Sonic Unleashed (Xbox360)
75 100 1

Review Sonic Unleashed (Xbox360)

De afgelopen maanden was de belangrijkste vraag die op ieders lippen brandde: Wordt het Obama of McCain? Hierop hebben we nu een antwoord. Een andere vraag die ook al een tijdje heerst is, wie is er beter “Sonic of Mario?”. Nu we in het 3D-tijdperk zijn beland, lijkt ook hier inmiddels het antwoord op gevonden te zijn.

Beide zijn ware iconen in de game-industrie te noemen. Beiden werden als 2d-platformhelden bekend bij het grote publiek. Maar waar de besnorde loodgieter alweer vele jaren geleden succesvol de overstap naar 3-d heeft gemaakt, lijkt de blauwe snelheidsduivel wat meer moeite te hebben met deze 3-d omgevingen.

Niet al te lang geleden kwam Sonic The Hedgehog uit op de xbox360, deze was bedoeld als een soort van remake voor de serie. Helaas viel het eindresultaat uiteindelijk vies tegen. Nu is er dus Sonic Unleashed. En hoewel het nog niet dé topper is waar veel fans op gehoopt hebben valt er met Unleashed toch genoeg lol te beleven.

Wanneer je de game start word je getrakteerd op een werkelijk gelikte intro. Het zet gelijk de toon. Sonic wordt in de val gelokt door Dr. Robotnik en de Chaos Emeralds verliezen hun kracht. Slecht nieuws dus. Terwijl Robotnik de kracht van de Chaos Emeralds gebruikt om een monster uit de aardkern wakker te maken, zien we Sonic een heel stuk hariger worden. Zijn tanden groeien, zijn nagels worden scherp en zijn ogen krijgen een fel gele kleur. Sonic is in een werehog(kruising tussen een weerwolf en een egel) veranderd!

Deze verandering zie je ook terug in de gameplay. Het verschil tussen de ‘gewone’ Sonic en zijn behaarde alter ego is goed te merken. Het spel is eigenlijk onder te verdelen in twee speltypes. De Sonic The Hedgehog levels waar je gewoon lekker hard mag rennen, zoals je dat van de Sonic games gewend bent. En dan zijn er de Sonic The Werehog levels waar de gameplay slomer is en je eigenlijk een soort van lichte beat-em-up aan het spelen bent. Naast deze nieuwe vorm van gameplay zijn er ook andere elementen toegevoegd. Zo krijg je experience orbs na het verslaan van elke tegenstander. Deze experience kun je vervolgens weer gebruiken om beide vormen van Sonic sterker te maken.

Speed en ringenergy zijn de twee elementen die je bij de gewone egel kunt opwaarderen. Combat, strength, shield, unleash en health zijn van toepassing op de werehog. Het zijn dus elementen die je sterker kan maken gedurende de game. En je merkt de aanpassing ook meteen terug in de gameplay. Deze veranderingen zorgen er ook voor dat je steeds terug blijft komen bij oude levels. Elk level wordt namelijk aan het einde becijferd. Dus echte fanaten kunnen vele uren aan gameplay uit deze game halen. Wel belangrijk om te weten is dat de ranking op kan lopen tot de S-ranking. Ik dacht zelf dat ik er met een hele hoop A-rankings al was. Maar niets bleek minder waar. Deze rankings leveren overigens, afgezien van een tweetal achievements, niets bijzonders op. Toch is het voor de mensen die van uitdaging en records verbreken houden, een slimme manier om mensen te triggeren om te blijven spelen.

Naast de rankings zitten er ook zon- en maanmunten in elk level verstopt. Een paar kom je automatisch tegen terwijl je voor anderen echt goed moet zoeken. Daarnaast kun je na het uitspelen van een level ook missies krijgen die bij dat level horen. Deze variëren van time-trails en het verzamelen van een bepaald aantal ringen, tot het halen van een doelstelling als: versla 20 vijanden etc. Er is dus genoeg te doen in Unleashed.

