Spider-Man 2 (Xbox)
81 100 1

Review Spider-Man 2 (Xbox)

Spider-Man 2 is een game waar door de meeste gamers niet veel van verwacht werd, niet gek natuurlijk, nadat we al die boute film licentie games voor onze kiezen hebben gekregen. Een game met een filmlicentie is in de ogen van de meeste gamers gelijk slecht. Een vooroordeel dat natuurlijk wel logisch is, omdat we zo vaak van die vreselijke spellen hebben gezien met de titel van een film erop, die puur zijn gemaakt op makkelijk geld te verdienen. Spider-Man 2 is anders.

Webslingen:
Spider-Man 2 is niet slechts een computerspel dat is gemaakt om even lekker in te cashen op de faam van de film. Deze game stelt echt iets voor. In tegenstelling tot de vorige Spider-Man games kan je nu door de hele stad van New York lopen, kruipen, springen en slingeren. Je kan nu dus ook over de straten lopen, of op het hoogste gebouw klimmen in de stad, terwijl je in de vorige games alleen hoog boven de stad kon webslingen, dus je zag geen auto's of mensen, in Spider-Man 2 dus wel. Het spel heeft het webslingen van spidey zoals je dat ziet in de (teken)films perfect vertaald naar een game. En dit is ook gelijk het grootste positieve punt van deze titel, dat het webslingen zo fantastisch aanvoelt. Je webdraad uit schieten doe je door de R knop in te drukken, je hoeft je draad niet precies te mikken, maar deze schiet automatisch naar een dicht bijzijnd gebouw of andere plek. Waar je vervolgens dus aan gaat hangen, vervolgens schiet je nog een draad en zo websling je met gemak door de hele stad. Het gaat heel erg intuïtief allemaal en binnen een minuut ben je al als een echte Spider-Man aan het webslingen. Je kan verder als Spider-Man ook erg hoog en ver springen, de kracht van je sprong bepaal je door de lengte dat je de A knop ingedrukt houdt. Zo kan je van dak naar dak springen, wat ook erg leuk is. Je kan ook aan de muren kleven met een druk op de B knop, als je echter op B drukt terwijl je bij bijvoorbeeld een vlaggenstok in de buurt bent kan je daar aan gaan ronddraaien of op gaan zitten. Nog een leuk trucje is het lopen tegen muren, als je met volle snelheid door de stad aan het webslingen bent kan je ook met een gigantische snelheid tegen de muren van de gebouwen oplopen. Alle moves van spidey uit de film zitten ook in dit spel, na een poosje kan je al deze moves naadloos in elkaar over laten lopen, waardoor je al webslingerend en muurlopend door de stad heen vliegt op zoek naar criminelen.

Missies (deel 1):
Hoe leuk alleen een beetje rondslingeren ook zou zijn, het spel heeft wel enigszins een doel nodig. Spider-Man 2 verteld over hetzelfde verhaal als de gelijknamige film over de kwaadaardige Doctor Octopus, de gestoorde geleerde met 6 mechanische armen op zijn rug, door spidey ook wel liefkozend “Doc. Oc” genoemd. Het spel is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, in elk hoofdstuk krijg je één of meerdere objectives, die gaan van het volgen en verslaan van een groep criminelen tot gewoon genoeg missies uit te voeren tot je een bepaald aantal punten hebt verzameld. Die missies neem je aan door met schreeuwende mensen op de stoep te gaan praten en vragen wat er mis is, dan vertellen zij hun probleem en mag jij dat op gaan lossen. Soms heeft de politie je hulp nodig met het verslaan van wat vervelende criminelen, soms moet je een man die aan de rand van een gebouw hangt in veiligheid brengen, of soms een gestolen auto terugbrengen. Het klinkt gevarieerd, maar in werkelijkheid heb je maar een stuk of 6-7 missies die de mensen aan je geven. Door het halen van deze missies verdien je zogenaamde hero-points, dat zijn punten die je in bepaalde winkels kan ruilen voor nieuwe vaardigheden of combo’s. Je kan bijvoorbeeld beter en snellere websling skills krijgen of nieuwe moves en combo’s, die je later in de game zeker goed van pas zullen komen. Het gevechtssysteem gaat verder dan je zou denken op het eerste gezicht, je vind naarmate je meer speelt steeds meer leuke en originele manieren om je vijanden te verslaan, het is eigenlijk een dieper systeem dan je in het begin denkt. Naast de criminelen bekogelen met je webdraad en ze gewoon meppen met je vuisten kan je ook hun aanvallen ontwijken door zo snel mogelijk nadat spidey een blauwe waas om zijn hoofd krijgt op de B knop te drukken, die blauwe waas moet namelijk zijn spider sense voorstellen, waarmee hij gevaar aan voelt komen.

Missies (deel 2):
Toch verlopen de gevechten vaak een beetje stroef en kunnen na een tijdje toch vrij saai worden. Het is wel leuk dat je ook zult kunnen vechten tegen oude bekenden als Rhino en Shocker. En ook oude bekenden zult tegenkomen zoals Black-Cat (niet te verwarren met catwoman) om zij aan zij mee te vechten. Als je in een gevecht zit en het gevoel heb dat je de Sjaak bent, dan is er nog een laatste hoop: je kan een soort bullet-time inschakelen.Tijdens deze bullet time gaat alles trager en is spidey sterker, erg handig, vooral tegen grote groepen criminelen. Je kan jammer genoeg niet altijd in bullet-time blijven, je hebt een speciale meter die langzaam opgaat terwijl je in bullet-time zit, deze kan je aanvullen door bepaalde combo’s of moves te doen. Jammer genoeg zijn je vijanden meestal echter niet zo slim, op de eindbazen na, die wel goed bedenken wanneer ze aanvallen of terugtrekken, in tegenstelling tot de andere criminelen die gewoon op je afstormen.

