heel wat uren aan besteed en inderdaad reviews zeggen ook niet alles, elke gamer ervaart een game op zijn eigen manier, daarom zeg ik eerst spelen en dan oordelen, maar wel fatsoenlijk oordelen, gewoon proberen.

Ik vind die katana gevecht wel cool en het werkt bij mij perfect, je moet ook niet als een idioot gaan zwaaien met je remote, gewoon relax, goed blokken, dan toeslaan, beetje naar achter lopen en dan weer uithalen enz enz.