De vraag is natuurlijk of de game ook leuk is om daadwerkelijk te spelen. Ja dat is hij zeker. De werelden zijn kleurrijk, de snelheid is top en de muziek past goed bij de sfeer. Toch zitten er een paar slordigheidjes in de game. Sonic lijkt soms te snel te gaan voor de rest van de game. Het ene moment gaat alles prima maar voor je het weet zie je de egel niet meer op je scherm omdat de camera het niet kan bijbenen.

De gameplay met de weerwolfversie van Sonic voelt een stuk rustiger aan. Het gaf me het gevoel dat ik een ander soort platformgame aan het spelen was die me eigenlijk best goed beviel.
Maar dat is misschien ook wel het probleem. Het voelt niet als Sonic. Bij een Sonicgame denk ik aan halsbrekende snelheden en beelden die ik met moeite kan volgen(zolang de camera hem maar wel kan bijhouden). Simpele gameplay en eyecandy. Misschien klinkt dat niet respectvol voor de Sonicfans maar het is naar mijn mening juist zijn sterke punt. De snelheid en simpliciteit. En als je Sonic in een driedimensionale wereld plaatst, moet het leveldesign daar ook goed op ingesteld zijn.

Een andere keuze van de ontwikkelaar die ik niet zo goed begrijp is de landkaart. De game is verdeeld in een aantal continenten. Elk continent bevat een land dat je simpelweg aan kunt klikken. Vervolgens krijg je de keuze om naar het dorp/stadje van dat land te gaan of een stage te selecteren die je wilt spelen. Stages die je pas, nadat je ze via het verhaal hebt bezocht, kunt selecteren. Via elke stad kun je ook de plaatselijke stages bezoeken. Ik vind het alleen vreemd dat de overgang tussen die continenten door middel van een landkaart gebeurt. Natuurlijk is dat een keuze van de ontwikkelaar en liggen de locaties ver uit elkaar. Maar ik had liever een grote doorlopende spelwereld gezien waar de locaties op meerdere manieren met elkaar in verbinding staan.

Al met al is Sonic Unleashed een vermakelijke game geworden. Fans zullen de beperkte gameplay voor lief nemen en vele tientallen uren bezig zijn met het halen van S-rankings op alle levels. Kleine minpunten als de los voelende gameplay van Sonic, het ontbreken van een tijdklok in de Werehog levels en een soms iets te langzame camera, weerhouden de game ervan om echt een topper te zijn. Vreemd genoeg zijn het juist de Werehog levels die het meest solide aanvoelen qua gameplay. Het geeft dan ook een beetje de indruk dat de ontwikkelaars origineel wilden doen maar niet zo goed wisten hoe ze het tot één mooi geheel moesten maken. Mijn advies: Maak een 2.5-d Sonic game waarbij je de snelheid goed kunt toepassen. En als meerdere gameplay stijlen gewenst zijn kun je karakter-specifieke levels maken. Tails, Knuckles en de rest van de Sonic-clan zijn prima personages om meer op de voorgrond te plaatsen.

SEGA levert met deze Sonic Unleashed een leuke game, maar het blijkt dat Sonic zo snel is dat zelfs SEGA moeite heeft om hem bij te houden. Laat staan hem helemaal updaten aan de standaard van tegenwoordig. De mogelijkheid is er absoluut om Sonic weer in ere te herstellen. Sonic Unleashed is in ieder geval een goede eerste stap op basis van de snelheid, graphics, mooie filmpjes en heerlijk ouderwetse muziek. Nu alleen die gameplay nog.

Sonic Unleashed is een game die veel potentie had. Het zijn de kleine fouten die de game van een hoge score weerhouden. De game is absoluut niet slecht. Qua gameplay is het alleen het nét niet helemaal verhaal. Een gemiste kans. Het is frustrerend te noemen dat Sonicfans nog steeds geen game voor hun held hebben die de strijd weer vol met Mario aan kan gaan. Want dat verdienen zowel zij als Sonic. Toch zullen fans zich met deze game prima kunnen vermaken, tot het zover is.

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel Sonic Unleashed (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 15316