Sonic Mega Collection (NGC)
74 100 1

Review Sonic Mega Collection (NGC)

Iedereen die al wat langer meegaat in de wereld van videogames heeft ongetwijfeld van Sonic the Hedgehog gehoord. Zo niet, dan ken je hem misschien van de irritante tekenfilmserie die jaren geleden op RTL 4 te zien was. Hij was hét antwoord op de successen van Mario. Sega moest een character hebben voor een game op de Sega Genesis (hier bekend als Megadrive). Nu, jaren later heeft Sega een aantal oude Sonic games op een Cubeschijfje gezet om die tijden te doen herleven. Maar is dit DVD’tje onze zuurverdiende 50 euro waard? Dat bekijken we in deze review!

Sonic begon officieel op de Megadrive maar de games zijn ook gereleased op de Master System en de Gamegear. Deze versies waren wat minder omdat die consoles niet de 16-bit 'kracht' hadden die de Genesis wel had. Vandaar dat Sega ervoor gekozen heeft om de 16-bit versies op het schijfje te zetten. Iedereen die persé de 8-bit versies wil hebben, stop met lezen en haal Sonic Adventure DX, daar zijn die versies te unlocken. Genoeg uitleg, het wordt tijd om de klassiekers op de collectie één voor één te bekijken.

Sonic the Hedgehog
Het spel waar alles mee begon. Verschillende werelden waar Nintendo grafisch gezien jaloers op mocht zijn. De Genesis vond haar weg naar veel huishoudens wegens de snelheid van Sonic en de grafische pracht die de graphics van Super Mario Bros 3 ruim voorbij gingen. Persoonlijk vind ik de graphics zelfs beter dan Super Mario World en Nintendo wist dat ze op moesten passen voor deze concurrent. Het geluid zat ook dik in orde voor die tijd, relaxte keyboardmelodietjes die nog dagen in je hoofd bleven rondspoken. Qua gameplay is het een verhaal apart. Als je er van hield, dan bleef je maar spelen, hield je er niet van, breng de game rustig terug naar de winkel en raak nooit meer een Sonic-game aan.

Sonic the Hedgehog II
Volgens velen de beste Sonic ooit. Meer werelden, mutiplayer, Miles 'Tails' Prower en de beste uitvinding voor een Sonicgame sinds de uitvinding van de controller: de Spin Dash. Deze move liet je rondtollen op de grond waarna je als een bal in een flipperkast vooruit schoot. Een ware toevoeging want nu had je geen aanloop meer nodig om bepaalde heuvels te halen. Toppie deze game!

Sonic the Hedgehog III
Een kleine evolutie op de Sonic games: saven. Waar je in de eerste 2 games niet kon saven kon dat bij deel 3 wel. Dat was wel nodig ook want de werelden in deze game waren groter dan ooit en Sonic had met verschillende schilden verschillende mogelijkheden zoals als een vuurbal door de lucht schieten, ademen onder water en meer. Ook werd een nieuw character verwelkomd' genaamd Knuckles. Deze miereneter was aanvankelijk een vijand maar in de volgende game zweert hij samen met onze blauwe egel. Overigens brengt deze game een minpunt van de collectie aan het licht: mogelijkheid tot saven. Van de hele collectie is Sonic 3 de enige met deze mogelijkheid. Je zou van Sega verwachten dat ze 10 jaar na dato dat wel eventjes kunnen bijwerken. Niet dus, jammer...

Sonic & Knuckles
Het begint saai te worden. Nog geen half jaar na deel 3 kwam deze game uit, zonder savemogelijkheid. Wel had deze titel een optie om Sonic 2 of 3 in de cartridge te steken waardoor je die avonturen met Knuckles kon doorlopen om bepaalde gebieden te bezoeken die met Sonic of Tails niet mogelijk waren geweest. Voor de rest bood deze game weinig bijzonders. Hij heeft veel weg van Sonic the Hedgehog 3. Overigens zijn de opties met Knuckles gewoon te unlocken in de collectie.

Sonic 3D Flickies Island
Een van de laatste Sonic games op de Genesis met iets heel bijzonders voor een 16-bit console: hij was 3D! Overigens is dit ook de saaiste game op de collectie omdat het een kwartier duurt voordat je alle Flickies hebt gevonden in een gebied en omdat de snelheid ontbrak. Het 3D stelt deze dagen ook weinig voor. Je kijkt vanuit een isometrisch gezichtsveld waardoor je wel eens in de knoop komt met de camera. Voor deze game hoef je de collectie niet te kopen.

Sonic Spinball
Ja mensen, de voorganger van Sonic Pinball Party was al te vinden op de Genesis. Ook is deze game te vinden op het Sega Smash Pack voor de GBA. De bedoeling is dat je als Sonic je weg baant door een aantal flipperkasten waarbij Sonic het balletje is. Maar met zijn 4 levels (gigantisch groot, te groot eigenlijk) is deze game snel saai en speel je hem niet meer. Alleen voor de hardcore flipper-freaks.

Dr. Robotnik’s Mean Bean Machine
De laatste game uit de collectie is niets meer dan Puyo Pop Fever. Het heeft een beetje Sonic stijl omdat je tegen de robots van Dr. Eggman speelt. Als je een level voltooid hebt krijg je een password. Wederom geen savefunctie dus. Waarom Team Sonic hiervoor kiest is mij een raadsel. Voor de rest valt er weinig te vertellen over deze game behalve dat hij behoorlijk verslavend is.

Extra’s
Wat zou een collectie zijn zonder extra’s? Dat wisten ze bij Team Sonic gelukkig ook en hebben ze 5 filmpjes op de collectie gezet. Intro en het afsluitende filmpje van Sonic CD, trailers van Sonic Advance II en Sonic Adventure II Battle en een overzichtje van de belangrijkste Sonic games. Verder staan er nog honderden covers van de stripboekenreeksen op (leuk voor verzamelaars), een heel ingescand verhaal (beetje kiddie) en een stapeltje artwork met boxarts en overig spul als kerstkaarten. Kan er mee door dus.

Als je de games nog nooit op de Megadrive gespeeld hebt zou je een aanschaf kunnen overwegen. Wel raad ik je aan om de level-pick-codes van gamefaqs te trekken omdat je niet kunt saven in de meeste games. De levels zijn zo divers van opzet dat het jammer is als je die zou moeten missen wegens het feit dat je niet kunt saven. Voor de rest is het een aardige collectie met wat foutjes (zoals het ontbreken van Sonic CD en een Savefunctie). Met wat meer aandacht en tijd had Team Sonic deze Collection helemaal perfect kunnen afwerken...

Oordeel Sonic Mega Collection (NGC)

• Graphics 50
  • Eindcijfer 74