SSX Tricky (NGC)
77 100 1

Review SSX Tricky (NGC)

Met de geweldige soundtrack, goede graphics en leuke gameplay gaan wij SSX Tricky reviewen. Altijd gezellig een wintergame in de zomer! Is deze game beter als zijn voorganger of toch net iets vetter als SSX3? Wil je het weten? Lees dan snel de review! SSX Tricky is zoals iedereen weet een van de best verkochte snowboard games. Met zijn vrij simpele besturing, goede graphics en unieke stunts staat deze game, op de GameCube op een terechte gedeelde eerste plaats met 1080°. Velen zullen het wel niet met me eens zijn maar het gene wat 1080° niet heeft, heeft SSX wel en wat SSX niet heeft, heeft 1080° weer wel. Laten we beginnen over de controls. Als je de game voor het eerst in je ‘Cubeje stopt en gaat spelen moet je wel even wennen, als je bijvoorbeeld de Y knop indrukt “revive” je, wat soms best irritant is. De stunts zelf doe je met de R, L, X, B en Z knop, en met de A knop spring je en rond je die super tricks af.

Als je stunts doet en je land ze gaat je Tricky meter langzaam omhoog, hoe hoger hij is hoe langer je de speed boost kunt gaan gebruiken. Dit is gelukkig niet de enige optie als je die boost niet gebruikt . Als je de Tricky meter helemaal vult kan je een Tricky-trick, ook wel “übertricks” genaamd uitvoeren. Doe je zes van die tricks, je spelt dan het woord Tricky, heb je een oneindige boost tot het eind van het level.

SSX Tricky bevat verschillende spelmodus, zo heb je de Singleplayer die weer uit verschillende onderwerpen bestaat. Je heb bijvoorbeeld de “World Circuit”, Practice, Trick Tutorial, Showoff, Time Challenge en nog vele andere opties. De multiplayer bevat dezelfde opties alleen zijn deze, zoals de naam ook al zegt, met twee mensen te spelen. Enigste uitzondering voor de multiplayer is de Trick Tutorial, deze kan je niet met z’n tweeën spelen. Trick Tutorial is de enige optie die misschien even moet worden uitgelegd. De naam zegt al eigenlijk alles wat dit is maar bij deze optie heb je verschillende “Trick books”. Deze Trick books kan je leren en in het echte spel gebruiken. Heb je de eerste Trick book vol is het de bedoeling dat je de tweede gaat leren. De banen die je kan spelen liggen over de gehele wereld verspreid en bevatten verschillende shortcuts, Big jumps en verborgen schansen. Dat is wel leuk en aardig maar je heb soms hele stukken waar je niks kunt doen, dat het gewoon bochten zijn of saaie rechte stukken.

Wereld delen die je bijvoorbeeld bezoekt zijn; het koude Alaska, het zonnige Hawaï, het speelse Tokio, en de untracked banen zijn hier niet onbekend. Stuk voor stuk zijn deze negen banen uitgerust met de grootste schansen, rails, en andere ongein.

Het geluid van SSX Tricky is opgeleukt met bekende artiesten die Electronic Arts als een van de weinige altijd kan regelen. Zo wordt de soundtrack gezongen door Run DMC maar ook door een aantal andere artiesten. Namen zoals The Rasmus, BT, Bif Naked en vele anderen zijn niet onbekend in deze game. De stemmen van de spelers zijn ook wel het benoemen waard, het zijn niet bijzondere stemmen maar wel goed gekozen voor de karakter die het uitspreekt. Het zijn zelfs semi-beroemde Amerikaanse stemmen; Bif Naked, David Arquette, Macy Gray en Lucy Liu zijn geen onbekende voor ons.

Nu je alle records op je board natuurlijk gaat verbreken is het wel de bedoeling dat je het kan opslaan. Hier was ik niet echt tevreden over, je moet namelijk een stuk of 4 keer goedkeuren om verder te kunnen met het spel. Aangezien ik de vraag “Weet u dit zeker” heel erg irritant vind lijkt het alsof het bij deze game alleen maar wordt gevraagd. Dit mag natuurlijk de pret niet drukken maar ik vond dat dit even genoemd moest worden. EA heeft ook nog een leuk extraatje gegeven aan de gamer die deze game koopt. Bij het beginscherm kan je namelijk de “Making off” bekijken waar je leuke en interessante filmpjes kunt gaan bekijken. Je ziet hoe de werelden in elkaar zijn gezet en wat filmpjes van de makers zelf. Het is dan wel niet veel maar het is beter dan niks.

Nu SSX Tricky al een oudere game is zijn er nog zat mensen die nog geen snowboard game hebben. Ze kunnen nu bijvoorbeeld ook uit 1080° en SSX 3 kiezen. Zal SSX Tricky die twee overtreffen? Antwoord is simpel, nee. SSX Tricky is een leuke game waar weinig op aan te merken is maar wegens het vervolg dat ongeveer het zelfde speelt en een goede Nintendo game waar een LAN-functie, dus een 4 speler, optie in zit maken dat beide betere kandidaten. De prijs voor deze game, als je hem nog vindt, is wel een meevaller. Vaak is het namelijk 15 tot 20 Euro wat de winkels voor deze game vragen.

Oordeel SSX Tricky (NGC)

• Graphics 78
  • Sound 84