De Graphics:
Spider-Man 2 is op zich best een prestatie voor de ontwikkelaars, het is een gigantische levende stad, compleet met bewegende mensen en auto’s, bovendien dropt de framerate nooit, en heb ik geen gestotter of vertragingen opgemerkt. Je kan ook heel ver de diepte in kijken en zelfs toen ik met spidey op het hoogste gebouw stond bleef alles scherp. Er zijn zelfs nauwelijks laadtijden. Zeker een mooie prestatie, maar toch moeten de graphics wat inleveren voor deze indrukwekkende zaken. De mensen op straat bestaan uit weinig polygonen en zijn niet voorzien van lip-sync, dat wil zeggen, als ze praten zie je hun mond niet bewegen, wat er af en toe erg raar uitziet, vooral omdat de camera inzoomt op de persoon die praat, dan staar je dus naar een stilstaand gezicht terwijl je toch echt een stem hoort. Dat is zonde, maar niet echt vervelend, aangezien je de meeste tijd doorbrengt met het rondslingeren door de stad en dan merk je niks van die ietwat hoekige mensen en voorwerpen. De texturen zijn echter wel altijd zeer scherp, maar jammer genoeg zijn ze af en toe nogal raar op gebouwen geplakt, zo kun je het meemaken dat je opeens een richel op een gebouw ziet die precies geplaatst is op de midden van enkele ramen. Gelukkig zal je het niet vaak meemaken en is het ook niet echt hinderend. De animaties van Spider-Man zijn vloeiend en zijn precies zoals je verwacht dat Spider-Man zou bewegen. Effecten als explosies en vuur zijn mooi in beeld gebracht en ook een leuk detail is dat je geschoten web draden ook echt een poos blijven hangen.

[

De sound:
Met de sound-effects zit het wel snor in Spider-Man 2, verder niks op aan te merken, alles klinkt zoals het hoort. De muziek is ook goed, met stukjes rechtstreeks uit de soundtrack van de film, aangevuld met trance/techno-achtige muziekjes om de gevechten te vergezellen. Het probleem ligt echter bij de voice-acting, deze is namelijk van erg slecht niveau. Ook al zijn de stemmen van veel van de acteurs uit de film gebruikt klinken ze om de één of andere reden toch erg slecht. Je kan duidelijk merken dat ze er geen zin in hadden en af en toe had ik het gevoel dat Tobey Maguire net een kwartiertje wakker was met een flinke kater. En door het luisteren had ik gewoon het gevoel zelf bijna in slaap te vallen. Voice-acting in deze game is dus erg slecht, ondanks de talenten die verantwoordelijk zijn voor deze stemmen, erg zonde.

Replay:
Ondanks het feit dat de game totaal geen multiplayer heeft, heeft de game toch een flinke replay waarde. Het zal je niet al te veel tijd kosten om de verhaallijn uit te spelen, maar daarna blijft het nog erg lang gewoon leuk om een beetje rond te slingeren en om missies te doen. En je kan nieuwe moves en vaardigheden kopen, die je misschien hiervoor nog niet had. Verder gaat het gevechtssysteem erg diep, dus vind je zelf na deze game 20uur spelen nog nieuwe manieren om vijanden te verslaan. Je zult dus je vechtstijl erg kunnen verbeteren zelfs na erg lang spelen. Opvallend hoelang deze game blijft boeien na het uitspelen, zelfs zonder multiplayer.

Conclusie:
Spider-Man 2 is een erg geslaagde game. Het webslingen voelt perfect aan en is goed uitgewerkt en dit is gelijk het leukste aan de hele game. Je hebt de beschikking over zeer veel moves en aanvallen om je vijanden mee te verslaan en het gevechtssysteem gaat erg diep, je kan echt goed in deze game worden. Mede dankzij dit diepe gevechtssysteem blijft de game erg lang speelbaar. De missies kunnen echter wel gaan vervelen na een poosje omdat er zo weinig verschillende zijn. De graphics zijn goed maar laten hier en daar een steekje vallen, de draw-distance is erg indrukwekkend en de textures zijn altijd goed. Alleen de modellen hebben een beetje lage polycount count, wat jammer is, maar ook logisch, omdat er anders nooit zo’n grote stad op je beeld getoverd zou kunnen worden, bovendien zijn er bijna geen laadtijden. Grootste minpunt van de game is naar mijn mening het geluid, om precies te zijn de voice-acting. Muziek en sound-effects zijn in orde, maar de voice acting is totaal inspiratieloos, ondanks dat deze stemmen toch echt van dezelfde mensen als in de film komen. Dit is zeker een leuke game, ik heb me er erg mee vermaakt, het is net geen echte topper, maar voor Spider-Man fans zeker het kopen waard. Voor de rest zou ik aanraden de game eerst eens te huren en dan zelf te kijken of ie het kopen waard is.

Oordeel Spider-Man 2 (Xbox)

• Gameplay 84
  • Eindcijfer 81